Redigerat:
Den senare, böttre avbländad. De verkar ha samma spridningsvinkeln. Köp 2700K
 
Jag skulle också satsat på den med svart insida. Den ger säkert en relativt sett bättre ljuskomfort. Företaget verkar inte vara något etablerat eller kunnigt företag inom belysning, men produkten kanske är tillräckligt bra för dina behov. Personligen skulle jag jämfört med en mer kvalitetsarmatur innan jag installerade dem. Det kostar en del att anlita en elektriker och då är det lite dumt tycker jag att välja en budgetarmatur. Här är i alla fall en länk till företaget på alibaba där du kan läsa mer om dem och produkten https://luminans.en.alibaba.com/pro...ice_Cob_Glass_Replacement_Led_Down_Light.html
 
Okej jag ska köpa en modell som är djup.
A Andreas_jti skrev:
Jag skulle också satsat på den med svart insida. Den ger säkert en relativt sett bättre ljuskomfort. Företaget verkar inte vara något etablerat eller kunnigt företag inom belysning, men produkten kanske är tillräckligt bra för dina behov. Personligen skulle jag jämfört med en mer kvalitetsarmatur innan jag installerade dem. Det kostar en del att anlita en elektriker och då är det lite dumt tycker jag att välja en budgetarmatur. Här är i alla fall en länk till företaget på alibaba där du kan läsa mer om dem och produkten [länk]
Jag anlitar inte en elektriker.
Luminans armaturen är väl relativt dyr, så något skräp är det väl inte. Och enligt specifikationerna är den bra också (bra Ra-värde o.s.v.)
Är produkten verkligen skräp bara för att företaget är litet?

Jag hann redan köpa två luminans armaturer, och jag testade ena av dem. Men sen ångrade jag mig att jag inte köpte modellen som är djupare.

Den funkar bra, 4000K ljustemperaturen är fantastisk och allt. Känns inte som skräp.
Men, ett problem är att den inte kommer ihåg den senaste inställda färgtemperaturen. Den ändrar tillbaka ner till 2700K efter att man har stängt av ljuset. Även fast de hävdar att den ska komma ihåg inställningen. Så det är ett problem.

Jag har inte hittat några kvalitetsarmaturer som skulle passa för mig. (Det måste vara 4000K. De måste passa för mitt tak, mina takhål är 83 mm i diameter. Ra-värdet måste vara högt. Ljusstyrkan får inte vara under 700 lumens. Mina gamla grejer är sockel GY 6.35 35W halogen och jag tror att de ligger på 680 lumens).
Hjälp mig gärna med att hitta något bra.
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ett alternativ kan ju vara malmbergs 991
Den är också lite djupare och ljuset blir varmare när man dimrar ner.
[länk]
Jag vill faktiskt ha 4000K.
Spottarna ska vara i badrummet.
Så de där faller bort.
Hjälp mig gärna med att hitta något bra.
 
Redigerat:
M Mikael31 skrev:
Okej jag ska köpa en modell som är djup.

Jag anlitar inte en elektriker.
Luminans armaturen är väl relativt dyr, så något skräp är det väl inte. Och enligt specifikationerna är den bra också (bra Ra-värde o.s.v.)
Är produkten verkligen skräp bara för att företaget är litet?

Jag hann redan köpa två luminans armaturer, och jag testade ena av dem. Men sen ångrade jag mig att jag inte köpte modellen som är djupare.

Den funkar bra, 4000K ljustemperaturen är fantastisk och allt. Känns inte som skräp.
Men, ett problem är att den inte kommer ihåg den senaste inställda färgtemperaturen. Den ändrar tillbaka ner till 2700K efter att man har stängt av ljuset. Även fast de hävdar att den ska komma ihåg inställningen. Så det är ett problem.

Jag har inte hittat några kvalitetsarmaturer som skulle passa för mig. (Det måste vara 4000K och de måste passa för mitt tak. Och Ra-värdet måste vara högt).
Hjälp mig gärna med att hitta något bra.

Jag vill faktiskt ha 4000K.
Spottarna ska vara i badrummet.
Så de där faller bort.
Hjälp mig gärna med att hitta något bra.
Jag är ledsen att jag utryckte mig lite klumpigt. När det gäller priser ligger det generellt stora marginaler i branschen, men samtidigt kan det vara värt en del för dig att du får svenska instruktioner och svensk support. Det viktiga är självklart att du är nöjd. Tycker du att ljuset är som du vill ha det skulle jag kört på det. Gällande om armaturen har problem med styrningen skulle jag hört av mig till tillverkaren och beskrivit problemet.
 
Måste bara ventilera mig om detta:
Jag förstår inte varför alla är besatta av 2700K. Sånt pissgult ljus hade grottmänniskorna vid brasan.
När man jämför 2700K med 4000K så ser man att man har varit i stort sett blind i det pissgula ljuset.
Med 4000K känns det som att man helt plötsligt kan se något, känns som att man har öppnat ögonen.
Ska ljus vara gult, lila, blått, eller vitt? Det ska ju förstås vara vitt.
2700K är gult.

