Vårt bolån ligger på 2 300 000 vilket är ungefär 60-65 procent av värdet.
Tog en liten diskussion med banken och fick ett gensvar som förvånade mig lite:

5 år 1,39%
3 år 1,37%
3 mån 1,43%

Hur skulle ni resonera?
 
Underlättar lite om du berättar på vilket sätt du blev förvånad.
 
JLyck JLyck skrev:
Underlättar lite om du berättar på vilket sätt du blev förvånad.

Hehe, ja. Mest att räntan är lägre på de bundna alternativen. Jag kände mig rätt säker på att räntorna skulle börja gå upp nu.
 
Om man är säker på att man inte vill flytta så är det ju bara att binda. Jag kommer binda 2/3 av mitt kommande lån på 2,3. Även om det varit marginellt dyrare har jag gjort så, jag gillar att veta vad man ska betala långt fram. Hittills har det fungerat bra.
 
SEB erbjuder 1,29 på 10 år har jag för mig
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Bundna avtal är i allmänhet billigare. Just för att man är bunden.
 
D Daniel 109 skrev:
Bundna avtal är i allmänhet billigare. Just för att man är bunden.

Nästan rätt, men tvärtom :thinking:

Historisk sett har bundna räntor i princip alltid varit dyrare. Så situationen är ovanlig.

Räntorna ut till kund styrs bland annat av upplåningskostnader. Och trygghetstörtande investerare gillar just nu långa investeringar med relativt låg men ganska säker avkastning = låg upplåningskostnad.
 
  • Gilla
MatCan
  • Laddar…
Det var väl någon mon synat de där bundna avtalen och banken kunde höja räntan om deras kostnader ökade..
 
A Autodidak1 skrev:
Nästan rätt, men tvärtom :thinking:

Historisk sett har bundna räntor i princip alltid varit dyrare. Så situationen är ovanlig.

Räntorna ut till kund styrs bland annat av upplåningskostnader. Och trygghetstörtande investerare gillar just nu långa investeringar med relativt låg men ganska säker avkastning = låg upplåningskostnad.


Ja det var precis min syn på det och jag hade ingen tanke på att binda men nu vet ja inte...
 
Historien kan vara en dålig siare av framtiden, men ändå:
Historiskt sett har det nästan uteslutande varit ett dåligt drag (rent ekonomiskt) att binda lånen.
 
T tgr_se skrev:
Det var väl någon mon synat de där bundna avtalen och banken kunde höja räntan om deras kostnader ökade..
Nja det var bara under erbjudande tiden. Bundet är bundet tills man låser upp det
 
SEB:s erbjudande om bundet 10 år med 1.29 % ränta är väldigt billigt.

MEN, det stora problemet blir ränteskillnadsersättningen om något skulle hända och man vill bryta lånet. Säg att du och frugan går isär 3 år efter att ni bundet er på 10 år. Då blir det många slantar som ska betalas i mellanskillnad för att du vill bryta ditt avtal. Så man blir väldigt mkt mer LÅST, vid låsta bindingstider.
Sen så finns det ju en anledning till att banken har så låga räntor på långa löptider. Det är såklart för att banken självt tror att räntan kommer vara låg under denna tidsperiod!

Men är ni säkra på att ni kommer vilja vara tillsammans under hela bindingstiden och att ni ska bo i det huset/lgh eller i alla fall inte byta ned er för att lösa lånet (man kan ju alltid flytta med lånet till ett nytt objekt om det nya objekter klarar av villkoren för lånet) så är det en stor trygghet i att veta att de närmaste 10 åren så kommer ni garanterat bara ha dessa räntekostnader för ert lån...
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker också erbjudandet seb har är svårslaget. En annan nackdel med bundet är att inte kunna ändra amorteringen. Man kanske vill amortera en extra klumpsumma nån gång, vilket inte är nåt problem med rörligt men värre med bundet.

Men trots nackdelarna så är jag sugen. Var inte alls länge sen den 10åriga låg på 3 %.

(När jag köpte min första bostad var rörliga nästan 6% och tror den bundna var högre än det. Så kan hända mycket på relativt kort tid. Jag är bara 34 år..)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Om man är säker på att man inte vill flytta så är det ju bara att binda. Jag kommer binda 2/3 av mitt kommande lån på 2,3. Även om det varit marginellt dyrare har jag gjort så, jag gillar att veta vad man ska betala långt fram. Hittills har det fungerat bra.
Nackdelen med att dela upp lånet i olika bindningstider är att du förlorar din möjlighet att byta bank (utan att betala en saftig ränteskillnadsersättning) under tiden du är bunden.

En annan nackdel är att din rabatt på din rörliga del (eller på den del som är kortare än din längsta bindningstid) normalt försämras när rabattiden går ut, utan att du kan göra något åt det.

Olika banker har olika längder på sina rabatter. Nordea har till exempel tidigare haft 6 månader medan SEB har haft 2 år. Jag är osäker på hur det är just idag men vi borde kolla upp det på nytt.

Ingen bank tar emot dig om du inte flyttar hela ditt bolån eftersom de alltid vill ha första-tjing på din säkerhet (som är din fastighet).

Mitt råd är: dela inte upp lånen i olika bindningstider.
 
  • Gilla
Keld och 3 till
  • Laddar…
Men blir ränteakillnaden så stor idag då? Är ju inte ens en procent skillnad...
Iof om man har flera miljoner i lån och binder på 10år och ska lösa efter nån månad då blir det ju dyrt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.