S sallad skrev:
Så här långt har jag fått veta att de bortplockade delarna hade slängts utanför huset i en hög :thinking: och att de sedan är försvunna.
Så rör, panna, tank var slängt utanför huset och din kompis såg inget utav det när han kom hem? Eller stod tjuven utanför huset och väntade på att rörisen skulle ställa grejerna där?

Luktar lögn lång väg.
 
  • Gilla
DanielPers och 1 till
  • Laddar…
Vilken rövarhistoria. Ännu större anledning att polisanmäla.
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
Och deras anledning till att kasta ut grejorna på gräsmattan öht? Som jag förstod det ingick det inte att montera ned det..
 
  • Gilla
DanielPers och 1 till
  • Laddar…
tommib
Måste säga att den där förklaringen luktar som en gödselstack bakom ett svinhus.

Ärligt talat så återstår nog bara polisanmälan för stöld och skadegörelse (demonteringen). Detta om din kompis inte kan få firman att göra upp i godo och få en lämplig ersättning.

Det kan vara läge att koppla in en advokat nu och göra det tydligt att det blir både polisanmälan och ersättningsanspråk.
 
Redigerat:
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
Den enklast lösningen om inte fakturan redan är betald är väl att dra av en uppskattad kostnad för det som försvunnit.
 
  • Gilla
DanielPers och 2 till
  • Laddar…
Helt ärligt!? Skaffa advokat för ett par kastade kopparrör?
Det är väl klart att det är störigt om dom tagit dom med sig men jag är helt säker på att det går att lösa på ett smidigt sätt om man tar en sansad diskussion med firman.
De allra flesta privatpersoner hade nog sett det gamla materialet som skräp i det läget och bara varit glad att bli av med det.
 
Och det vet firman, fulspel.
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
Hur kan det vara fulspel om man hjälper kunden att bli av med något som man ser som skräp?
 
G Grävkalle skrev:
Hur kan det vara fulspel om man hjälper kunden att bli av med något som man ser som skräp?
Flyttar man på skräpet utan tillstånd? Äger kunden skräpet? Drar man nytta (kan man sälja skräpet) av handlingen? Förlorar kunden (skulle han kunna sålt det) på handlingen?

Fyra rätt - stöld - gå i fängelse utan att passera gå!

Eller från en välkänd bok i en hylla nära dig "Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld"
 
  • Gilla
DanielPers och 2 till
  • Laddar…
tommib
Väldigt enkelt, det var inte avtalat att dessa saker skulle bort och TS kompis hade tänkt att sälja/ge bort delar av det till TS. Det kostar.

Firman har sannolikt räknat med att uppdragsgivaren inte vet värdet på grejerna. Det är djupt ohederligt.
 
  • Gilla
DanielPers och 2 till
  • Laddar…
phyx phyx skrev:
Så rör, panna, tank var slängt utanför huset och din kompis såg inget utav det när han kom hem? Eller stod tjuven utanför huset och väntade på att rörisen skulle ställa grejerna där?

Luktar lögn lång väg.
Tja ... en massa rör inkl kopplingar, kranar mm (stor installation) ganska ny laddomat men inte vedpannan (det var väl för jobbigt att slänga ut) men rent logiskt skulle det också ha "städats ut" - allt eller inget men man tog bara godbitarna. ... men i stora drag så verkar det vara "förklaringen" så här långt.
 
B
Det går inte ta nåt för givet, någonsin. Gäller att ta upp allt innan...
 
B Boan skrev:
Det går inte ta nåt för givet, någonsin. Gäller att ta upp allt innan...
Ja, man tycker att det borde vara så enkelt att inte kunden ska behöva känna sig blåst när ett arbete är gjort oavsett stort eller litet. Personligen skulle jag hellre välja att bjussa på nån grej än att stå som misstänkt för att ha lurats.

G Grävkalle skrev:
Hur kan det vara fulspel om man hjälper kunden att bli av med något som man ser som skräp?
G Grävkalle skrev:
Hur kan det vara fulspel om man hjälper kunden att bli av med något som man ser som skräp?
 
Staffans2000
G Grävkalle skrev:
Hur kan det vara fulspel om man hjälper kunden att bli av med något som man ser som skräp?
Vilket kvalificerat skitsnack!
Skall rörläggaren avgöra för kunden vad som har värde eller inte? Häpnadsväckande stolligt resonemang!
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vilket kvalificerat skitsnack!
Skall rörläggaren avgöra för kunden vad som har värde eller inte? Häpnadsväckande stolligt resonemang!
Nä,och det har jag aldrig påstått. Jag försvarar inte att dom har tagit något som kunden ville ha kvar. Men man ska kanske sansa sig lite innan man skriker tjuv och börjar svamla om advokater. Dom allra flesta skulle nog se materialet som skräp och något som är skönt att slippa köra till tippen själv. Hade någon frågat mig om jag ville behålla de gamla kopparrören för att sälja så hade jag nog skrattat och undrat om dom tycker att jag ser ut som en uteliggare....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.