Hejsan.

Jag har konstaterat att det är mögel runt hela murstocken på vinden. Innertak och bjälkar som är i direkt anslutning till murstocken är mycket angripna medan i övriga bjälkar och innertak är helt utan anmärkning.

1. Kan man sluta sig till att det är murstocken som är problemet eller är det problem i hela vinden och det är vid murstocken som problemen visar sig först?

2. Är det vanligt att det är otäthet mellan murstock och tak som gör att innertak och bjälkar precis vid murstocket blir angripna.

3. Kan fukten tränga igenom murstocken innifrån - från rökkanaler och utåt?

Bilder på eländet finns här

http://www.dehex.se/pierre/Fritidshus/murstocksproblem.htm
Är mycket tacksam för kommentarer ifrån er som kan.

Tack på förhand
/beppe
 
Hej!

Jag tycker det ser ut som om täckningen runt skorstenen (plåten) varit bristfällig och att det läckt in vatten.

Takstolarna går *väldigt* nära murstocken, så du kanske ändå får byta dom av den anledningen om din sotare inte gillar avståndet.
 
Steg 1: Kontrollera om du har försäkrat mot hussvamp i hemförsäkringen.

Steg 2: Ring Anticimex för provtagning och analys.

Steg 3: Om steg 1 = nej och steg två = äkta husvamp blir steg 3 inget roligt.
 
JesperS skrev:
Takstolarna går *väldigt* nära murstocken, så du kanske ändå får byta dom av den anledningen om din sotare inte gillar avståndet.
Bara om du bygger nytt eller bygger om måste sådant åtgärdas. Befintliga konstruktioner godkänns till 99%.
 
Det såg minst sagt otäckt ut, hussvamp lägger väl ofta ut hyferna på putsade ytor för att den behöver kalken för att neutralisera sig själv på något vis :-/

Hussvamp måste vad jag förstår få fatt på kalk på ett eller annat vis, antingen vid skorstenen, grunden eller gärna på ett reverterat timmerhus !

I övrigt instämmer jag väl i vad Tommy_S skrev.....
 
Hussvampen behöver ett par betingelser för att leva och "må bra":

- Mörker
- Vindstilla
- Fukt
- Trä

Hittar den nåt som den tycker om så bildas en fruktkropp varifrån mycel skickas ut långa sträckor för att hitta mer näring. Mycelet är jättetunnatrådar som kan leta sig genom metertjocka tegelväggar.
Ända upp till 14 meter mycel kan bildas. Sedan kan den bilda ännu en fruktkropp och skicka ut mer mycel...

Kalket är inget som den lever på men den fungerar som en "accelerator" eller vitaminkick för svampen.

Nu är det dock inte säkert att det är hussvamp som är på bilden. Dessutom OM det är det så finns det äkta och oäkta hussvamp, och det är den äkta vi vill akta oss för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.