Ska ta ut spån från bjälklaget i 2 rum..
Att skyffla ut det funkar ju kanon men det dammar så hemskt..
Fick en liten idé om att testa min jula lövsug för 300kr..
Det funkade utmärkt men vill ju inte ha en dammande säck inomhus..
Så jag tänkte att sätta på ventilation slangar på 100mm på blåsan och sen leda ut detta till en ventilerade säck och samla upp spånet..
Men...då kom jag att tänka på att det kanske kan bli någon statisk elektisitet och det är ju inte så bra i kombinationen med torrt sågspån..
Vad säger ni om detta?
 
Tänker du på en sådan i tunn plast med en ståltråd i en spiral som man kan dra ut så den blir längre? Isåfall anslut ståltråden i ena änden till jord så jordas ev statisk el.
 
Okej tror du att det räcker?
 
Såklart att det gör. Å andra sidan är lite eld alltid roligt.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Du behöver inte oroa dig över att det tar eld. Inte på grund av statisk elektricitet åtminstone. Kör på bara.
 
Finns även större typ spånsugar man kan hyra som fyller en sopsäck.
Tänker om det inte är någon större volym på lövsugen så blir det mycket jobb med att tömma hela tiden.
 
M mattoys skrev:
Finns även större typ spånsugar man kan hyra som fyller en sopsäck.
Tänker om det inte är någon större volym på lövsugen så blir det mycket jobb med att tömma hela tiden.
Jag snickade ihop en liten ställning med lite reglar och en 3vägs avlopps del..där jag har anslutit min lilla lövsug/blås och ett önrngott som filtersäck sen en vanlig sopsäck:)
Mellan sug och min ställning har jag ventilationsslang och lite spirorör.
Inte snyggt med det fungerar.
 
  • Gilla
~Bob
  • Laddar…
V
Kul diy!
Lägg upp ett par bilder!
 
V VillaAnna skrev:
Kul diy!
Lägg upp ett par bilder!
Hehe..det kan jag göra men det är ett riktigt skämsbygge...är utb möbelsnickare och båtbyggare och är i vanliga fall mycket noggrann med det jag gör..
Men det kommer bilder.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 2 till
  • Laddar…
Nu har vi väntat och väntat…
 
Niklas Wulff Niklas Wulff skrev:
Nu har vi väntat och väntat…
Yes! Fram med bilderna. Jag håller själv på med att skotta spån i trossbotten så behöver denna lösning nu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.