Tja

Vi har nyligen köpt ett hus och jag funderar på att sätta in en värmepump. Huset är på 146 kvadrat och ligger i kronoberg, med uppvärmning fjärrvärme.

Förra familjen på 4 hade driftkostnad på 32 000, varav 17 000 uppvärmning. Jag funderar på att sätta in en luft/luft värmepump men är väldigt osäker på lönnsamhet? Anslutningspriset för fjärrvärmen är 360kr/mån och Mwh pris 642 kr, förra familjen förbrukade cirka 20MWh.

Vad tror ni?
 
Tänker du dig en komplettering med luft-luft eller att skrota fjärrvärmen och byta till luft-vatten?
 
G Guson skrev:
Tänker du dig en komplettering med luft-luft eller att skrota fjärrvärmen och byta till luft-vatten?
Komplettera framför allt, jag tror inte den räcker året runt tyvärr, visste inte att anslutningsavgiften var så dyr(kanske bara är min tolkning?) 4000kr/år. Men kommer nog inte bort ifrån fjärrvärmen oavsett
 
Vinsten beror helt på hur öppen planlösningen är och vilken gradient du är villig att acceptera. Jag värmer hela mitt hus på en pump uppe och en i källaren men då kallställer i princip jag några rum jag ändå inte använder när jag använder pumparna. Skulle inte funka så bra med familj alltså. För mig är alternativet att köra elpanna och den vattenburna värmen dvs direktel.
 
TRJBerg
N NyköptHus skrev:
Tja

Vi har nyligen köpt ett hus och jag funderar på att sätta in en värmepump. Huset är på 146 kvadrat och ligger i kronoberg, med uppvärmning fjärrvärme.

Förra familjen på 4 hade driftkostnad på 32 000, varav 17 000 uppvärmning. Jag funderar på att sätta in en luft/luft värmepump men är väldigt osäker på lönnsamhet? Anslutningspriset för fjärrvärmen är 360kr/mån och Mwh pris 642 kr, förra familjen förbrukade cirka 20MWh.

Vad tror ni?
20 MWh???
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
20 MWh???
Är väl ingen konstigt i det? Eller?
 
TRJBerg
Maxwells demon TotalControl skrev:
Är väl ingen konstigt i det? Eller?
Du har rätt, tänkte fel. (Det är 20000kWh vilket inte är orimligt.)
 
Jämfört med el är fjärrvärme 1/2 priset per kWh, du har inga övriga kostnader bara moms.
Jag som har pool fyller den med varmvatten direkt 40º 2m² för 13kr på sommaren och 50 kr på vintertid. Det går på 1 timme.
 
A
N NyköptHus skrev:
Tja

Vi har nyligen köpt ett hus och jag funderar på att sätta in en värmepump. Huset är på 146 kvadrat och ligger i kronoberg, med uppvärmning fjärrvärme.

Förra familjen på 4 hade driftkostnad på 32 000, varav 17 000 uppvärmning. Jag funderar på att sätta in en luft/luft värmepump men är väldigt osäker på lönnsamhet? Anslutningspriset för fjärrvärmen är 360kr/mån och Mwh pris 642 kr, förra familjen förbrukade cirka 20MWh.

Vad tror ni?
De är väl inga pengar på 1 år
 
surris
Det kommer aldrig att bli lönsamt
 
N NyköptHus skrev:
Tja
Vi har nyligen köpt ett hus och jag funderar på att sätta in en värmepump. Huset är på 146 kvadrat och ligger i kronoberg, med uppvärmning fjärrvärme.

Förra familjen på 4 hade driftkostnad på 32 000, varav 17 000 uppvärmning. Jag funderar på att sätta in en luft/luft värmepump men är väldigt osäker på lönnsamhet? Anslutningspriset för fjärrvärmen är 360kr/mån och Mwh pris 642 kr, förra familjen förbrukade cirka 20MWh.

Vad tror ni?
Du kanske tjänar runt 1800 kr per år om planlösningen är hyfsat öppen och pumpen placeras bra. Luftluftvärmepumpen kostar ca 20 KSEK inkl installation. Efter 11-12 år går det då med vinst. Luftluftvärmepumpen kanske håller 15 år. Det är i så fall om man vill köra kyla på sommaren som det skulle verka bra tycker jag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Känns tveksamt med lönsamhet. I dessa 20MWh ingår väl även uppvärmning av tappvarmvatten?

För vår del handlar det om ca 5-6MWh per år. Gissar jag så bör väl enbart den delen vara 5-10MWh per på 4 pers. Då blir det inte så mycket kvar att göra en besparing på.
 
