A
Hejsan!

Jag har en fråga gällande vad som gäller avseende dolda fel vid köp av bostadsrätter. Jag har köpt en borätt och skrivit under ett kontrakt om att jag accepterar och godkänner det befintliga skick som lägenheten befinner sig i. Jag har också fått tillfälle att besiktiga bostaden innan köp, men jag gjorde nog inte det så noggrannt. Nu så har jag upptäckt när jag flyttade på badkaret för att göra rent att våtrumstapeten i hörnet nere vid golvet är skadat och eventuellt finns det en fuktskada till följd av detta. Kan detta räknas som dolt fel, och därmed vara säljarens ansvar att åtgärda, eller får jag stå mitt kast då jag inte var speciellt nogrann vid besiktningen?

 
Begreppet dolt fel finns bara om du köper fast egendom, dvs. hus.

Så, ja, det är kört, speciellt som du accepterat lägenheten i befintligt skick och haft möjlighet att besikta den.
 
Om det hade rört sig om en fastighet och eftersom du kunde se skadan när du flyttade badkaret så är det inte ett dolt fel.

Hade däremot skadan i ytskiktet varit lagad utan att ev skada bakom ytskikt var åtgärdat, då hade det ev varit ett dolt fel.

Då detta är en BR -begär att få stadgarna för föreningen av styrelsen (om du inte redan har fått dem).

I stadgarna borde det stå om det är föreningen eller bostadsrättsägaren som ansvarar för badrumsytor.


/N
 
Undersøk skadans omfattning, ta kontakt med ditt førsækringsbolag. Jag hade sjælv en BR før en tid sedan dær just detta problem uppstod. Mitt førsækringsbolag tog kontakt med sæljarens førsækringsbolag och som jag førstod det så delade dessa på kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.