Har stört mig på den funktionen sedan den kom in i systemet, då jag tycker att det är en förolämpning mot alla andra som svarat i en tråd (oavsett om de gett dåliga eller bra svar). Alla som svarar (seriöst) lägger ju ner tid och energi på att försöka föra tråden framåt (baserat på egna erfarenheter, kunskap och ”tycken”).

Man kanske inte alltid tycker lika, men det är ju oviktigt i sammanhanget. Det viktiga är att folk faktiskt läser och svarar - och berättar om sina erfarenheter, ger sina tips osv.

Att då premiera ett svar som mycket bättre än alla andra, nej det förstår jag mig inte riktigt på (TS bestämmer oavsett själv vilka tips hen tycker är bra eller dåliga / vilka hen vill ” lyssna” på).

Vad ger funktionen ”Bästa svar” Er andra?


Får det Er att svarar på fler trådar?
Tänka till extra innan ni svarar?
Vill ni bara ha mer poäng?

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Snigla Snigla skrev:

Vad ger funktionen ”Bästa svar” Er andra?
Den funktionen ger mig absolut ingenting. (hoppas detta var ett s.k "bra svar")
 
Det enda det ger mig, är att jag ser vilket svar som TS gillade och kanske hade mest nytta av.
Sen är det inte säkert att jag själv tycker att det är precis det bästa. Särskilt inte om det är en mycket lång tråd, där det visats flertalet lösningar på TS problem, som i princip är lika bra och också hade kunnat vara "Bästa svar".
 
Bästa svar funkar alldeles ypperligt... i supportforum. Där är trådstartaren någon som vill ha hjälp att lösa ett specifikt problem och det finns ofta ett enda korrekt svar. Här på byggahus är det snarare många svar som kan vara rätt och diskussionen är det som är givande.

Så jag skulle säga att i de trådar där TS är ute efter ett svar i form av fakta kan det vara väldigt bra. Har ställt flera frågor i flera forum där svaret egentligen är JA eller NEJ och det blir 4 sidor med tyckande innan någon som verkligen kan svaret säger JA eller NEJ. Där hade man vunnit på att som nästa "kund" kunna söka fram tråden och få svaret serverat utan att behöva läsa igenom 4 sidor tyckande, ett inlägg korrekt svar och efter det 40 sidor försvarande och diskussioner av sitt tyckande o tänkande.

Så jag skulle kunna tänka mig att det kunde vara en valbar funktion av trådstartaren och möjligen fungera så att det svar som får mest Gilla hamnar överst och att trådstartarens Gilla väger 10 ggr mer än andras så man får en indikation på vad TS verkligen ville ha svar på.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det spelar väl ingen roll!
Jag har själv ett mindre antal (tackar för dom). Men det blir ibland lite lustigt när det första svaret får epitetet "bästa svar". Själv ser jag inte heller någon logik i bästasvarutdelandet. De sprids med vinden och landar på måfo, elller "random" som det numera heter.
Hur som helst är hela poängsystemet helt obegripligt. Vad använder man dom till? Går de att lösa in till hotellövernattningar eller en panna rödtjut? Eller varför inte -"tjänare lilla strumpan, skall du följa med mig hem och titta på mina byggahusbästasvarpoäng"?
Vid forumförseelser dras poäng från kontot. Vad händer ifall man går minus? Kommer då Byggahus egen indrivare "mad Pete Trullo" och knackar på?
Vi får väl se bästasvarpoängen som en medalj. Lite grann som Simborgarmärket.
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Nja, alla svar är väl inte alltid så genomtänkta, lite beroende på ämne förstås. Det finns ett visst brus och sidospår som iofs kan vara intressanta, men gör många trådar långa. Då kan bästa svar vara bra.

”Poängen” är väl att om jag som läsare hittar en intressant tråd kan jag klicka på ”Bästa svar” och direkt komma till detta inlägg utan att läsa hela tråden.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Det enda det ger mig, är att jag ser vilket svar som TS gillade och kanske hade mest nytta av.
Sen är det inte säkert att jag själv tycker att det är precis det bästa. Särskilt inte om det är en mycket lång tråd, där det visats flertalet lösningar på TS problem, som i princip är lika bra och också hade kunnat vara "Bästa svar".
Precis, det kan finnas 10 st som säger samma sak i en tråd och man kan bara dela ut ett bästa svar. Så när TS då valt en av dem, ja det får en ju att fundera på varför valdes den och inte de andra 9.. som sa samma sak?

