Hej och god morgon!

Jag sitter i nyköpt fastighet (6 månader).

Nu har det blivit höst och fjärvärmen skall till att leverera. Men Njaa, går inget bra!

Kort:
Är ett system på knappa 20 år.
Radiatorer i källaren, mellanvåning och övervåning.

Servad centralenhet enligt förra ägarens nu avslutade men jättestora serviceplan med leverantören.
Bild på ett värmesystem med rör, radiatorer, pump och mätare i en källare, kopplat till en tjugo år gammal fjärrvärmecentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns en taskig manual som jag försökt följa så gott det går. Men är fortfarande vissa element, särskilt längst bort. Nått är bara varmt på halva vänstersidan!.(sic).

Värmen tror jag mig reglera med ett vred för plus och minus. Bör vara så i alla fall :)

Termostat med värmeinställningsratt och en aktiverad indikatorlampa på en fastighetsvärmecentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Solen betyder komfort temp. Breder över är värmenivå. Dock inte i temp utan bara på skala 1-8.

Vidare finns en pump, dock osäker på om det är för kranvatten eller för fjärrvärmen?

Cirkulationspump för värmesystemet med teknisk etikett synlig, monterad på rör, osäker funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag är mer än tacksam för lite tips och råd. Är inte helt enkelt med allt i gammal hus :(.
Men man lär sig nog med tiden:)

/
Millan D
 
  • Värmesystem med cirkulationspump och tryckmätare i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
 
thomas33 thomas33 skrev:
[media]
Den omständig vet att två element är varma från vänster. Alltså den sida termostaten sitter på tycker jag är konstig.
Vid behov av luftning brukar det väl vara uppe nere inte som ny varmt-vänster och kallt höger. Ca 40% vänster.
 
Tack för länkarna men jag kan ikke dansk
 
Ser ut som att strecket inte står rätt på solen ( det är konstanttemp dygnet om ) Vad är det för fart på pumpen ( den gröna ) finns
1 - 2 - 3 på för det vita vredet, snurrar pumpen, lyssna när du ställer farten på pumpen, annars lossa den gula skruven i ändan på pumpen i lys in då ser du om axeln snurrar. syns inget så kan man vrida med en mejsel i hålet ( mottion av rotorn ) stäng av pumpen först
 
J jonaserik skrev:
Ser ut som att strecket inte står rätt på solen ( det är konstanttemp dygnet om ) Vad är det för fart på pumpen ( den gröna ) finns
1 - 2 - 3 på för det vita vredet, snurrar pumpen, lyssna när du ställer farten på pumpen, annars lossa den gula skruven i ändan på pumpen i lys in då ser du om axeln snurrar. syns inget så kan man vrida med en mejsel i hålet ( mottion av rotorn ) stäng av pumpen först
Den gröna pumpen har ett litet vitt vred. Går att köra i 1-2-3 eller om det är 0-1-2-3.
Jag vred upp den till nivå 3. Det rasslade i rören, bubblade lite och sen går pumpen sedan igår på ett högre varv.
Var dock osäker på om det var rätt att vrida upp den, men chansade. Får se här om det ger någon effekt.
 
D deklerkk skrev:
Den gröna pumpen har ett litet vitt vred. Går att köra i 1-2-3 eller om det är 0-1-2-3.
Jag vred upp den till nivå 3. Det rasslade i rören, bubblade lite och sen går pumpen sedan igår på ett högre varv.
Var dock osäker på om det var rätt att vrida upp den, men chansade. Får se här om det ger någon effekt.
Kan vara bra att köra lite högre cirkulation medans du luftat elementen, går det sen bättre kan du dra ner farten för att få ut mer av värmen i vattnet
 
Sen känns nog nästan inte en värme på 25 grader ut i ett gammalt system (har det varit panna innan, hög temp) så mycket. Va va det för ute temp när bilden togs?
 
Hade varit intressant att se vad kurvan står på för inställning, kan du öppna den inre luckan.
 
T topmount skrev:
Sen känns nog nästan inte en värme på 25 grader ut i ett gammalt system (har det varit panna innan, hög temp) så mycket. Va va det för ute temp när bilden togs?
För kallt vatten ut i rören alltså?
Känner mig dum, men hur ökar det egentligen.

Varför lucka och kurva
 
Kontrollpanel för ECL 3300 med omarkerat lock och synliga inställningsrattar för temperaturjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ut som att det sitter ett lock på panelen, som döljer de 5 små inställningsrattarna.
(f) ställer temperaturkurvan.
 
Redigerat:
Värmeregulatorpanel ECL 3310 med inställningsrattar och indikatorlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

thomas33 thomas33 skrev:
[bild]
Det ser ut som att det sitter ett lock på panelen, som döljer de 5 små inställningsrattarna.
(f) ställer temperaturkurvan.

Såhär ser det ut
 
Finjusteringen ökar vattnets temp till huset med de grader som står där, inte tempen i huset , just nu så ska du ändra den till 0 och vänta ett dygn sen kan du höja tex 2 C, ( för kallt höj för varmt sänk ) Mellan varje ändring får du vänta ett dygn, kommer du upp till 8 så får du gå tillbaka till 0 och justera kurvan till nästa streck och vänta igen, kan ta lite tid att få till det men blir nog bra
 
  • Reglagepanel för värmesystem med justeringsknappar och förklarande textannoteringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.