surris
G guggen skrev:
Tätt är alltid relativt, inget är någonsin helt tätt oavsett moderna kompositer.
Det är riktigt att man vill ha det konvektionstätt på insidan, normalt innebär det att det blir såpass tätt att man ej får ha det "tätt" på utsidan. Oavsett om man har broms eller "plast" på insidan. Grunden är att man ventilerar ut fukten inomhus oavsett konstruktion, det har man alltid gjort. Har man det tätt på utsidan och på insidan kommer dock den lilla fukt som kommer in i väggen (utifrån eller inifrån) att skapa oerhörda problem. Ett sätt är att ha en luftspalt en annan att inte använda för täta ytskikt under förutsättning att man också har bra material.
Dock är en tvåstegstärning en
fördel man får vid luftspalt, iaf om man använder korrekta material.
Min poäng till TS var att har man en riktigt bra panel av kvalitet och inte använder täta ytskikt så har man en bra mkt bättre lösning än dagens ofta undermåliga material i en ska tvåstegstätning med plastat ytskikt.

Nej det är fortfarande alltid mycket bättre med luftspalt :crysmile:
Således betyder det inte att det går åt helvete för TS panel men det hade fortfarande varit mycket bättre att ha en luftspalt.
Man byggde med luftspalt förr i tiden med
 
surris mattias1jonsson skrev:
Nej det är fortfarande alltid mycket bättre med luftspalt :crysmile:
Det bästa är om man kör det med riktigt bra panel!

Vilken absurd fördyrning byggen har blivit pga av att målare skall leva lika länge som oss andra. Hade vi fortsatt tillåta rejäla doser daglig terpentin så hade vi kapat kostnaderna till hälften och fått en minst lika bra hållbarhet! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Briaxxm
  • Laddar…
surris
G guggen skrev:
Det bästa är om man kör det med riktigt bra panel!
Känns som du försöker hitta på orsaker hela tiden för att ditt argument är bättre och stämmer. Mina popcorn är slut nu så jag orkar inte mer
 
surris mattias1jonsson skrev:
Känns som du försöker hitta på orsaker hela tiden för att ditt argument är bättre och stämmer. Mina popcorn är slut nu så jag orkar inte mer
Du saknar inte bara humor utan uppenbarligen också förståelse varför vi har en annan form av standardkonstuktion idag är förr. Byt popcorn mot valium så blir det bättre.
 
surris
G guggen skrev:
Du saknar inte bara humor utan uppenbarligen också förståelse varför vi har en annan form av standardkonstuktion idag är förr. Byt popcorn mot valium så blir det bättre.
Ne det förstår jag. Men vi lever nu, säger inte att man kan bygga på olika sätt men luftspalt är bättre.
 
Redigerat:
surris
Skärmdump av en datatabell med tekniska mått relaterade till byggnadens termiska egenskaper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser du problemet. I TS vägg med 45mm mineralull på utsidan och ingen luftspalt så kommer det att fälla ut vatten i skiktgränsen mellan isoleringen och panelen.

Hade det funnits luftspalt så hade det ventilerats bort.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Ne det förstår jag. Men vi lever nu
Japp, men visst, råd du TS till att riva ner en ypperlig panel av kvalitet. Smäll upp fiberskivor, läkt och en riktigt kass Bauhaus panel. Åk sen o köp en äkta riktigt tät färg och plasta in alltihopa.

Men han kan också... Se till att fortsätta måla med slamfärg, punkt.
Och ha en lösning som överlever de flesta plastskikt och fiberskivor.
Å anda sidan är det lite synd för då bidrar han varken till lånefesten eller någon hantverkares hilux.
 
surris
G guggen skrev:
Japp, men visst, råd du TS till att riva ner en ypperlig panel av kvalitet. Smäll upp fiberskivor, läkt och en riktigt kass Bauhaus panel. Åk sen o köp en äkta riktigt tät färg och plasta in alltihopa.

Men han kan också... Se till att fortsätta måla med slamfärg, punkt.
Och ha en lösning som överlever de flesta plastskikt och fiberskivor.
Å anda sidan är det lite synd för då bidrar han varken till lånefesten eller någon hantverkares hilux.
Nej det säger jag inte. Det är en sämre konstruktion utan luftspalt och eftersom det var luftspalt innan och nu inte, då är det fel utfört. Jag bevisar bara för dig varför luftspalt är bättre. Men du ger dig ju inte och tjötar om massa annat.
 
surris mattias1jonsson skrev:
[bild]
Här ser du problemet. I TS vägg med 45mm mineralull på utsidan och ingen luftspalt så kommer det att fälla ut vatten i skiktgränsen mellan isoleringen och panelen.

Hade det funnits luftspalt så hade det ventilerats bort.
Om du använder och stirrar i det där Excel arket utan kontext blir jag orolig för dig och dina byggen på riktigt...
 
surris
G guggen skrev:
Om du använder och stirrar i det där Excel arket utan kontext blir jag orolig för dig och dina byggen på riktigt...
Haha så du går bara på känn då eller? Lycka till det funkade inte ens på stenåldern.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Nej det säger jag inte. Det är en sämre konstruktion utan luftspalt och eftersom det var luftspalt innan och nu inte så är det fel. Jag bevisar bara för dig varför luftspalt är bättre. Men du ger dig ju inte och tjötar om massa annat.
Nej, det är precis det tråden handlar om. Du kommenterade mitt påstående att luftspalten främst är en konstruktion i ytterväggar för att tillåta både sämre ytskikt och inplastning av densamma.
Jag menar inte att det är fel med luftspalt (såklart inte), men att det inte ger ngn förbättring av livslängden jämfört med en moderat isolerad vägg med panel av bra kvalitet och målas med en öppen färg.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Haha så du går bara på känn då eller? Lycka till det funkade inte ens på stenåldern.
surris mattias1jonsson skrev:
Haha så du går bara på känn då eller? Lycka till det funkade inte ens på stenåldern.
Du visar en bild på ett excellark utan kontext, ja du.. . Jag har förstått att du inte är ingenjör, men... Vad skall man säga, lite måttenheter per volym eller area säger knappast mkt.
Kontext betyder i detta fallet att du måste sätta en beräkning eller tabell i ett sammanhang, då säger det ngt.
 
surris
G guggen skrev:
Nej, det är precis det tråden handlar om. Du kommenterade mitt påstående att luftspalten främst är en konstruktion i ytterväggar för att tillåta både sämre ytskikt och inplastning av densamma.
Jag menar inte att det är fel med luftspalt (såklart inte), men att det inte ger ngn förbättring av livslängden jämfört med en moderat isolerad vägg med panel av bra kvalitet och målas med en öppen färg.
Nu vet jag inte vad du menar för det har jag aldrig sagt. Du kan bygga utan luftspalt såklart men det är bättre med.
 
surris
G guggen skrev:
Du visar en bild på ett excellark utan kontext, ja du.. . Jag har förstått att du inte är ingenjör, men... Vad skall man säga, lite måttenheter per volym eller area säger knappast mkt.
Kontext betyder i detta fallet att du måste sätta en beräkning eller tabell i ett sammanhang, då säger det ngt.
Det säger hur mycket som helst. Är såhär man bygger. Sammanhanget är ju TS vägg?
 
Redigerat:
surris mattias1jonsson skrev:
Det säger hur mycket som helst. Är såhär man bygger. Sammanhanget är ju TS vägg?
Och vem säger att jag inte är ingenjör?
surris mattias1jonsson skrev:
Det säger hur mycket som helst. Är såhär man bygger. Sammanhanget är ju TS vägg?
Det är väl ganska uppenbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.