Hej!

Ska renovera köket i min nya lägenhet och behöver råd om hur jag ska gå tillväga. Vi har tagit bort kakelplattorna men när vi ska ta bort kakelfixet så följer hela väggen med i princip. Sätta upp gipsvägg eller bara putsa efter man fått bort allt? Rädd att hela väggen följer med. Huset är från 1949. Bifogar bilder.
Tips mottages tacksamt!

Skadad köksvägg efter kakelborttagning med synligt kakelfix och avflagad puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg med rester av kakelfix efter borttaget kakel i renoveringsprojekt
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg där kakelfixet har tagits bort, vilket blottar underliggande skikt och orsakar skador på väggstrukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad köksvägg där kakelfix rivits bort visar underliggande murbruk och konstruktion från 1949.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad hörnvägg i kök med rester av kakelfix och borttaget kakel, i renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara putsa, ingen vits att bygga på väggen med gipsskiva.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Bara putsa, ingen vits att bygga på väggen med gipsskiva.
Tack! Bara att gå loss med bilmaskinen alltså? Som bilderna visar är inte allt fix borta men är rädd att man kommer få med halva väggen
 
Claes Sörmland
Du har kalkputs på väggen sen har något satt hårdare cementfix på det. Bara att laga med t ex kalkbruk eller den för amatören kanske enklare varianten gipsbruk.,
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har kalkputs på väggen sen har något satt hårdare cementfix på det. Bara att laga med t ex kalkbruk eller den för amatören kanske enklare varianten gipsbruk.,
Tack! Så allt in till väggen som jag har mitt finger på kan man ta bort egentligen?
 
  • Hand pekar på en vägg med synlig puts och spackel där material kan tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O OscarD skrev:
Tack! Så allt in till väggen som jag har mitt finger på kan man ta bort egentligen?
Yes, bara bila bort.
 
Tack för svar!
Var ju hur tjockt lager med fix som helst, var kakor på 2-3cm innan man kom in till vägen. Nu blir det att inhandla bruk och fixa till väggen i veckan efter man plockat bort diskbänken Bild på en avskalad vägg med tjocka lager av fix och rester av kakel vid en diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.