Köpt hus och har tillträde om ca 1 månad, idag fick vi meddelande från säljaren att diskmaskinen tömt ut vatten över hela köksgolvet. Vet inte hur omfattande skadan är än, snickare skulle tydligen till huset på måndag. Och säljarens försäkringsbolag skulle stå för kostnaden såklart. Och säljaren för ny diskmaskin och nytt parkettgolv.

Problemet är dock att de inte vet om det blir klart före tillträdesdagen, hur tycker ni man ska agera?. Vi flyttar alltså isf in i vårt nyköpta hus samtidigt som en vattenskada ska fixas.


Jag antar att man kan kräva alla typer av dokument på skadans omfattning, uppmätt fukthalt mm.
 
Tja det kunde ju ha hänt när ni redan flyttat in. Det är sådant som händer. Flytta ni in. Det ordnar sig.

När vi flyttade in i huset vi bor i nu svämmade avloppen över, två gånger. Fick ta dit spolbil. Ena gången var på påskafton. Jag hade varit glad om det bara varit diskmaskinen... ;)
 
Vi har som sagt tillträde om en månad, så visst vi hade "tur" att det inträffade i nam tillträdet.
 
Det är kanske rentav klart innan ni flyttar in. Och gläds istället över nytt golv och ny diskmaskin.
 
Och så här visade det sig att det såg ut i ett hus jag köpte i våras...
 
  • Skadade träbjälkar och takbrädor i bostad med synlig vattenskada och röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jiji Jiji skrev:
Och så här visade det sig att det såg ut i ett hus jag köpte i våras...
Ojdå, antar att det klassades som ett dolt fel?
 
Nej, det hade vi kunnat undersöka. Fanns en "gammal" läcka. Som ägaren trodde var åtgärdad. Hade inte varit svårt att sticka en kniv genom innertaket men eftersom huset är gammalt så räknade vi med skavanker.
Huset är dock så gulligt att det, och allt annat, är värt det. :love:
 
R
Hände mig med, diskmaskin som läckt i ett radhus jag hade. Nytt golv i halva radhuset + ny diskmaskin som gick på säljarens försäkring.
Var ju bara att tacka o ta emot då jag ändå hade tänkt byta båda delarna själv vid inflytt
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Nej, det hade vi kunnat undersöka. Fanns en "gammal" läcka. Som ägaren trodde var åtgärdad. Hade inte varit svårt att sticka en kniv genom innertaket men eftersom huset är gammalt så räknade vi med skavanker.
Huset är dock så gulligt att det, och allt annat, är värt det. :love:
Borde det inte upptäckts av besiktningsmannen när de besiktade vinden?
 
sådana hus är det ingen som besiktigar. Jag visste nog innerst inne att det inte var åtgärdat. Dessutom har jag köpt så många hus att jag inte anlitar besiktningsman. Det de kan säga, kan jag också säga. Det här huset har stått tomt massor med år. Men är alldeles, alldeles, .. underbart! Jag bli så glad när jag tänker på att det är mitt. Det ska bli mitt sista hus. Jag bor inte i det ännu men är där så ofta jag kan. Nu har vi förresten ett mycket vackert, nytt plåttak på kupan. :D
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Ace83 skrev:
Och säljaren för ny diskmaskin och nytt parkettgolv.
Jag föreslår att ni i stället får pengarna och kan välja en diskmaskin och ett golv som ni gillar i stället för att säljaren kanske sätter in billigast tänkbara diskmaskin resp. golv.

Vänta med att bestämma hur ni gör tills ni vet hur stor skadan är. Vid en del vattenskador sätter ju försäkringsbolagen in byggfläktar som ska stå och gå i ett par månader och under den tiden får inte golvet läggas in. Kan man välja att inte flytta in till fläktljud och avsaknad av köksgolv så är det ju bra.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag föreslår att ni i stället får pengarna och kan välja en diskmaskin och ett golv som ni gillar i stället för att säljaren kanske sätter in billigast tänkbara diskmaskin resp. golv.

Vänta med att bestämma hur ni gör tills ni vet hur stor skadan är. Vid en del vattenskador sätter ju försäkringsbolagen in byggfläktar som ska stå och gå i ett par månader och under den tiden får inte golvet läggas in. Kan man välja att inte flytta in till fläktljud och avsaknad av köksgolv så är det ju bra.
Jo vi vet som sagt inte hur ofattande vattenskadan är än. Om det ska stå byggfläktar där i någon månad så blir det ett stort problem. Då vi sålt vår lägenhet och våra köpare har tillträde till vår lgh nån vecka efter vårt tillträde för huset.

Vet inte om vi direkt kan kräva att säljaren ska köpa någon dyr diskmaskin, då den nuvarande var av äldre modell. Golvet däremot var ganska nytt parkettgolv, där har vi sagt att vi vill veta vilket golv de ska ersätta det vattenskadade med.

Vi måste lytta in i huset, vad kan man kräva för ersättning om man hamnar i en situation då vattenskadan ej är åtgärdad på tillträdesdagen?
 
Det är ett försäkringsärende.

Era saker magasineras och ni får såfall bo på hotell. Det där är ett standardärende.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
När det gäller diskmaskinen, så hör lite försiktigt med säljaren hur de tänkt sig. Men be om ekonmisk kompensation istället för en maskin de väljer. Så kan du sedan själv välja en bättre (om du vill lägga lite mer). Ofta får man betala en del extra för att få en tyst maskin, men det kan det vara värt.

Rent formellt behöver säljaren troligen inte ersätta maskinen överhuvudtaget, eller möjligen ersätta den med en lika gammal från blocket. Så se det som en ren bonus om de ställer upp.
 
BirgitS
A Ace83 skrev:
Vet inte hur omfattande skadan är än, snickare skulle tydligen till huset på måndag.
Något resultat? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.