Tja!

Har några väldigt tidiga frågor angående - som rubriken antyder - att bygga om en husvagn till båttrailer. Jag har en gammal Adria 500 -85 som jag haft som boende under sommarstugerenovering och nu har den gjort sitt. Den har under de år den har stått relativt still fått rätt svåra rötskador i plywooden som utgör golv/underrede. Känns inte som att jag med gott samvete ens kan sälja den som festivalvagn till nästa års SRF... :rofl: Synd, för i övrigt är den i rätt gott skick och all el och gas fungerar.

Så, idén att riva överbyggnaden och bygga om den till båttrailer uppstod. Frågan är vad det innebär i praktiken. Att man måste sätta på vinschtorn, köl-och sidorullar och sånt fattar jag ju men jag antar att man dessutom måste omregga den? Vad omfattar det för krav och kostnader?
Någon som gjort detta och har koll på hur man gör och har några tips?

Tack på förhand och trevlig helg!
ToRy
 
T ToRy skrev:
Känns inte som att jag med gott samvete ens kan sälja den som festivalvagn till nästa års SRF... :rofl:
Måste nog protestera lite ,så länge den går att dra dit med väggar och tak någorlunda intakt när man kommer fram så duger den, ifall golvet rasat ut spelar inte så stor roll så länge man inte ställde drycken där.
 
  • Haha
  • Gilla
paltskallen och 4 till
  • Laddar…
Har byggt en sån dock inte orkat köra till bilprovningen än. Du får inte ändra något framför axeln i princip. Sen på med lysen bara
 
Har samma fundering fast ett skotersläp...
Allt i släpvagnsväg kostar ju multum.
En husvagn får man för 1000 men är det regbes som gäller med vägning osv efter att huset åkt av?
 
Ja vägning och reg bes behövs
 
Släpets totalvikt ändras inte när ni gör en registreringsbesiktning utan det är en siffra som är huggen i sten. Men om ni ersätter en tung husvagnsinredning med ett lätt lastflak så sjunker ju tjänstevikten, och de kilona som ni tjänat kan ni använda som lastkapacitet istället. Den avgörande faktorn är alltså ifall det ombyggda släpet kommer få så pass hög lastkapacitet så att det är värt besväret, eller om det kommer väga för mycket tomt.

Sen stämmer det nog också att man inte får ändra avståndet mellan kulhandske och axel i samband med ombyggnaden.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Okej, det låter ju görbart! (y)
Det där med att inte ändra framför axeln, jag antar att det gäller att man inte får ändra det befintliga så att säga, Att slänga dit ett vinschtorn måste ju vara okej då? Annars faller liksom hela idén. :rofl:

Hur som, jag får slänga mig in under vagnen och kolla lite grundligare om det går att lösa på ett vettigt sätt. Har för mig att totalvikten ligger runt 1100kg eller nåt sånt. Båten trailern är tänkt att bära väger 250kg tom och torr. Lägg till ett par hundra kg i motor, bränsle och utrustning så är man kanske uppe i max 500kg, om ens det. Torde ju finnas marginal kvar tänker jag...

Får även kolla upp kostnader för reg.besiktningen och de delar som behöver bytas/fixas. Har inte så stora förhoppningar om att bromsar och drag är helt fit for fight så att säga...:rolleyes: Hur illa det kan vara har jag dock ingen aning om. Vagnen rullade i alla fall förra hösten...

En annan fråga då... Var eller hur slänger man överbyggnaden på en gammal husvagn...? :thinking::rofl:


Well! Tack för svaren hittills! (y) Är det någon som har mer input, koll på kostnader eller annat kul så Shoot! :)
ToRy
 
Gick in och kollade på transportstyrelsen, vagnen har en totalvikt på 1070kg. Hittade också en uppgift under "Tilläggsinformation, Övrigt": PÅSKJUTSBROMS TSV 226 P. Om jag skulle behöva byta dragdelen, räcker det med denna uppgift för att hitta en ny då?
 
