Marike
S Stegatorparn skrev:
Fungerar shuntmotorn i returen? Borde gå att handställa den och strypa porten mot tilloppet, vilket ger varmare vatten till pumpen.
Ja den där grunkan, svart/vit, den har jag skruvat på utan att märka någon skillnad. Den ser ut att ha någon typ kontakt men inget är kopplat där. Skulle kanske prova stänga ventilen som sitter efter. För det är klart, trycker den tillbaka kallvattnet bör det ge plats åt nytt varmvatten.
 
Shunten är nog LKs gamla fördelarshunt 1.6
Har systemet funkat tidigare, eller har det alltid varit problem?
Är det gjort några ingrepp i värme systemet i övrigt, t.ex. På radiatorer eller värmekälla?
Jag förmodar att värmen kommer upp förbi den undre vinkeln rakt under pumpen men inte den övre vinkeln.
Stäng av pumpen på shunten ett par minuter. Sprider sig värmen förbi den övre vinkeln då? Och kanske även förbi pumpen?
Luft i systemet kan det naturligtvis också vara. Är pumpen väldigt varm?
 
Marike
F Freddan-70 skrev:
Shunten är nog LKs gamla fördelarshunt 1.6
Har systemet funkat tidigare, eller har det alltid varit problem?
Är det gjort några ingrepp i värme systemet i övrigt, t.ex. På radiatorer eller värmekälla?
Jag förmodar att värmen kommer upp förbi den undre vinkeln rakt under pumpen men inte den övre vinkeln.
Stäng av pumpen på shunten ett par minuter. Sprider sig värmen förbi den övre vinkeln då? Och kanske även förbi pumpen?
Luft i systemet kan det naturligtvis också vara. Är pumpen väldigt varm?
Som sagt så vet jag inte säkert hur det funkade tidigare, de köpte huset för ett halvår sedan, strax efter slog blixten ner och dödade pannan, som är en Nibe 310. Den blev reparerad med ny elektronik, på den nivån är det nu. Båda rören, från pannan, har ungefär samma temperatur ca 2grader diff. Verkar som att inget eller lite värmevatten kommer in i systemet. Minns nu att jag en gång öppnade pannans shunt manuellt och då blev faktiskt slingan varm, mycket varm. Kanske något konstigt med pannans shunt i alla fall då, eller givarfel.
Pannan är ställd att ge 37 grader vid 13 grader ute, vilket den gör, så rimligen borde cirkulationen i golvvärmepaketet vara 37 grader, inte runt 20? Eller?
 
Redigerat:
Marike
Måste det inte finnas en givare på golvvärmen som talar om för pannan att det behövs värme? Var sitter den i så fall? Och var är den inkopplad? Om jag öppnar ventilerna på radiatorerna på övervåningen kommer väl pannan att registrera att tempskilnaden är för stor och skicka värme så länge den är det? Men golvvärmen då???? Känns som jag borde stänga bypasen. Eller??? Eller ringa en rörmokare.
 
Då ligger nog problemet vid pannan. Klart svar på det får du om du testar enligt förra inlägget.
Är det 37gr på rören vid pannan eller något du läst på displayen på pannan?
Är rören lika varma på primärsidan vid shunten som vid pannan?
Om det är lika varmt, sprider sig värmen uppåt om du stänger av pumpen på shunten en stund?
Det röda horisontella vredet på shunten är omställning mellan 2 och 3 vägsfunktion. Den skall bara vara stängd om du har fjärrvärme. Upp hit torde du ha lika varmt som vid pannan.
 
Marike
F Freddan-70 skrev:
Då ligger nog problemet vid pannan. Klart svar på det får du om du testar enligt förra inlägget.
Är det 37gr på rören vid pannan eller något du läst på displayen på pannan?
Är rören lika varma på primärsidan vid shunten som vid pannan?
Om det är lika varmt, sprider sig värmen uppåt om du stänger av pumpen på shunten en stund?
Det röda horisontella vredet på shunten är omställning mellan 2 och 3 vägsfunktion. Den skall bara vara stängd om du har fjärrvärme. Upp hit torde du ha lika varmt som vid pannan.
Jag ska kolla som du säger, om jag får möjlighet. Vad är "LKs gamla fördelarshunt 1.6" ? funkar den som en termostatventil? Kan stiftet fastnat, det är helt intryck? Närbild av en möjlig LKs fördelarshunt med intryckt stift, omgiven av rör och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visst kan stiftet fastnat. Men vilket stift pratar du om? Är det stiftet till styrventilen som sitter under den gråsvarta handratten?
Shunten är ingen ren termostatventil. En termostatventil stänger bara av och på flödet. En shunt blandar ut vattnet till en viss temperatur som man vill ha.
Vid närmare blick är det nog en fördelarshunt 2/3-2,5. Rad 9 uppifrån på denna sida.

https://www.lksystems.se/sv/support/dokumentation/dokumentation-lk-golvvarme/arkiv/
 
Marike
F Freddan-70 skrev:
Visst kan stiftet fastnat. Men vilket stift pratar du om? Är det stiftet till styrventilen som sitter under den gråsvarta handratten?
Shunten är ingen ren termostatventil. En termostatventil stänger bara av och på flödet. En shunt blandar ut vattnet till en viss temperatur som man vill ha.
Vid närmare blick är det nog en fördelarshunt 2/3-2,5. Rad 9 uppifrån på denna sida.

