Hej,

jag ska hänga upp 3 väggskåp på betong i köket. 40cm-80cm-80cm breda väggskåp. De är 100cm höga så ganska stora och tunga skåp. Ska även montera dit bänkskåp.

Skulle behöva tips på vad för plugg och skruv som behövs för betongväggen? (se bild på hur väggen ser ut)

Storlek
Jag har uppfattat det som att skruven bör vara 6x60 eller 6x80. Vad rekommenderar ni?
Vad ska då pluggen ha för längd? Behöver man räkna med "plattan" som ska fästas mellan skruven och regeln?

Typ av skruv
Jag har inte förstått om det är träskruv, montageskruv etc. som bör användas.. Tips?
Behöver jag kolla efter reglar bakom betongväggen? Brukar det finnas reglar bakom betongvägg ens?
Jag hade tänkt att bara fästa i pluggarna och skruvarna i väggen, inte leta efter några reglar.

Utforming av skruven

Hur ska skruven se ut? Plan baksida och runt huvud?

Tacksam för hjälp!
 
  • Betongvägg med markerade linjer och mått för planering av köksskåpsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fadai
På pluggförpackninngar står det vilken längd på skruv som passar till.
 
Mazen Mazen skrev:
Träskruv med kullrigskalle 5x70 ger bra infästning i betong.
[länk]
..med 8mm nylonplugg
[länk]
Tack för tips! Bör jag borra hålet där pluggen ska in med 8mm eller 7mm? Läste någonstans att man kan borra lite kortare så att man får banka in pluggen så att den sitter hårt. Vad tycker du?

Du länkade nylonplugg 8x65. Fast skruv 5x70. Ska det vara så att skruven är bredare än pluggen?
 
Behöver jag leta efter reglar i betongvägg?
 
K Kana2034 skrev:
Tack för tips! Bör jag borra hålet där pluggen ska in med 8mm eller 7mm? Läste någonstans att man kan borra lite kortare så att man får banka in pluggen så att den sitter hårt. Vad tycker du?

Du länkade nylonplugg 8x65. Fast skruv 5x70. Ska det vara så att skruven är bredare än pluggen?
Hålet ska var tight mot pluggen, är den 8 mm kan du använda en 7.5mm el 8mm borr förutsatt att du inte får hålet för stort.

Angående skruv så ska den enl min erfarenhet bottna i pluggen så den kan var något längre (Du får räkna in tjockleken på det som skall fästas åxå.
Viktigt att pluggen går hela vägen in, hålet kan var någon mm djupare, men pluggen ska inte kunna försvinna in..
 
K Kana2034 skrev:
Behöver jag leta efter reglar i betongvägg?
Nej.
 
O glöm inte att rensa hålet innan du trycker in pluggen, den kommer inte komma hela vägen in annars.
Tryckluft, dammsugare eller en klassisk blås med munnen men glöm då inte att blunda.
 
  • Gilla
Macan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.