T ToRy skrev:
En annan fråga då... Var eller hur slänger man överbyggnaden på en gammal husvagn...? :thinking::rofl:


Well! Tack för svaren hittills! (y) Är det någon som har mer input, koll på kostnader eller annat kul så Shoot! :)
ToRy
Var med i ett husvagsfolkrace, sen lastar du bara delarna på kärran och kör en sväng via återvinningscentralen på hemvägen... ;)
 
  • Haha
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Om du inte ska köra så långt så kan du ta bort fjädringen och ha den som efterfordon, då behövs inte registrering, men maxfarten är 30 km/h
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
Verkar vara lite annan syn på det där med besiktning av hemmabyggd båtkärra i Sverige. Här i Finland rullar det nog tiotusentals hemmagjorda båtkärror men jag har aldrig sett att nån skulle ha besiktat dom. Dom duger nog till att ta upp och sätta ut båten med och köra några km längs småvägar med. När polisen tittar åt ett annat håll givetvis. Det är bara två gånger i året man behöver använda dom.

En annan sak att tänka på är att just en gammal husvagn kanske inte är så lämplig att bygga om till båtkärra? Jag vet inte hur din ser ut, det finns förstås många olika modeller men husvagnarna brukar ofta ha axeln/axlarna placerade mitt på vagnen.
När du lägger en båt på en sån så måste du ha den väldigt långt framdragen för att få bra viktfördelning på släpet. Det kan bli ganska svårt att sjösätta men framförallt svårt att ta upp båten då när man inte slipper tillräckligt långt ut i vattnet med den. Om du tänkt dra den med personbil då, med traktor är det en annan sak. Kommersiella båtkärror har axeln väldigt långt bak så att båten gärna får sticka ut en bit bakom kärran.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Nog finns det sådana kärror i Sverige oxå, men de är ju utan broms och fjädrar, alltså efterfordon och inte släpvagn.
 
Hmmm... ett par tänkvärda synpunkter som kom till...

Något efterfordon blir det inte, vill kunna köra 80km/h. Har alldeles för långt till tänkta iläggningsplatser för en 30-kärra.
Däremot, är det möjligt att bygga om den till en obromsad 80-trailer? Faller kanske på att det inte går att ändra totalvikten till 750kg....?

Det där med axelplacering och viktfördelning kan faktiskt bli tuvan som välter lasset så att säga. Husvagnen är en 500, vilket borde innebära att själva "huset" är 500cm långt antar jag. Båten är 465cm lång, plus motorn. Motorbåtar är baktunga. Det kanske är så att slutresultatet blir negativt kultryck... Får kontrollmäta och räkna på det... Bra tanke! Fast tråkig... :rofl:;)
 
Redigerat:
Skrotade en husvagn för några år sen och byggde om till 30 båtkärra. All aluminium åkte jag till Stena med och fick en femhundring för det. Avregistrerade vagnen genom att skicka in papprena till Transportstyrelsen med uppgift "skrotning utan intyg: ombyggd till båtupptagningsvagn"
 
F Finndjävel skrev:
Verkar vara lite annan syn på det där med besiktning av hemmabyggd båtkärra i Sverige. Här i Finland rullar det nog tiotusentals hemmagjorda båtkärror men jag har aldrig sett att nån skulle ha besiktat dom. Dom duger nog till att ta upp och sätta ut båten med och köra några km längs småvägar med. När polisen tittar åt ett annat håll givetvis. Det är bara två gånger i året man behöver använda dom.
I Sverige finns det en fordonskategori bland släpkärror som heter efterfordon. Det är en ofta hemmabyggd släpkärra som inte har fjädring och inte har bromsar och som man får köra i 30 km/h. Dessa fordon finns inte med i bilregistret och de behöver inte registrerings eller kontroll besiktigas.

Efterfordon kan vara båttrailer, byggbod, restaurangvagn, elverk, kompressor, vattentank o.s.v. Men de får inte vara ett öppet flak så att man kan lasta vad som helst på det, de måste vara begränsade till att bara kunna transportera ett enda slags gods.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.