Hej allihop!

Jag och min fru har precis köpt ett hus (hemmansägare för första gången) med en del jobb framför oss. Prio 1 är förstås köket...nu orginal från -36 förutom vitvarorna som av olika anledningar också måste bytas...Det mesta har vi nog hyffsad koll på men köksfläkten!?

Hur viktigt är kapaciteten, ska man strunta i en produkt under 400m3/h? Vi har självdrag förstås...

Vår spis (antagligen en Cylinda SPR64KVL) blir 60cm bred, är det vettigt eller bara onödigt att vara ute efter en 70 eller 90cm fläkt? Känns som den borde ta oset bättre då...?

Sist men inte minst, tusan vad dyra fläktarna är!? Verkar inte riktigt vettigt om man tittar på vad de andra vitvarorna egentligen gör och kostar...! Tips mottages tacksamt...

mvh
Abbe
 
Den först vi hade vet jag inte vad det var för utsug på.Men Den vi har nu köpte vi faktiskt på IKEA. Jag tror att den är på 400. Dom har många och är dessutom  väldigt prisvärda. Dom görs ju i samarbete med Wirlpool.(eller gjorde då i alla fall.5år sedan)
Av alla fläktar man haft på den tiden man bodde i lägenheter så är denna nog den bästa. Jag tror vår är 60 och det suger in allt när man lagar mat.(Men vi har bra självdrag i huset)
Ett par vänner har en värsting fläkt.Stor och svindyr..
Men när man har varit hos dom och käkat så känns det som man ätit på sibylla ;D och kommer man hem till dom en stund efter dom har lagat mat så är der riktigt osigt.
Dom får ju alltid ursäkta sig som dom själva säger..så dyrt är inte alltid bäst :)
 
Det beror också på om ni skall ha den frihängande eller mot vägg, det behövs mer drag om den är frihängande. Vi har en fläkt som drar ut 1250/h (frihängande) den kostade skjortan men sen luktar inte kläderna något efter att man lagat mat.

Guran1
 
guran1 skrev:
Det beror också på om ni skall ha den frihängande eller mot vägg, det behövs mer drag om den är frihängande. Vi har en fläkt som drar ut 1250/h (frihängande) den kostade skjortan men sen luktar inte kläderna något efter att man lagat mat.

Guran1
Vad köpte ni för ngn?
Är på jakt efter en bra/prisvärd frihängande. Alu.
Fick lite bassning av en "forumgud" om frihängande fläkt för ett tag sedan.. ;)
Så tips emottages tacksamt..

/Mats
 
Vi köpte en fläkt från fjäråskupan med fläkt sitande uppe på taket. Det har två varianter som drar ut olika mycket. om jag mins rätt så var den en a på 1065 och den andra 1250 och det skilde BARA 800 inkl moms på modellerna så vi tog den kraftigare. Fläkten är 70 cm bred. Det ända som jag tycker är konstigt är att vi valde en röd för att passa takets färg, men det sitter en vit kontakt på den så det är ju inte så snyggt.

Guran1
 
Ok, det låter bra. Skall kolla upp det.
Synd bara att inga av de fläktar man var sugen på satt uppmonterade i Uppsala.

Mats
 
Aj Aj Aj.

Fläkten beställd. Det vart en Fjäråskupa 95 cm med externmotor.
Satte också in den kraftigare snurran på taket. Svart.
Tyvärr så slutade kalaset på 17600 ;) men..

Nu skall man väl fan slippa allt matos i köket.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.