Förstår inte riktigt varför man fortsätter att mata ut modeller i +600.000 kr-klassen.

För att elbilsförsäljningen ska ta fart måste det finnas modeller med överkomlig prislapp klara för leverans. Ännu en bil som ligger närmare miljonen än kvartsmiljonen som dessutom har en förväntad leverans om, i bästa fall, ett år.. behöver vi det?

Det som behövs är billiga folkliga bilar under 300.000 kr. Hoppas mycket på VW ID, Skodas kommande, Corsa m.fl. småbilar som passar bra för pendlare. Ett lågt* inköpspris kombinerad med mycket låga driftkostnader kommer göra dem otroligt attraktiva.

* Lågt som i jämförelse med vad nybilar kan kosta
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Biltillverkarna har lägre marginal på elbilarna än på bensin och diesel för att batteriet är så dyrt. Så en liten bil med kort räckvidd är enda sättet. Hyundai Kona electric börjar på 364900:- med 39kWh, det är 45.000 extra till 64kWh. 1800:-/kWh på den ökningen
 
T tompaah7503 skrev:
Förstår inte riktigt varför man fortsätter att mata ut modeller i +600.000 kr-klassen.

För att elbilsförsäljningen ska ta fart måste det finnas modeller med överkomlig prislapp klara för leverans. Ännu en bil som ligger närmare miljonen än kvartsmiljonen som dessutom har en förväntad leverans om, i bästa fall, ett år.. behöver vi det?

Det som behövs är billiga folkliga bilar under 300.000 kr. Hoppas mycket på VW ID, Skodas kommande, Corsa m.fl. småbilar som passar bra för pendlare. Ett lågt* inköpspris kombinerad med mycket låga driftkostnader kommer göra dem otroligt attraktiva.

* Lågt som i jämförelse med vad nybilar kan kosta
Högre pris = lägre volymer = bra då man inte har batterier. Man kan ändå säga att man har en elbil i portföljen. Men man hamnar längre och längre efter...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Högre pris = lägre volymer = bra då man inte har batterier. Man kan ändå säga att man har en elbil i portföljen. Men man hamnar längre och längre efter...
Benägen att dela din analys.
 
Kretikos Kretikos skrev:
Högre pris = lägre volymer = bra då man inte har batterier. Man kan ändå säga att man har en elbil i portföljen. Men man hamnar längre och längre efter...
Det är precis så det är just nu. VW är väl den tillverkare som har högst svansföring av det gamla gardet just nu.
 
Jag tror inte på elbilen. Mkt pga leveranstiderna. 15 månader för Nissan Leaf?! Då är detta utan att den stora massan vill köpa elbil. Det är inte produktionen som är ett problem utan att det är svårt att få tillgång till batterier. Tesla är väl de enda som har lite volym på den fronten. Men amerikansk byggkvalitet är en modell som inte tilltalar mig och ändå har märket lyckats få statussymbolik.
 
För tidigt. De är längt ifrån färdigutvecklade. Dessutom på tok för dyra i förhållande till vad man får, Enkel teknik som snart kommer kosta mycket mindre och då blir andrahandsvärdet kass på de man idag köper.

Dessutom är elnäten dåligt utbyggda och riskerar överlasta näten.
 
LeffeA LeffeA skrev:
För tidigt. De är längt ifrån färdigutvecklade. Dessutom på tok för dyra i förhållande till vad man får, Enkel teknik som snart kommer kosta mycket mindre och då blir andrahandsvärdet kass på de man idag köper.

Dessutom är elnäten dåligt utbyggda och riskerar överlasta näten.
Men det gäller väl alla bilar, även de fossildrivna. Ej färdigtutvecklade, dyra med extremt dåligt 2a handsvärde. Just nu har el o hybrid bättre 2a handsvärde än de övriga. Relativt sett så kommer det bestå.