Okej, nu har jag fått ur mig detta, förlåt :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M Mikael31 skrev:
Måste bara ventilera mig om detta:
Jag förstår inte varför alla är besatta av 2700K. Sånt pissgult ljus hade grottmänniskorna vid brasan.
När man jämför 2700K med 4000K så ser man att man har varit i stort sett blind i det pissgula ljuset.
Med 4000K känns det som att man helt plötsligt kan se något, känns som att man har öppnat ögonen.
Ska ljus vara gult, lila, blått, eller vitt? Det ska ju förstås vara vitt.
2700K är gult.

Okej, nu har jag fått ur mig detta, förlåt :)
Jag kan förstå ditt resonemang till viss del, men tänk om du hade satt in 4000K i ett rum med engelsk bibliotekskänsla, eller en stuga i fjällen, eller en stuga vid havet. I Sverige gillar de flesta det varma ljuset, kanske beroende på t.ex klimat och väder. I arabländer eller länder nära ekvatorn gillar många 4000K. Jag föredrar varmare ljus i hemmet, men kombinerat med dagsljusinsläpp. Slutsatsen kanske är att det är lite av en smaksak vad man föredrar.
 
A Andreas_jti skrev:
Jag kan förstå ditt resonemang till viss del, men tänk om du hade satt in 4000K i ett rum med engelsk bibliotekskänsla, eller en stuga i fjällen, eller en stuga vid havet. I Sverige gillar de flesta det varma ljuset, kanske beroende på t.ex klimat och väder. I arabländer eller länder nära ekvatorn gillar många 4000K. Jag föredrar varmare ljus i hemmet, men kombinerat med dagsljusinsläpp. Slutsatsen kanske är att det är lite av en smaksak vad man föredrar.
Jo, det är sant.
Jag skulle nog aldrig sätta 2700K i vardagsrummet eller sovrummet.
Fast å andra sidan kanske jag har den åsikten bara för att jag har läst att 4000K inte passar i vardagsrum eller sovrum..
Jag har aldrig testat det, så jag vet inte säkert.
 
Redigerat:
M Mikael31 skrev:
"LED dimmas genom att blinka med en hög frekvens. Detta uppfattas inte av ögat, men kan ge upphov till bl.a. huvudvärk. Luminans spotlight blinkar inte alls vilket ger högsta komfort, utan huvudvärk."

Min fråga är; har dessa samma sak? Alltså att de inte blinkar med hög frekvens när man dimmar ner?: [länk]
Det är precis texter som ovan som gör att man blir skeptisk till företag som Luminans. Ljuskunskapen verkar ligga lågt hos dem. Det kan ändå vara ok produkter då de antagligen inte tillför någon kunskap till armaturerna, utan det kan till exempel vara duktiga kineser som gjort dem åt företaget. Det finns i princip fyra sätt att dimma en armatur. Här är en beskrivning av det från Osram:

LED Dimming Techniques
There are a few common methods used by commercial LED drivers to dim LEDs: constant current reduction (CCR), pulse-width modulation (PWM), amplitude modulation (AM) and a hybrid approach.

  • Constant current reduction (CCR) dimming, also known as analog dimming, is a somewhat simple method of controlling the amount of current supplied to the LED(s). Full LED brightness occurs when the maximum amount of allotted current is provided to the LED(s), and dimming occurs when the current is reduced continuously. The amount of current flowing through the LED is proportional to the light output. CCR dimming can have issues with dimmable LED lamps at very low current or deep dimming levels.
  • Pulse Width Modulation (PWM) works by rapidly turning ON and OFF the LED(s). As described in Power Electronics News, the pulse rate (approximately 200Hz, or greater) must be high enough as to prevent the eye from seeing the LEDs’ changes/flickers, and instead only observe the average LED light intensity. PWM works by using the exact amount of electrical current the LED requires. The process quickly switches between that current amount and zero. So either the LED is running on its required amount of power, or it's off. Because PWM has a wide dimming range and linear relationship between light output and duty cycle, it is used more broadly. However, PWM requires sophisticated driver electronics.
  • Amplitude modulation (AM) is a slow decrease of the drive current to attain a reduction in light output. AM is not as simple of efficient as PWM but the chance of visible flicker is evaded.
  • Hybrid approach – A more sophisticated method of dimming is where the attributes of both PWM and Amplitude Dimming are utilized. This approach has a low risk of flicker across the dimming range. PWM is used when lower light levels are needed and amplitude dimming is used at higher levels of light output.

Jag kunde inte se vilken teknik som Hide a lite använder men det går säkert fint att fråga dem. Vet konstruktören vad den håller på med brukar det gå fint även med PWM dimming om du inte tänkt att belysa sport evenemang till exempel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.