Hej

Har planer på att bygga in min ytterdörr, så att det blir ett mera "riktigt" rum.

Idag sitter ytterdörren i gaveln, men vill flytta ner den så att den i i "liv" med ytterväggen

Samt bygga in det i ett isolerat rum så att man kan ha ytterkläder m.m där

Men hur gör man det på bästa sätt
- Förlänger man befintligt yttertak över nybyggnaden

Är mycket osäker på hur man på ett snyggt sätt gör denna tillbyggnad

Alla tips tas emot

Hälsningar
Johan
 
  • En husfasad med en instruktionsbild som visar var en ny ytterdörr planeras att installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
J joli001 skrev:
Hej

Har planer på att bygga in min ytterdörr, så att det blir ett mera "riktigt" rum.

Idag sitter ytterdörren i gaveln, men vill flytta ner den så att den i i "liv" med ytterväggen

Samt bygga in det i ett isolerat rum så att man kan ha ytterkläder m.m där

Men hur gör man det på bästa sätt
- Förlänger man befintligt yttertak över nybyggnaden

Är mycket osäker på hur man på ett snyggt sätt gör denna tillbyggnad

Alla tips tas emot

Hälsningar
Johan

Riv ner hela skiten och bygg från grunden. Ska det vara värme så behövs riktigt isolerat bjälklag och tak. I dagsläget så går det inte göra nån vettig lösning på det.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Riv ner hela skiten och bygg från grunden. Ska det vara värme så behövs riktigt isolerat bjälklag och tak. I dagsläget så går det inte göra nån vettig lösning på det.
Med hela skiten menar du nog bara trappen med entreplan och det lilla taket, dvs det som sitter utanpå gaveln.
 
surris
K Kurtivan skrev:
Med hela skiten menar du nog bara trappen med entreplan och det lilla taket, dvs det som sitter utanpå gaveln.
Haha ja såklart, huset får hen behålla ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
surris
Hade rivit allt. Byggt upp en sockel så den livar med befintligt hus. Sen haft sadeltak som nu, om det är möjligt. Du får mäta lite och se så det funkar.
En utvändig sten/betongtrapp upp till ytterdörren.

Personligen så hade jag nog haft det som det ser ut nu. Fast bara bygga ut det lite längre.
 
T
Hur löser man ventilationen i en sådan tillbyggnad? Värmen är ju enkelt löst, det är ju bara att installera ett elelement.
 
surris
T Turbo_Tail skrev:
Hur löser man ventilationen i en sådan tillbyggnad? Värmen är ju enkelt löst, det är ju bara att installera ett elelement.
Frånluftsfläkt om det ens behövs om den ytterdörren som sitter där nu tas bort.
 
Jag hade också planer på att riva allt, och bygga helt nytt.

Hur bygger man bäst upp ett isolerat bjälklag, det är idag bara stenplattor på markbädd.

//johan
 
surris
J joli001 skrev:
Jag hade också planer på att riva allt, och bygga helt nytt.

Hur bygger man bäst upp ett isolerat bjälklag, det är idag bara stenplattor på markbädd.

//johan
Kapillärbrytande lager, gjut en sula sen mura upp med leca och bygg ett träbjälklag ovanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.