Vi har en slang för avrinning dragen från vår värmeväxlare till vårt köksavlopp(vattenlåset under diskbänken). När vi tar loss vattenlåset och rengör det, så töms slangen. Då uppstår ett kluckande ljud som håller i sig i nån månad (!). Avrinningen suger luft genom avloppet.

Hur borde detta kopplas egentligen? Avrinningen sitter direkt i vattenlåset med slangklämma nu. Kan man koppla t.ex en spilltratt till ett vanligt diskbänksavlopp? Hur förgrenar man då?
 
  • Avloppsrör under diskbänk med ansluten slang till värmeväxlare och vattenlås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket är kondensavloppet från värmeväxlaren, är det den räfflade slangen till höger på bild?
I så fall ser det ut att vara ett rejält vattenlås på den.Eller är det diskmaskinsavloppet?
Var sitter värmeväxlaren?
 
Det är trädgårdsslangen som sitter överst, grön(gul). Värmeväxlaren sitter på något högre höjd 4 meter där ifrån
 
A
Kan du inte sätta en spilltratt någonstans i närheten av värmeväxlaren? Det ser trångt ut i skåpet.
 
  • Gilla
Anders-B
  • Laddar…
Scouten skrev:
Kan du inte sätta en spilltratt någonstans i närheten av värmeväxlaren? Det ser trångt ut i skåpet.
aha! Värmeväxlare - spilltratt - slang - avlopp bra ide!

Bör avrinningen nödvändigtvis vara kopplad till ett avlopp? Nån som vet hur stora volymer det egentligen kommer? Det är en ”minimaster” ftx, med urkopplad köksfläktdel, som vi flyttat till hallen från köket, och byggt in i ett skåp där
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
A Anders-B skrev:
Vi har en slang för avrinning dragen från vår värmeväxlare till vårt köksavlopp(vattenlåset under diskbänken). När vi tar loss vattenlåset och rengör det, så töms slangen. Då uppstår ett kluckande ljud som håller i sig i nån månad (!). Avrinningen suger luft genom avloppet.
Troligen är slangen förlagd i ett U för att fungera som ett vattenlås och detta lyckas du tömma när du meckar med vattenlåset. Ljudet kommer då från att för lite vatten i slangen inte orkar hålla emot luften som värmeväxlaren drar igenom. Vad händer om du fyller på ett par dl vatten i slangen via i värmeväxlarens dräneringshål (i bottnen)?
 
  • Gilla
Anders-B
  • Laddar…
A
A Anders-B skrev:
aha! Värmeväxlare - spilltratt - slang - avlopp bra ide!

Bör avrinningen nödvändigtvis vara kopplad till ett avlopp? Nån som vet hur stora volymer det egentligen kommer? Det är en ”minimaster” ftx, med urkopplad köksfläktdel, som vi flyttat till hallen från köket, och byggt in i ett skåp där
Du kan ju leda den till en hink, men tidvis kan det bli ganska mycket vatten, så tillsynen blir väldigt viktig. Eller larm.
 
  • Gilla
Anders-B
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen är slangen förlagd i ett U för att fungera som ett vattenlås och detta lyckas du tömma när du meckar med vattenlåset. Ljudet kommer då från att för lite vatten i slangen inte orkar hålla emot luften som värmeväxlaren drar igenom. Vad händer om du fyller på ett par dl vatten i slangen via i värmeväxlarens dräneringshål (i bottnen)?
klockrent! Jag fyllde på vatten, nu kluckar det minimalt! Borde jag öka ”uppåtsvängen” på slangen för att få bort det helt? Vi har upplevt ”avloppslukt” vid värmeväxlaren då och då även när vi inte hört kluckande
 
Claes Sörmland
A Anders-B skrev:
klockrent! Jag fyllde på vatten, nu kluckar det minimalt! Borde jag öka ”uppåtsvängen” på slangen för att få bort det helt? Vi har upplevt ”avloppslukt” vid värmeväxlaren då och då även när vi inte hört kluckande
Jag har också varit lycklig ägare av en Minimaster med samma typ av dräneringsslang. I mitt fall låg "vattenlåset" i fläktkåpan och sen tror jag den låg med fall (i väggen så det var dolt). Tog man loss fettfiltret i fläktkåpan så såg man att slangen formade ett U innan den lämnade kåpan genom ett hål i bakväggen. Så i det fallet var inte mycket mer att göra.

Men denna dragning stämmer inte med att dy lyckas tömma slangen när du meckar med vattenlåset. Kanske är ditt U/vattenlås under diskbänken som du säger.
 
  • Gilla
Anders-B
  • Laddar…
Genom att jämföra med annan installation, så tror jag nu att 20cm uppförsbacke på slangen på slutet löser problemet. Och sen får vi väl vara beredda att fylla i vatten om det torkar ut.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.