Hej jag vill ta upp ett dörrhål i en källarvägg och undrar om den tänkta väggen är bärande. Huset är ett myresjöhus från -74.
Väggen är en lecavägg. Ritning av källarplan med rosa pilar som markerar tänkt placering av nytt dörrhål i lecavägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggteknisk ritning med symboler som representerar olika material som trä, tegel, betong och murblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gissar att mellanbjälklaget ligger tvärs huset, och är skarvat över hjärtväggen. I så fall bör den inte vara bärande.Ligger det nån balk som bär upp bjälklaget i öppningen till TV-rummet? Har du ritningen över bjälklaget?
 
Detta är dom ritningar jag har, Äldre arkitektritning av en bostad med handskrivna noteringar och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning över en byggnadsplan med mått och symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar över en bostad med dimensioner och detaljer, liggande orientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utspridda byggritningar med tekniska ritningar och text med mätningar och anmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar av ett enfamiljshus med två etage, i skala, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det kan vara en vägg som behövs för att hålla ytterväggen på plats. Den väggen utsätts för ett rejält tryck från jorden.
 
Fulkemisten
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara en vägg som behövs för att hålla ytterväggen på plats. Den väggen utsätts för ett rejält tryck från jorden.
Troligen ja. Motfyllda murade väggar över en viss längd behöver stöd. Jämför med hobbyrum/förråd som har två sådana kortare väggbitar vinkelrätt mot ytterväggen. Är väggen motfylld? I så fall kan man kanske lämna en bit vägg om allt annat funkar och man kan ta bort den om den inte stödjer bjälklaget?
 
Med hänsyn till de vertikala lasterna är väggen inte bärande. Däremot kan den ha en stödjande funktion i förhållande till ytterväggen av lecasten. Om det behovet finns går att rekonstruera i efterhand. Lämnar man en liten stödmur brukar det räcka. Du kan ladda ner projekteringsanvisningar för lecamurar från Webers hemsida
 
Tack för alla svar,
Rivning börjar inom kort :) endast en bit stödvägg var tvunget att lämnas kvar. Precis som ni har skrivit.
 
Fulkemisten
Vad blir det för spännande? Bara en dörr eller ska utrymmet förvandlas till något?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vad blir det för spännande? Bara en dörr eller ska utrymmet förvandlas till något?
Dörrhålet ska tas upp för att vi ska slippa gå genom sovrummet när vi ska in till pannrummet.(y)
 
Hej!
Behöver er expertis. Jag vill riva en vägg i lägenheten och undrar om ni tror att den är bärande? Väggen är lättbetong och 7 cm tjock.

Självklart kommer jag inte riva väggen förrän jag vet helt säkert att den inte är bärande. Det vore hemskt om hela huset rasade och alla blev platta..

Ha en bra söndag!
 
  • Arkitektonisk ritning av en lägenhetsplan med markerad vägg som diskuteras för eventuell rivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss med materialbeskrivningar för väggkonstruktion inklusive lättbetong och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om inte stomsystemet framstår helt klart av ritningen kan man säga att en 7 cm lättbetongvägg inte är bärande.
 
J justusandersson skrev:
Även om inte stomsystemet framstår helt klart av ritningen kan man säga att en 7 cm lättbetongvägg inte är bärande.

Tack för svaret. Alla säger att man ska ta dit en yrkeskunnig. Men som du själv säger så är det svårt att tro att den skulle vara bärande. Lättbetongväggar som är 60 år gamla brukar ju vara ganska porösa enligt min erfarenhet så frågan är om man ens hade velat bo där om den skulle varit bärande.
 
På 1950-talet var bärande lättbetongväggar ganska vanliga i flerbostadshus, men aldrig smalare än 20 cm. 7 cm är garanterat inte bärande. Man ser på ritningen att det finns en platsgjuten stomme runt trapphuset som har en viktig roll i konstruktionen. Sedan är den en vindslägenhet, så det är bara någon form av takkonstruktion som ska bäras upp. Problemet med att hitta någon yrkeskunnig är att ett yrkesliv är för kort. De nu yrkesverksamma har inte tillräcklig erfarenhet...
 
  • Gilla
Adamrenoverar
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
På 1950-talet var bärande lättbetongväggar ganska vanliga i flerbostadshus, men aldrig smalare än 20 cm. 7 cm är garanterat inte bärande. Man ser på ritningen att det finns en platsgjuten stomme runt trapphuset som har en viktig roll i konstruktionen. Sedan är den en vindslägenhet, så det är bara någon form av takkonstruktion som ska bäras upp. Problemet med att hitta någon yrkeskunnig är att ett yrkesliv är för kort. De nu yrkesverksamma har inte tillräcklig erfarenhet...
Okej :) Visste inte att de hade bärande väggar i lättbetong. Varje dag lär man sig något nytt. I min förra lägenhet så var alla innerväggar i tegel men på de bärande låg tegelstenarna åt andra hållet så väggen blev mycket tjockare. Tack för infon iaf. Hittade en bild till.
 
  • Arkitektritningar av en byggnadsplan och sektion med mått och markerade bärande väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen,

Föreningen har nu sagt att jag måste ta dit en person som kollar på väggen och intygar att den inte är bärande. Vet någon här var man kan hitta en person med den kunskapen i Malmö området?

Mvh Adam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.