Gammal termostat med vridknopp på en vit radiator vid fönstervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En väggmonterad, vit extern rumsgivare från NIBE fäst på en texturerad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display på en NIBE 370 värmepump med grönt ljus som indikerar driftstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Jag har ett vattenburet frånluftsystem med radiatorer (ej golvvärme). Varje radiator har en gammal termostat som verkar mer eller mindre defekt och knappt går att vrida på. Finns det en poäng att byta dessa kommer man kunna reglera värmen lokalt i radiatorerna trots att jag har en extern rumsgivare kopplat till frånluftvärmepumpen nibe 370, där jag i menyn kan ställa in gradantalet. Värmepumpen är 3 år gammal. Kommer en justering på radiator termostater att leda till en besparing och lägre temperatur om de i några rum ställs lägre än den värme som centralt anges via displayen på nibe 370 huvudenheten? Har ett sovrum som blir väldigt varmt som jag vill reglera ned tempen medans t.ex behålla mål temperaturen t.ex 20 grader i vardagsrum. Bild bifogad gammal termostat, extern rumsgivare samt värmepumpen.

Tack för tips
 
Magnus E K
Jag tror det korta svaret är: Sätt alla radiatorventiler på max, justera in värmekurvan från pumpen till önskad bärme i de rum där du vill ha varmast (kanske redan är gjort) och sänk sen termostaterna där du vill ha svalare (byt där ventil och termostat om de inte fungerar).

Av bilden framgår att du har ojordat eluttag alldeles intill blanka radiatorrör vilket är en otrevlig kombination.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.