Sköljer du disken innan du ställer in den i diskmaskinen?

  • Antal röster
    2 224
Blir det inte rent utan att skölja har man ju nåt som inte stämmer.
Antingen för låg temp, snabbt program, dåligt diskmedel eller dålig maskin.
 
  • Gilla
Grumsgrums och 7 till
  • Laddar…
A
På mitt jobb, med sprillans nya maskiner, blir det ofta dåligt rengjort. Jag vet inte varför det blir sämre än min 10 år gamla maskin. Men på jobbet kör vi eco-program med eco-diskmedel (statlig myndighet med dille på allt som heter något med eco). Ingen sköljer men det skrapas oftast. Inga grytor med matrester utan bestick, tallrikar och kaffekoppar, och några matlådor. Jag misstänker att diskmedlet är lite väl miljövänligt, eller att den sköljer för lite i eco-programmet.
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Men på jobbet kör vi eco-program med eco-diskmedel
Då blir det inte rent. Hoppa över eco-programmet och kör det hårdaste/varmaste. Jag är också statsanställd, magsjuka vinner inga krig.
 
  • Gilla
uribbhammar och 3 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Myt,självklart kan det inte bli renare bara för du lämnar mer skit på tallriken.
Nej självklart inte om allt annat är lika.

Men om maskinen "analyserar" "skitigheten" i diskvattnet och diskar på ett annat sätt (längre/intensivare/varmare) om den anser att det behövs så kan mer skit på tallriken medföra bättre slutresultat.
 
  • Gilla
petererlandsson1194 och 2 till
  • Laddar…
Det hävdas om man googlar att diskmedlet suger fast på enzymerna i maten och jobbar bättre.
 
Vi kör oftast maskinen på fredagar, lördagar och söndagar. Ibland blir det nån gång i veckan också. Vi är två i hushållet. I veckorna sköljer vi för att slippa att det luktar illa, på helgerna sköljer vi bort stärkelserika rester, utom när det är nyätet och maskinen ska igång direkt. Maskinen är en elux från 2003 och vi kör alltid snabbprogrammet som tar 30 minuter. Vete 17 vilken temp den kör. Maskinen har fyra program som har en tempangivelse, två 50graders ett 70graders och ett 40graders glasdisk. Övriga program, inkl auto och eco berättar inget sånt.

Det blir ni princip alltid rent. Tror det hänt 7-8 gånger totalt att det inte blivit det, och då är det potatis eller ris i kombination med slarvig avskrapning som stått bakom.

Silen brukar jag kolla nån gång om året, och har säkert sköljt av den två tre gånger... Däremot har jag bytt den en gång pga att den spruckit.
 
A Avemo skrev:
Min mamma hade en diskmaskin som slutade att pumpa ur vattnet. Reparatören hittade en olivkärna i vattenpumpen. Visst kan matrester ställa till problem i maskinen. Men då skall de vara både stora och hårda och lyckas ta sig förbi silen.
Jättevanligt även glasbitar.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Då blir det inte rent. Hoppa över eco-programmet och kör det hårdaste/varmaste. Jag är också statsanställd, magsjuka vinner inga krig.
om man nu absolut inte ska skölja disken, varför finns ecoprogrammet om man hela tiden måste köra varmaste och hårdaste programmet?
 
Ecoprogrammet existerar för att maskinen ska få bra siffror i div jämförelser av energiförbrukning, det är inte avsett att användas. Åtminståne inte om man vill ha riktig disk med rikiga matrester rent i den riktiga världen.
 
  • Gilla
Grumsgrums och 12 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ecoprogrammet existerar för att maskinen ska få bra siffror i div jämförelser av energiförbrukning, det är inte avsett att användas. Åtminståne inte om man vill ha riktig disk med rikiga matrester rent i den riktiga världen.
Vad innebär "den riktiga världen" i detta fallet?
 
A Andy78 skrev:
Vad innebär "den riktiga världen" i detta fallet?
Att programmet inte är konstruerat för att användas eller ge ett bra diskresultat utan enbart är konstruerat för att ge ett bra resultat vid test mot de för stunden gällande normerna.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
...och den rikiga världen är den hemma i köket med skitig disk, och meningen är att den ska bli ren.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det är kemi inblandat i diskning och det är skillnad på smuts och smuts.
Om det är fett kvar på tallriken så hjälper det bara till att förstärka diskmedlets effekt då de basiska komponenterna hydrolyserar fettet till glycerol och fettsyror. Syrorna fungerar sedan som tensider som hjälper till att få annan smuts "i lösning".
Protein och stärkelse ger inte samma effekt så de bör tas bort innan disken ställs in. De lossnar visserligen efterhand men löser sig inte och kan sätta igen filtret.
Vi körde vår gamla diskmaskin i 13 år och tömde aldrig filtret...
 
  • Gilla
least och 4 till
  • Laddar…
Hög temperatur och bra diskmedel regelbundet är viktigt, annars blir det igensättningar här och där. Programmen med låg temperatur och nästan inget vatten är konstruerade för bra testresultat, inte för verklig användning. Därför viktigt att kolla att det finns "riktiga" program om man köper en ny maskin.

Min erfarenhet är att jordnötter har en förmåga att ta sig fram. I vår förra maskin var filtren inte så bra, och det blev stopp i impellern. Så vissa saker, för min del främst jordnötter , bör bort innan något sätts in i maskinen
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Min mamma hade en diskmaskin som slutade att pumpa ur vattnet. Reparatören hittade en olivkärna i vattenpumpen...
Ja, vi plockade ur två brödpåse-klips ur pumpen i somras. Smällar man får ta. Tog en timme (med hjälp av youtube) men den tiden var ju redan insparad av alla inte-sköljningar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.