Fick rekommendation på en liten firma att använda för att gjuta platta på 65 m2.

Tycker inte att ytan blev så bra som den borde vara. Har läst i några trådar här vilket gör mig ganska förbryllad över deras tillvägagångssätt.

Två h efter att betongbilen åkt så var det dags att gå på med glättaren. Den kördes över plattan fyra-fem, kanske sex gånger under en tid av 4 h. De sista tre-fyra gångerna så hällde de på vatten så att det blev en del "geggamoja".
Jag var upptagen med gjutning för krypgrund, därav viss osäkerhet på hur många ggr glättaren kördes.

Klockan fyra lyfte de av glättaren från plattan, satte sig i sina bilar och ilade iväg. Då var det synliga fotspår på ett ställe på plattan, kanske sex skoavtryck, väl synliga, men inte så djupa, högst en mm. I övrigt så var finishen rättså grov på sina ställen.

Klockan fem fick jag tag på en kompis som har gjutit del plattor, dock i en annan del av landet. Efter vårt samtal lyfte jag upp glättaren på platten och tog bort den runda skivan, satte igång maskinen och körde i ca 1,5 h.
När jag började så var det en mycket liten nyans svikt i betongen. När jag slutade så var betongen helt stum. I början gav glättaren viss verkan, men inte tillräckligt för att helt få bort skoavtrycken. När jag slutade så gjorde glättaren i princip ingen nytta.

Firman som jag anlitat körde glättaren med den runda skivan under hela tiden. De berömda helikoptervingarna användes alltså inte. Man använde, som nämnts, även en del vatten.
Dessa båda sakerna i kombination med ytans halvdana finish gör mig rättså konfunderad.

Dels så har man inte använt utrustningen så som den är tänkt att användas, man har ju bara använt den runda och släta skivan på glättaren och dels så har man sölat på en del vatten medans man kört med glättaren. Kanske befogat med vatten idag när betongen härdade så snabbt att det var dags för glättning bara två h efter att betongbilen åkt, men vad jag har förstått så blir betongen svagare om man blandar ut den med för mycket vatten. Dessutom en metod som inte nämns i de trådar i ämnet som finns på detta forum.

Tilläggas bör att på en mindre del av plattan är ytan perfekt, men bredvid så börjar betongen med den sämre ytan. Det ser ungefär som olika isgenerationer på en frusen sjö. Det var samma bil som betongen kom från, betongen är alltså exakt likadan på hela plattan.

Är det klantskallar som jag anlitat?
Bör jag ringa dem och säga ”Fick er faktura idag, men hoppsan den kan jag inte betala förrän ni har gjort klart jobbet, vilket inte får medföra ytterligare fakturering.”



Efter att ha läst en del här och på andra ställen på nätet får jag intrycket av att totala noviser kan gjuta en platta, bara de läser på lite innan och ser till att vara tillräckligt många. Då känner man sig ju lite sänkt av att resultatet inte är till belåtenhet, trots att manskap som sades vara kompetent anlitats.
 
Utförandet låter inte helt galet. Dock låter de slarviga om de lämnar fotspår. Man måste gå på med maskinerna innan man egentligen kan gå på ytan, men då har man betongskor - samma princip som snöskor, men helt platta och släta under.
Vid varmt och blåsigt väder kör man med maskiner på en del av plattan innan utläggningen är färdig, det sker ju dock aldrig på så små plattor som vi pratar om här.

Det som förbryllar mig lite är att de glättade så många vändor, det gör man inte. Man kör över kanske 3-4. Antingen är man nöjd då, men om betongen ska vara ytskikt brukar man fortsätta ståla med vingarna som du är inne på.

Vatten kan användas, men då sprutor så att man precis blöter ytan. I tidigt skede dimmar man bara ytan så att det ej blir märken.

Jag skulle ej vilja påstå att vem som helst kan gjuta en platta, speciellt inte med bra resultat. Däremot om man jobbar med det så ska det ju inte vara några som helst konstigheter.

