Sköljer du disken innan du ställer in den i diskmaskinen?

  • Antal röster
    2 224
Jag brukar visserligen inte skölja disken innan den ställs i maskinen. Men jag brukar med mekaniska medel avlägsna större matrester. Olivkärnor, jordnötter, majskolvar, kotlettben och liknande brukar jag vara noga med att skrapa av från tallrikarna innan jag ställer dem i maskinen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tiden som matresterna sitter på tallrikar, bestick och glas måste så klart spela in. Och om man har halvdruckna kaffekoppar och smoothieglas likaså. Liksom mängden rester man lämnar på tallrikar.

Samt vad man äter. Vi äter havregrynsgröt varje morgon och äter ofta lunch hemma men kör normalt inte diskmaskinen förrän maskinen är full vilket brukar vara sent på kvällen. Att då tro att diskmaskinen klarar av att diska rent utan att fördiska är en utopi i vår familj.

Men visst hade det varit tidsbesparande om det kom en mirakelmaskin som klarar av även vår disk och våra vanor.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Jag har en högst ovetenskaplig observation angående orsaker till att disken inte blir ren.

1. Disken blockerar spolarmarna och hindrar dem från att snurra.

2. Disken blockerar luckan till diskmedelsfacket och hindrar den från att öppnas.

3. Disken är för tätt packad i flera lager så att vattnet inte kommer år att spola all disk.

4. Silen är igensatt så att det blir dålig fart på vattnet.

5. Disken är för smutsig och för intorkad i förhållande till diskprogrammet.

Givetvis löser man samtliga dessa problem med en tillräckligt noggrann fördisk. Men det finns andra lösningar som kan vara mer tidsbesparande. Sedan om situationen att den grisigaste tallriken inte blir ren. Det är mindre jobb att efterdiska var tjugonde tallrik än att fördiska alla.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Jag tycker det inte är så mycket jobb att ta en tallrik och snurra 3 varv med en borste, det är ju inte så att jag gör det med allt som ställs i maskin eller diskar disken innan.

jag ser även andra fördelar, det går att dra ned på mängden diskmedel som används och tiden det tar för maskinen att diska.
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Och om man har halvdruckna kaffekoppar och smoothieglas likaså. Liksom mängden rester man lämnar på tallrikar.
Fast vänder man kopparna som de flesta gör blir de tomma när de ställs i maskinen. ;) Och som någon skrev, halvätna majskolvar och liknande lämnas med fördel utanför diskmaskinen. :p

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Samt vad man äter. Vi äter havregrynsgröt varje morgon och äter ofta lunch hemma men kör normalt inte diskmaskinen förrän maskinen är full vilket brukar vara sent på kvällen. Att då tro att diskmaskinen klarar av att diska rent utan att fördiska är en utopi i vår familj.
Fast jag tycker att en "normalbra kvalitetsmaskin" med "normalbra kvalitetsdiskmedel" borde klara att få detta rent utan vidare. Antagligen krävs dock ett "riktigt" program och inget snabbprogram eller "EU-anpassat teoretiskt sparprogram".
 
Redigerat:
@Alfredo, det märks att du inte diskat Marléns disk. Den är särskilt besvärlig. ;)
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
A
Det viktiga är att brukaren förstår att det inte är en avfallskvarn.
Detta ser man alldeles för ofta.
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det viktiga är att brukaren förstår att det inte är en avfallskvarn.
Detta ser man alldeles för ofta.
Som produktutvecklare gäller det att se möjligheter hellre än att försöka uppfostra folk i hur maskinen skall användas. Om framtidens diskmaskin har en inbyggd avfallskvarn behöver man inte ens skrapa av matrester innan man ställer in disken. Inte heller rensa något filter.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 2 till
  • Laddar…
A
Klartecken på det!
 
  • Gilla
rickard_ch
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
@Alfredo, det märks att du inte diskat Marléns disk. Den är särskilt besvärlig. ;)
Du vet att hon läser här ibland? :p:rofl:
 
  • Haha
Per Eskilsson
  • Laddar…
Sköljer av allt direkt innan maten torkat, fyller vatten i kastruller mm av samma anledning.
Har en gång i mitt liv rengjort filtret i diskmaskinen, då var det en etiket som lossnat på en glasburk.
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Att programmet inte är konstruerat för att användas eller ge ett bra diskresultat utan enbart är konstruerat för att ge ett bra resultat vid test mot de för stunden gällande normerna.
Går nog att göra en analogi med dieselgate ... :thinking:

Sen har jag hört att när bilarna ska hos biltillverkarna testas för sina förbrukningssiffror så tejpar man över karosskarvar, har så lite olja som möjligt i motorn, skruvar bort radioantenner osv osv, allt för att pressa ner förbrukningen maxiamlt.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
@Alfredo, det märks att du inte diskat Marléns disk. Den är särskilt besvärlig. ;)
Eller så beror det på att någon kokar havregrynsgröten till klister och torkat klister kan ju vara svårt att få bort. :oops:

Här är det jag som kokar havregrynsgröten. Lite extra vatten och lite längre tid så blir den godast.;)

Maskinen går nog oftast på grytdisk.
 
Blir det rent när man handdiskar så borde det väl bli rent på autoprogrammet som är minst 50 grader?
 
A Andy78 skrev:
Blir det rent när man handdiskar
Fast vid handdisk kan man gnugga lite mer behovsanpassat.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.