Angående priser på batterier https://www.mestmotor.se/recharge/a...atterierna-blir-billigare-men-inte-elbilarna/
2010: €600/kwh
2018: €150/kwh

Hållet med om att det är enkel teknik som kommer bli billigare. Men det medför att alla fossila bilar kommer bli helt värdelösa om man ser till 2a handsvärdet.
Elnäten kommer byggas ut varefter det behövs. Tvivlar på att det hindrar någon från att köpa elbil.
Så frågan om det är för tidigt att köpa elbil kanske istället skulle vara ”Är det försent att köpa helt ny icke elbil”.
 
  • Gilla
Pernas och 6 till
  • Laddar…
Själv tror jag utrullning av elbilar och infrastruktur kommer gå snabbare än många tror men att utfasningen av fossilbilarna kommer ta måååååånga år.
 
Läste att Dyson hade tagit fram en elbil, men de la ner projektet eftersom de ville inte sälja elbilar med förlust (vilket tydligen de stora tillverkarna gör).

Problemet är fortfarande kostnaden för batterierna, egentligen skulle nog elbilar behöva vara typ 50% dyrare för att ha samma vinstmarginal som bränslebilar, men då skulle inte särskilt många köpa elbil. Alltså tar tillverkarna lite förluster på elbilarna för att få ut dem på marknaden. (De kan ju alltid tjäna in pengarna på svindyra reservdelar sen.)

1500 spänn per kWh ger ju att ett batteri på 75 kWh kostar över hundra tusen. För biltillverkaren.
 
N Nerre skrev:
Läste att Dyson hade tagit fram en elbil, men de la ner projektet eftersom de ville inte sälja elbilar med förlust (vilket tydligen de stora tillverkarna gör).

Problemet är fortfarande kostnaden för batterierna, egentligen skulle nog elbilar behöva vara typ 50% dyrare för att ha samma vinstmarginal som bränslebilar, men då skulle inte särskilt många köpa elbil. Alltså tar tillverkarna lite förluster på elbilarna för att få ut dem på marknaden. (De kan ju alltid tjäna in pengarna på svindyra reservdelar sen.)

1500 spänn per kWh ger ju att ett batteri på 75 kWh kostar över hundra tusen. För biltillverkaren.
Batterierna är ännu dyra även om de har blivit betydligt billigare. Problemet är tillgången på batterier. Även Tesla, som har en bättre tillgång på batterier än de flesta biltillverkare, har en väldigt låg volym på antal tillverkade bilar. Med tillverkning i liten skala så blir produktionen dyrare. Som det är nu trots hype så är tillgången begränsad. En bekant till mig får vänta minst 15 månader på sin Nissan Leaf och det är i tider då de allra flesta fortfarande köper fossila bilar. Jag ser bara två utvägar. Förändrat förhållningsätt till ägandet av bilen kombinerat med färre aktörer på marknaden för att detta skall bära sig. Lägg därtill att väldigt många inte har möjlighet att ladda sin bil förutom via snabbladdning.
 
Det finns fler utvägar. Till exempel den nationalekonomiskt rätt sannolika att batteriutbudet ökar med efterfrågan.
 
  • Gilla
Nove och 4 till
  • Laddar…
Skulle gärna köpa elbil. Men det faller på en del saker.

- Finns inga kombi (scannat blocket ett par sidor)
- De är vansinnigt dyra.
- De är vansinnigt dyra om du har otur och köper en begagnad och batteriet ger upp.
- Jag kan inte ladda på jobbet.
- Det är för kort räckvidd för de "billiga"
- De får inte dra något, om du inte vill lägga nästan lika mycket eller mer än mitt hus kostar. Det kommer aldrig hända att jag köper en bil som kostar så mycket. Inte ens 400 tusen som de flesta ligge på idag. Tesla verkar vara en ren skitprodukt i material, när man sett folks videor på youtube så är en volvo 240 mer bastant i inredningen. Det är fel för en bil mellan 1-1.8miljoner.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns fler utvägar. Till exempel den nationalekonomiskt rätt sannolika att batteriutbudet ökar med efterfrågan.
Funkar inte om problemet är att få fram råvarorna till batterierna. Det är ju därför de är så dyra, det är inte själva tillverkningen som är problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.