Sköljer du disken innan du ställer in den i diskmaskinen?

  • Antal röster
    2 224
min sambos föräldrar är nog värst, de står i princip och handdiskar alltng innan det åker in i maskinen. Har aldrig frågat varför men de gör väl som de vill antar jag.....De har väl inget bättre för sig kanske.
 
  • Haha
erkka och 1 till
  • Laddar…
Diskmaskinen i lägenheten (ikeamärkt från Electrolux) körde vi oftast på snabbprogrammet, blev rent och drog lika mycket energi och vatten som Eco-programmet på en bråkdel av tiden.

I huset har vi en Miele, upplever att det är sällan snabbprogrammet räcker till i vardagen (funkar med nysmutsigt på kalas) utan där får vi köra automatiska programmet som oftast funkar tillfredsställande.

Vi skrapar bara av det värsta innan vi stoppar in i maskinen.
 
Mikael_L
Det var en kort omröstningstid . :surprised:
Jag hann inte ens hitta tråden innan röstningen var stängd. ;)

Men jag sköljer aldrig disken, ALDRIG.

Jag skrapar ner ev rester på tallrikarna i kompostpåsen, sen in i maskinen.
Jag kör hårt inbrända lasagneformar rakt som det är i maskinen. Blir helt skinande rent.

Men bra diskmedel är bra, vi kör nästan alltid finish, provar ibland något annat, inget verkar vara bättre, men lika bra finns, men även sämre.
(Jag kan tänka mig att sånt här kan vara maskinberoende också).
Och typ 4 diskar av 5 så knäcker jag också tabletten och kör med halv dos, funkar bara bra det med, men en hel tablett lite då och då för att inte maskinen ska gegga igen (har inget belägg för att det ska ske, men kör så i alla fall)

Sen började vi för ett par år sedan också köra ett temperatursnäpp högre på maskinen, men det är faktiskt mest för att hålla avloppsrören renare. Jag tror att det varmare vattnet med diskmedelsrester i löser upp ev fett som i huvudsak avsätter sig i början av avloppet från diskbänken sett.
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
K
Sköljer bestick etc. med avocadorester på. Får dom aldrig rent i maskin annars.
Inte ens med Finnish powerball quantum nuclear edition 3000+, eller vad dom heter.
I övrigt är det bara normalt avskrap av matrester.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Det kostar 0,12 kWh att värma 10 liter vatten 10 grader extra.
Man hinner inte ens handskölja ett par tallrikar i ljummet vatten innan man slösat bort motsvarande mängd energi.
-> Låt maskinen göra hela jobbet och höj temperaturen om det behövs.
 
  • Gilla
  • Wow
Pytt och 7 till
  • Laddar…
Sköljer/torkar bort matrester men inget mer.
Kör oftast 30min program men lasagneformar blir inte rent då, dom brukar jag handdiska.

Vad detta lilla förfarande drar i energi skiter jag i, jag cyklar till jobbet
 
Sköljer ja. Lökbitar, salladsblad och annat har en benägenhet att klistra fast på den rena disken annars om de får följa med in i maskinen.
 
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Sen läste jag nånstans att man inte ska skölja disken. Vi bestämde att prova med det och ja,disken blev omgående märkbart renare.
Blir disken renare av att inte skölja måste det vara någon form av "automatik/analys" inblandad som diskar "mer/längre/intensivare" om vattnet bedöms skitigt. Annars har jag svårt att se att diskresultatet skulle bli bättre av att disken är smutsigare.
 
  • Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Sköljer bestick etc. med avocadorester på. Får dom aldrig rent i maskin annars.
Inte ens med Finnish powerball quantum nuclear edition 3000+, eller vad dom heter.
I övrigt är det bara normalt avskrap av matrester.
haha det där kan jag känna igen, har motsvarande problem med bananer
 
major_tom major_tom skrev:
haha det där kan jag känna igen, har motsvarande problem med bananer
Dessa måste skalas innan diskning!
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 15 till
  • Laddar…
H
S Stefan1972 skrev:
min sambos föräldrar är nog värst, de står i princip och handdiskar alltng innan det åker in i maskinen. Har aldrig frågat varför men de gör väl som de vill antar jag.....De har väl inget bättre för sig kanske.
När det gäller svärföräldrar så är det bäst och lugnast att hålla med..
 
  • Gilla
  • Haha
Hustrollet och 3 till
  • Laddar…
I med vi bara kör maskinen typ en gång i veckan så sköljer vi med kallt vatten för att få av värsta gegget. Ska vi diska samma dag så gegget inte hinner torka in så sköljer vi inte.

Så ur energiåtgång så gör vi ändå av med mindre än de som diskar varje dag tror jag.
Den som bodde innan mig körde diskmaskin och tvättmaskin varje dag och gjorde av med enorma mängder vatten per år. Jag fick tillgodo ett par räkningar i rad första året för att de fick korrigera ordentligt då de gick enl förra familjen =)
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
I med vi bara kör maskinen typ en gång i veckan
Hur gör ni som kör så sällan. Äter aldrig något hemma eller? Bara frukostkaffemuggarna för två personer fyller ju en halv maskin på en vecka typ...

Sen blir det naturligtvis mindre maskindisk om man diskar en massa "vid sidan om" men då är frågan om man verkligen sparar något på det. :thinking:
 
Vi borstar av grejerna ned i komposthinken eller vasken. Torkar av stekpanna med papper.
Vi kör en till två maskiner om dagen. Jag rensar filter varje helg.
Men visst sköljer vi av någon enstaka tallrik då och då
 
Sköljer av matrester med skal eller frön i för jag orkar inte rensa silen.
 
  • Gilla
Cinas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.