Hej alla

Vi bor i en enplansvilla på 175 kvm byggd 1996. Vi har en Nibe F370 frånluftsvärmepump som sköter ventilation/värme. Totalt finns 7 st frånluftsdon (Kök, våtutrymmen x2, samt två förråd och hall. I sovrummen finns 1 resp två Fresh 90 tilluftsdon. Vi upplever att ett av sovrummen (20 kvm) har lite dålig luft, särskild när det är varm. Ska tillägga att vi har vattenburen golvvärme i betongplatta i hela huset. I detta sovrum sitter 2 st tilluftsventiler diagonalt i yttervägg. När dörren till sovrummet är stängt så upplever jag att det inte blir så mycket frånluft. M.a.o våra frånluftsdon i intilliggande våtrum (2 frånluftsdon 14 resp 12 liter/min) drar väl kanske inte in genom sovrumsdörren då den inte är ventilerad. Sluter ganska tätt mot smal golvtröskel. jag funderar därför på att ta upp ett eller flera hål i över eller underkant dörr. När dörr är öppen är luft i rummet ok. Tacksam fär hjälp med synpunkter om Ni anser att hål ska göras högt, lågt eller inte alls.

För er proffs så har jag mätt upp 61 l/min räknat på alla frånluftsdon. Det ligger på den lägsta rekommendation som ges (0.35 x kvm). Min fläkt går på 70%. Om jag ändrar fläkthastigheten till 85 % ökar flödet till 70 l/min, men då brummar det en hel del från pannans utrymme. jag har 100mm spirorör. Antar att 125 rör skulle förbättra förhållandet.

Tacksam för snabba svar

Hälsningar Marie och Mats
 
BirgitS
Det bästa är nog ventilation i underkanten av dörren, antingen om det går att kapa någon cm på dörren eller att ni sätter in ett ventilationsgaller i själva dörren. Eller förstås om tröskeln går att byta ut mot en tröskelplatta eller en annan sort som inte sluter tätt mot dörren.

Kan det vara så att man har lagt ett nytt golv ovanpå ett gammalt som gör att ventilationen under dörren inte längre fungerar?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det bästa är nog ventilation i underkanten av dörren, antingen om det går att kapa någon cm på dörren eller att ni sätter in ett ventilationsgaller i själva dörren. Eller förstås om tröskeln går att byta ut mot en tröskelplatta eller en annan sort som inte sluter tätt mot dörren.

Kan det vara så att man har lagt ett nytt golv ovanpå ett gammalt som gör att ventilationen under dörren inte längre fungerar?
Hej

Tack för svar

Då det inte finns avrinningsproblematik så monterades en snygg, men ganska tjock elplatta.. Det gör att det endast är ca 5 mm springa under dörren,
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har lite svårt att förstå första meningen.

De flesta dörrar går att kapa 1 cm längst ner men ett ventilationsgaller långt ner på dörren går också bra, se t.ex. [länk]

Tryckfelsnisse har varit framme. Elplatta ska naturligtvis vara ekplatta. Med det menar jag alltså ektröskel.. Höjden på den gör att avståndet mellan dörrbladets underkant och tröskeln endast blir ca. 5 mm.

Jag tror att det snyggaste skulle vara att få någon att göra en snygg kapning på nederkant dörr. För detta krävs en fint sågblad. Tänkte först på att ta min cirkelsåg och göra jobbet, men tror att risken för att snittet inte blir fint är stor. Överväger att åka till det stora varuhuset och köpa ventillist och sätta i nederkant dörrblad. Det är lätt att med sticksågen ta upp ett hål. Om det skulle bli en mindre snygg snittyta där gör ingenting då ventilgallret täcker detta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.