...och de 9 personerna sitter väl och funderar på varför inte deras svar blev valt - när de sagt exakt samma sak innan.

Det hände i skolan:
”Mamma: Idag fick Anna en guldmedalj för att hon hade finast tröja. Jag fattar inte, jag hade ju en exakt likadan tröja på mig.. varför fick inte jag någon guldmedalj?”
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
Poängen” är väl att om jag som läsare hittar en intressant tråd kan jag klicka på ”Bästa svar” och direkt komma till detta inlägg utan att läsa hela tråden.
Kan man det?
 
Jag tycker att det är lite roligt.

Ger ett litet incitament att försöka förklara lite extra bra ifall det är något man är insatt i.

Tycker att det är lite häftigt med personer som Krilleman som har 120+ bästa svar, 3 stjärnor & är extremt kunnig. Det skulle vara tråkigt ifall han skulle bli omsprungen av någon som bara matar ut svar i jakt på poäng/stjärnorna.

Därför tycker jag att det skulle bli sämre ifall det skickas ut påminnelser om att ett bästa svar inte är gett eller ifall man skulle kunna ge bästa svar till flera. Då skulle alla sitta med 3 stjärnor snabbt och hela funktionen skulle bli förstörd.

I dagsläget går det bara att toppa listan "Flest bästa svar" ifall man är otroligt duktig och hjälpsam, hoppas inte det ändras! :worried:
 
  • Gilla
Jorn och 1 till
  • Laddar…
Men räcker det inte med att man kan gilla inlägg/svar/trådar då?
Ett ”gilla” kan du ge flera inlägg..

Om det är viktigt vad just trådskaparen tycker, kan ju TS gilla t ex ha en annan färg eller tecken vid inlägg som just denne gillar. Nått som inte är begränsat till just ”ett bästa svar”.
 
Staffans2000
Inställsamhet till "jämmerdalare" ger säkert många bästa svar, det också. Utan att behöva vara det minsta konstruktiva!
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Kan man det?
Jepp, bästa svars texten i trådstarten är en Blåmarkerad länk till inlägget.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Nja, alla svar är väl inte alltid så genomtänkta, lite beroende på ämne förstås. Det finns ett visst brus och sidospår som iofs kan vara intressanta, men gör många trådar långa. Då kan bästa svar vara bra.

”Poängen” är väl att om jag som läsare hittar en intressant tråd kan jag klicka på ”Bästa svar” och direkt komma till detta inlägg utan att läsa hela tråden.
Men även om du klickar på hens ”bästa svar” (och därmed missar, både vesäntliga och ovesäntliga, andra inlägg) så är det ju inte säkert att Du hade tyckt det var bästa svaret i tråden (om du nu hade läst resten).

Om du själv söker information i frågan, kanske dina förutsättningar var lite annorlunda.. och det kanske gjorde att det svar som eg passat dig bättre fanns på sidan innan :thinking::)
 
Snigla Snigla skrev:
Men räcker det inte med att man kan gilla inlägg/svar/trådar då?
Ett ”gilla” kan du ge flera inlägg..

Om det är viktigt vad just trådskaparen tycker, kan ju TS gilla t ex ha en annan färg eller tecken vid inlägg som just denne gillar. Nått som inte är begränsat till just ”ett bästa svar”.
Ration mellan inlägg och "gillningar" brukar jag också kolla på ibland. Där har jag lågt, och du nästan 3 ggr bättre, sånt är också kul att kolla på.

Sen får det inte heller bli för många funktioner att hålla koll på tror jag.. Det måste vara intuitivt från början, där "gillningar" och "bästa svar" förklarar sig själva. Färgkodningar skulle man behöva läsa på om, och därför skulle det inte börja användas av många..

Kan man ge ut bästa svar till fler skulle det nog bara användas som en gilla-knapp som bara TS kan använda istället.
 
Lite jobbigt ifall man gett ”Bästa svar” och där sedan efteråt kommer ett svar som är ännu bättre.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.