Tack för svaren allihop, nej delen för varmvatten räknade jag bort. Jag är ny på detta och såg eventuell potential i att spara på de löpande kostnaderna, men ju mer jag räknar på det desto mindre finns att spara.

i eldeklarationen finns en rekommendation att installera värmepump och därmed spara 7000kwh/år...men jag är skeptisk och det får jag till viss del bekräftat här
 

Bästa svaret

Tänkte att jag skulle försöka bidra med en lite enklare form av kalkyl.

Lite grovräknat och förutsatt att luftvärmepumpen har SCOP kring 4 får du ni en besparing på uppvärmningskostnaden kring 3400kr/år om ni lyckas täcka halva värmebehovet och 6800kr/år om ni lyckas täcka hela. Då räknar jag med att den rörliga delen av elpriset är ca 1,20kr och den rörliga delen på fjärrvärmen 64öre/kWh.

I det första fallet räcker det kanske med en luftluftvärmepump och i det andra behöver ni nog 2 stycken. Men om en pump inklusive installationen kostar ca 20 000kr tar det alltså ca 6 år innan ni tjänat in den.

Väljer ni istället att kasta ut fjärrvärmen helt och satsa på en luftvattenvärmepump med liknande SCOP sparar ni in både den fasta avgiften och kan även värma tappvarmvatten. Förbrukar ni 25MWh kostar det 20 000kr/år inklusive den fasta avgiften. Att producera 25MWh i en LVVP med SCOP 4 och rörligt elpris på 1,20kr kostar alltså ca 25/4x1,20=7500kr. En besparing på 12500kr/år. Det kostar dock betydligt mer att installera en LVVP. Antaget att det kostar 80000kr tar det även här ca 6 år att räkna hem installationen.

Nu har jag utelämnat flera saker, ökat elpris, ökat pris på fjärrvärme, en eventuell effekttaxa på elförbrukningen, räntekostnader, ökad fast kostnad på elen om du tvingas till en större huvudsäkring osv.

Med reservation för att ni kan ha ett annat elpris men även möjlighet att få bättre årsmedelverkningsgrad från värmepumpen.
 
  • Gilla
tetsuo och 1 till
  • Laddar…
J Jerfed skrev:
Tänkte att jag skulle försöka bidra med en lite enklare form av kalkyl.

Lite grovräknat och förutsatt att luftvärmepumpen har SCOP kring 4 får du ni en besparing på uppvärmningskostnaden kring 3400kr/år om ni lyckas täcka halva värmebehovet och 6800kr/år om ni lyckas täcka hela. Då räknar jag med att den rörliga delen av elpriset är ca 1,20kr och den rörliga delen på fjärrvärmen 64öre/kWh.

I det första fallet räcker det kanske med en luftluftvärmepump och i det andra behöver ni nog 2 stycken. Men om en pump inklusive installationen kostar ca 20 000kr tar det alltså ca 6 år innan ni tjänat in den.

Väljer ni istället att kasta ut fjärrvärmen helt och satsa på en luftvattenvärmepump med liknande SCOP sparar ni in både den fasta avgiften och kan även värma tappvarmvatten. Förbrukar ni 25MWh kostar det 20 000kr/år inklusive den fasta avgiften. Att producera 25MWh i en LVVP med SCOP 4 och rörligt elpris på 1,20kr kostar alltså ca 25/4x1,20=7500kr. En besparing på 12500kr/år. Det kostar dock betydligt mer att installera en LVVP. Antaget att det kostar 80000kr tar det även här ca 6 år att räkna hem installationen.

Nu har jag utelämnat flera saker, ökat elpris, ökat pris på fjärrvärme, en eventuell effekttaxa på elförbrukningen, räntekostnader, ökad fast kostnad på elen om du tvingas till en större huvudsäkring osv.

Med reservation för att ni kan ha ett annat elpris men även möjlighet att få bättre årsmedelverkningsgrad från värmepumpen.
Det är vårt första hus så det har redan nu gått åt en hel del pengar,vi avaktar med större investeringar.

Tackar så hjärtligt för kalkylen Jerfed, det blir helt enkelt en luft/luft värmepump. Räknat på att värmepumpen kan brukas ner till -10(om leverantör lovar -35) så hade det varit cirka 4 dagar under 2018 vi inte kunnat värma med pumpen, sen på sikt får vi se över att byta ut fjärrvärmen, antingen när pumpen går sönder eller om vi känner att vi har pengar till en kamin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.