[länk]
Ja,just styrventilen. Funkar den som radiatortermostat?
Ratten var ställd i mittläge och när jag vred den moturs tappade den helt motstånd, precis som mina radiatortermostat gjorde, stiftet hade fastnat i stängt läge, det brukade hjälpa att knacka på dem, men nu är de utbytta.
Kan det vara samma med styrventilen? Att den stängt i sommarvärmen och fastnat i det läget?
 
Nej, Det är den ventilen som justerar blandningsförhållandet mellan primär och sekundärsidans vatten så att rätt temperatur på sekundärsidan erhålls.
Stiftet där i kan så klart ha fastnat, även om det tillhör ovanligheterna. Du får iså fall skruva bort handratten och ta en flatmejsel och se om det stiftet bakom rör sig.
 
Om det kan vara till någon hjälp, så här gjorde vi ”felsökning”...(vanliga elementen är varma men golv värme rör kalla)

  • Fungerar Cirkulations pumpen, den som är till golv värmen...Lyssna... ( Grundfos cirk.pump. ”surrade”...lät lite...och därmed var den hel)

  • Finns det en ”metall grunka”? ...termometer...?...brukar sitta ytterst på en ”svart kabel”....vi provade att stoppa ner den i en hink med is vatten...

  • När inget av ovan ”var felet”......, så spolade vi ”varje enskild rör” med nytt vatten och var noga med att inte få in bubblor...än idag vet jag inte vad som var felet....bubblor eller smuts....men det funkade...(y)

Ps.Om cirkulations har många år på nacken, så skulle jag sätta mitt fokus på den...och här gäller ”man får det man betalar...Grundfos är lite dyrare, men pålitlig ;)

...jo och en sak till...som vi fick veta var: golv värme-cirkulations-pumpen fick INTE gå på hög hastighet, om jag mins rätt så var LÅG hastighet att rekommendera därför att den kunde ”störa” husets ordinarie Cirkulations Pump....hur det är med den fakta vet jag inte, men åran golv värme hade bara 4 golv rör...
 
Redigerat:
Jag skulle nog tro att felet ligger innan shunten, med reservation att styrventilen har fastnat. Men då du hade den öppen i mellanläge och det inte funkade ändå så ser jag inte det som den primära orsaken.
Skulle pumpen vara trasig får du inget flöde på golvvärmen och då skulle värmen från primärsidan sprida sig uppåt och ut till fördelare men inte längre.
Luft som ligger i slingorna? Nja, kan vara en delorsak men du har bypass på fördelaren och bör således få varmt över fördelarna.
Luft i hela fördelarstocken och shunten? Kanske, men känns osannolikt om inget ordentligt ingrepp har gjorts eller ordentligt läckage. Nu har jag visserligen antagit att GV finns på bottenplan. Pumpen borde i så fall vara glödhet. Du kan öppna avluftningsnippeln på fördelare och se om det kommer ut luft.
Är det 37 grader vid primären under shunten eller är den kall? Har du vridit handmanöverdonet motsols till minimum borde det bli samma som att stänga kulventilen och värmen tvingas in i shunten.
 
Marike
F Freddan-70 skrev:
Jag skulle nog tro att felet ligger innan shunten, med reservation att styrventilen har fastnat. Men då du hade den öppen i mellanläge och det inte funkade ändå så ser jag inte det som den primära orsaken.
Skulle pumpen vara trasig får du inget flöde på golvvärmen och då skulle värmen från primärsidan sprida sig uppåt och ut till fördelare men inte längre.
Luft som ligger i slingorna? Nja, kan vara en delorsak men du har bypass på fördelaren och bör således få varmt över fördelarna.
Luft i hela fördelarstocken och shunten? Kanske, men känns osannolikt om inget ordentligt ingrepp har gjorts eller ordentligt läckage. Nu har jag visserligen antagit att GV finns på bottenplan. Pumpen borde i så fall vara glödhet. Du kan öppna avluftningsnippeln på fördelare och se om det kommer ut luft.
Är det 37 grader vid primären under shunten eller är den kall? Har du vridit handmanöverdonet motsols till minimum borde det bli samma som att stänga kulventilen och värmen tvingas in i shunten.
Luftningsventilerna på fördelarna är provade, ingen luft.
Vidare har något hänt med styrventilen, den hade igår motstånd hela vägen moturs och temp på paketet hade gått upp. Hoppas det var den som felade och att det rättat till sig av sig själv. Beträffande c-pumpens temp kunde jag konstatera att den höjde temp ca 1grad på mellanläget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.