Hej

Är den typiske hemmafixaren utan eftertänksamhet, men det brukar bli bra till slut. Har gett mig på källaren i ett sluttningshus. Har lite frågor till som verkar ha gett er på ännu mer avencerade grejjor.

"källaren" räknas den delen som är mot baksidan och är egentligen bara en korridor längs baksidan med ett tvättrum på ena änden och ett mindre förråd på andra sidan. Hela korridoren har ett sammanhänhande betonggolv. Nu till den mer intressanta delen, tvättrummet låg vägg i vägg med gamla pannrummet (nu med en liten fjärrvärme anläggning). SÅ ska man ändå lägga klinkers så kan man lika gärna riva väggen resonerade jag.

Dessutom är vissa innerväggar av blåbetong så det passade rätt bra...

So far so good ... Det blen 5 flyttlådor fulla med blåbetong ... hur deponerar man det??
 
  • riva_vgg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jahapp!

Så ger vi oss på golvet som jag planerade bara lägga på klinkers direkt på golvet. Nu börjar vissa insikter ta sig fram. Gamla pannrummet har en golvbrunn med lutning och längs ena sidan satt den stora pannan, som hade gjutits upp på egen platta 20 mm ovanför golvat. Tvätt rummet hade också egen golvbrunn åt andra hållet.

Jaja, de har ju en borrhammare på jula, den funkar rätt så bra med finliret utan att slå sönder allt för mycket men det tar ett bra tag för allt att bli bilat...

På bilden syns de tre olika golven, varav lite progress på gamla plattan för oljetanken.

Lite beräkningar:

Om jag slöar lite med bilningen kan jag skapa ett golv med lutningen 1:75 mot ena brunnen. Är det för mycket / för litet

Om jag ska vara seriös borde man blåsa bort mer. urk!

Där väggen stod har jag nu ett hål på ca 50 mm. Min tanke är nu att flytspackla hela golvet (ca 12 m2) och inte gjuta igen dessa, eller ska jag gjuta igen det gap som bildats där väggen stod? Några med erfarenhet av flytspackel, kommer jag få ett rent h******e med det?

Tips mottages gärna
 
  • de_tre_plattorna.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen

Har en fråga. Hur jämnt måste golvet vara för att lägga klinkers???

Jag har nu efter bortbilning och gjutning kanske diffar på 5-6 mm på sina håll på golvet, kan jag klinkra direkt på betongen eller bör jag flytspackla ???

mvh//Zolo
 
  • golvet_gjutet.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör flytspackla, använd någon av de självutjämnande produkter som finns.
 
zolo skrev:
Hej igen

Har en fråga. Hur jämnt måste golvet vara för att lägga klinkers???
För ett bra resultat så bör underlaget vara lika jämnt som om du ska lägga matta eller annan golvbeläggning. Att ta upp ojämnheter med sättbruket är inte helt lätt. Det krävs en skicklig yrkesman för att få till det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.