Om man vill ha en ok panna och tankar, och allt som mer behövs, vad brukar det kosta installerat och klart?

Ni får gärna komma med tips på panna, tankar och vem vi bör vända oss till. Bor i Norra Skåne.
 
Tänk på att efter årsskiftet kommer det tuffare krav på vedeldning.

och sen att välja vedpanna är en smaksak enligt mig, det bästa är alltid att känna och klämma själv, som sagt man ska leva med den ett bra tag
 
  • Gilla
Nallis
  • Laddar…
Jag bytte för två år sen ut min gamla till en baxi av minsta modell samt ny tank med beredare och patron och laddomat. Behöll 2 500l tankar från det gamla systemet. Dvs en riktig lågbudgetuppdatering. Kostade 110.000 med rot så det är väl därifrån och upp till 300.000 beroende på system. Kunde inte ta in fler offerter då beredare sprack i december.. minskade iaf förbrukningen med 35-40%.
 
john68 john68 skrev:
Jag bytte för två år sen ut min gamla till en baxi av minsta modell samt ny tank med beredare och patron och laddomat. Behöll 2 500l tankar från det gamla systemet. Dvs en riktig lågbudgetuppdatering. Kostade 110.000 med rot så det är väl därifrån och upp till 300.000 beroende på system. Kunde inte ta in fler offerter då beredare sprack i december.. minskade iaf förbrukningen med 35-40%.
Tog du baxi light? Vad dyrt det blev.
 
Jag köpte begagnad panna med hyfsat ny keramik (baxi solo innova 30kw) 5000:-
Och 4x500l ack tankar för 1500kr inkl laddomat, shunt och elpatron.
Sedan kom rördelar till på för min del ca 5000kr.
Då kostade detta även många timmar att hitta rätt grejor i bra skick för en billig peng av folk som bara ville bli av med det. Men ca 12000:- för ett uppdaterad system (hade en gammal slutkörd 40årig panna innan utan tankar) tyckte jag var väldigt skönt.
 
  • Gilla
Nallis
  • Laddar…
Många byter ved till bergvärme, så bästa budgetlösningen finns på begagnatmarknaden. Jag köpte solo innova 30 med laddomat, värmeväxlare till varmvatten och ny keramik för 25kkr, byggde ut med två närapå gratis acctankar (totalt 2000L). Fick det sedan installerat i till viss del befintliga rördragningar för 35kkr, inklusive seriekopplad vvberedare.

Krävde lite sökande, tålamod och tur, men bra blev det.
 
Jag betalade 12kkr för min Innova.
 
Betalade 8000tkr för min SI50, +ny Keramik, 10Tkr för 2x750L med 12m2 lesolsolfångare styrning mm, köpte ytterliggare 12m2 Lesol för 2500kr, 1000kr för 1000L Strömnäspanna tank, Laddomat ca 1000kr, Alpha 25x60 för 1200kr, ca 10tkr i rördelar. Allt detta är Blocket prylar. Har ca 5500liter som jag laddar, kompletterat sedan med kulvert till verkstad där står en slavtank med VVB där jag sats laddar över till.
Gjort allt jobb själv
 
  • Gilla
Nallis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.