För att sammanfatta så har de inte varit helt fel ute, men lite som att de fått sin kunskap från Youtubevideos.
Vad var det för yta ni kommit överens om?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det viktigaste är väl att ytan motsvarar det ni har avtalat om. Det är stor skillnad om man ska regla upp golv på plattan eller om man ska ha synlig betong.
 
useless useless skrev:
Det viktigaste är väl att ytan motsvarar det ni har avtalat om. Det är stor skillnad om man ska regla upp golv på plattan eller om man ska ha synlig betong.
Vi hade inget direkt avtal om ytan, men plattan blir synlig då den kommer att bli golv i garage. Därför borde ytan vara helt slät. En ojämn yta är ju svår att hålla ren. Rimligt, tycker jag är, att ett arbete görs så bra som utrustningen medger. Att denna yta är synlig stod vid vår beställning utom allt tvivel.
Vi påpekade även att vi behövde någon som kunde jobbet, eftersom vi var osäkra på om vi själva skulle kunna göra det på ett bra sätt.

En annan sak som jag noterade idag, det är att plattan är tämligen vågig. Höjden diffar minst +/- 10 mm, antagligen så mycket som +/- 15 mm. Hade ingen laser, bara ett snöre som jag ensam spände över. Vad skall man acceptera för höjdtolerans på en platta?
 
  • Wow
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F Fritt harmoniskt hus skrev:
Vi hade inget direkt avtal om ytan, men plattan blir synlig då den kommer att bli golv i garage. Därför borde ytan vara helt slät. En ojämn yta är ju svår att hålla ren. Rimligt, tycker jag är, att ett arbete görs så bra som utrustningen medger. Att denna yta är synlig stod vid vår beställning utom allt tvivel.
Vi påpekade även att vi behövde någon som kunde jobbet, eftersom vi var osäkra på om vi själva skulle kunna göra det på ett bra sätt.

En annan sak som jag noterade idag, det är att plattan är tämligen vågig. Höjden diffar minst +/- 10 mm, antagligen så mycket som +/- 15 mm. Hade ingen laser, bara ett snöre som jag ensam spände över. Vad skall man acceptera för höjdtolerans på en platta?
Har inget avtalats om ytan så blir det nog svårt. Det behöver man vara ganska tydlig med.
Att den diffar så i höjd är förkastligt. Det är fruktansvärt dåligt och nu får vi egentligen bekräftat att de inte visste vad de höll på med.
Vet man vad man gör får man till det med +/- 2-3mm.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Nu väntar vi på att firmans chef skall föreslå en tid då han kan komma förbi och titta på det hela. Tänkte mig att be honom slipa ned till åtminstone +/- 5 mm utan extra kostnad.

Jag lade kantelementen med +/- högst 3 mm. Lite trist är då att betongen ligger 10-20 mm över kantelementen, blir ju ett elendes pyssel att få syllen i våg.
 
Nu har de flytspacklat. Det blev riktigt snyggt.

Nu väntar vi med spänning på fakturan.

Är det någon som har koll på hur lång tid som är rimligt för att gjuta en platta på 60 m2? Tiden för att hälla i betongen och tiden att vänta innan man kan gå på med glättaren går såklart inte att påverka, det är mer tiden för att sloda, men främst för att glätta som jag tänker på.

Det hängde en hel klase polacker på glättaren när de körde med den. Känns lite som om en glättare skall köras av en person.
(Vi anlitade fö en svensk firma som i sin tur hyrt in detta gäng.)
 
  • Ledsen
kest
  • Laddar…
F Fritt harmoniskt hus skrev:
Nu har de flytspacklat. Det blev riktigt snyggt.

Nu väntar vi med spänning på fakturan.

Är det någon som har koll på hur lång tid som är rimligt för att gjuta en platta på 60 m2? Tiden för att hälla i betongen och tiden att vänta innan man kan gå på med glättaren går såklart inte att påverka, det är mer tiden för att sloda, men främst för att glätta som jag tänker på.

Det hängde en hel klase polacker på glättaren när de körde med den. Känns lite som om en glättare skall köras av en person.
(Vi anlitade fö en svensk firma som i sin tur hyrt in detta gäng.)
Sloda 60m2 gör du på 5 minuter.
Hur lång tid det tar att glätta är svårare att svara på. Det beror på betongen, hur många gånger de gick över och om det är mycket uppstick i form av rör, armering o.s.v. I.s.f. kan mycket behövas göras för hand och ej med maskin. Men två timmar ska absolut inte vara något problem.

Menar du att de hade en åkglättare på så liten yta?

Någonting som däremot oroar mig är att de spacklat en platta som gjöts för två veckor sen. Visserligen har den största krympningen skett, men det är absolut riskfyllt att spackla så snart på en såpass "stor" yta.
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
F Fritt harmoniskt hus skrev:
Nu har de flytspacklat. Det blev riktigt snyggt.

Är det någon som har koll på hur lång tid som är rimligt för att gjuta en platta på 60 m2? Tiden för att hälla i betongen och tiden att vänta innan man kan gå på med glättaren går såklart inte att påverka, det är mer tiden för att sloda, men främst för att glätta som jag tänker på.
När jag göt trappor och lite plattor (totalt 155 kvm) förra hösten kom gänget (5 st.) vid 7 på morgonen och tre av dem var kvar till närmare 20:00 och höll på. Dock fick de vänta över en timme på sista betongbilen.
De fixade helt slät yta på trappor och den större plattan (ca. 100 kvm) och slodad (för att lägga klinker) på resterande 55 kvm.

De gjorde ett riktigt bra jobb och var väldigt noggranna (med undantag för ett trappsteg som de göt lite för högt men ska komma och slipa ner).
 
Ja jag reagerar också på att dom har flytspacklat på en sån nygjuten platta!?
Och står plattan otäckt?
 
Två uppstick, en liten grupp i ena ändan och en i andra. Ca 50 cm från kanten.

De hade en sådan här glättare, men den var bensindriven: https://www.wackerneuson.se/sv/prod...glaettare/model/electric-walk-behind-trowels/

Alltså en som man håller i för hand. En höll i handtaget, två andra höll i maskinen för att få den att gå dit de ville och för att den inte skulle fara iväg. De slet som djur. När jag körde med den efter att de åkt så hade jag inga problem att köra den ensam.

De har lagt på rejält med spackel. Sambon har varit och tittat och sade något en cm, kanske mer. Kan ta reda på exakt hur mycket.

Och ja, plattan är otäckt, men här har regnat en del. Igår en del sol.

Plattan gjöts för tre veckor sedan.

Borde jag ta dit en besiktningsman innan vi funderar över deras faktura?
 
Redigerat:
  • Haha
kest
  • Laddar…
Ja, korrekt, spacklet lossnade.

Funderar på att hyra en häxa och snygga till ytan utan extern inblanding.
Någon som har koll på om man som normalbegåvad, men med under normal styrka, kan köra en häxa och hur lång tid det tar att avverka 10 mm/60 m2?
 
Vilka jävla pajasar du haft oturen att anlitat. Jag gjuter golv nästan varje dag på jobbet. Alla glättare ska användas av en person. Först skuras/brädrivs ytan med tallriken sen glättas den med vingarna. Ändå gången man sprutar på vatten är när ytan håller på att brinna fortare än vad man hinner bearbeta den. Givetvis ska plattan vattnas efter den är färdigglättad om det inte är risk för minusgrader då ska den täckas med betongtäckmattor(liggunderlag). Betala inget förens de lejt in en kunnig hantverkare som har räddat din platta. Den måste kanske diamantslipas
För att bli bra.

Vad menar du med häxa?.
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Diamantslip och häxa är nog samma sak. (Det är en kompis till mig som gjuter en och annan platta, tyvärr en bra bit härifrån, som kallar den för häxa.)

Vi ringde till en uthyrare av maskiner idag och fick pris på att hyra häxa/diamant/betongslip. Pris 800 kr per dag + 650 kr per mm som vi avverkar på vår 60 m2 stora platta. Eftersom vi måste få bort minst 5 mm i snitt, så föreslog de att vi först skulle köra med en fräs och sedan slipa.

Jodå, pajasar kan man verkligen kalla dem. Det såg faktiskt lite lustigt ur när tre personer slet som djur för att tygla glättaren.
 
Heij83
Tråkigt att du verkar fått okunniga betongare.
När vi gjöt vår platta på 90 kvadrat så var det bara jag och min betongare, jag hade ingen förkunskap. Vi klara det galant och vi ska ha betongen som färdigt golv inne i huset, differensen i höjd är knappt mätbar, på sin höjd + - 1mm.
Betongaren körde glätjaren själv och körde även några vändor med vingarna, när han skulle göra detta var han väldigt noga med att byta till skor som inte skulle ge några avtryck.
Under hela denna tiden så var jag med och dimmade när det behövdes men det var noga med att inte spruta på med för mycket vatten då resultatet inte skulle bli bra då.
Vi gjöt en var sommardag i juli.

Jag hade framförallt inte accepterat höjdskillnaderna, finishen kanske är lite svårare att klaga på om ni inte hade avtalat något om den.
Men tre gubbar hade jag inte heller betalt för, la dom ut betongen med hink?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.