Hej!

Jag vet inte om det är en svår fråga att svara på men jag ska lägga nytt tak och håller på att riva bort det gamla papperet som sitter. Jag undrar om trätaket är ut att vara i ok skick, om jag ska behandla det på något sätt etc.
Jag såg lite vitt fiber som jag misstänker är mögel så funderar på att tvätta taket med mögeltvätt.

Hoppas någon här kan komma med lite råd, för en som vet så lite så är hjälp alltid uppskattat.
Träet är från 1800 talet.

Hoppas jag valde rätt forum, om inte så får ni gärna leda mig rätt.
 
  • Gammalt trägolvstak med bortriven tapet som avslöjar möjligt mögel och slitage, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser jättefint ut, fortsätt du med att sätta nytt tak
 
Tack så mycket för svaret, jag har en till fråga om det är ok. Det faller ner väldigt mycket flisor när jag tar bort papperet, är det någon slags isolering? Är det vanligt trä eller något annat?
Jag ber om ursäkt ifall det är dumma frågor, vet så lite om sånt här.
 
  • Närbild på gammalt trä med flisor och rester av papper som tas bort, möjlig isolering synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som håller träflisor som ramlat ner under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är sågspån som funkar som isolering.
 
  • Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
Om det är en gammal kåk kommer du stöta på detta ofog till isolering överallt. Varje list du lossar på, varje hammarslag och varje bit tak eller väggbeklädnad du avlägsnar kommer göra att det regnar sågspån. Hela golven är fulla med denna isolering både för temperatur och ljud, och med tiden har det letat sig ner i varenda springa. Antar att du har en del tagel som tätning i skarvar mellan tak/vägg och runt fönster- och dörrkarmar.

Hade du haft mögel i ett innertak måste det vara en del fukt med och då hade du sett detta på brädorna eller märkt att takpappen varit fuktig eller åtminstone krusig om det är en gammal uttorkad fuktskada.
 
Förlåt än en gång ifall det är en dum fråga men finns det någon risk att det är vermikulit?
Är väldigt nojjig av mig som ni kanske märkt.
 
Varför tror du det och vad skulle risken vara då? Vermikulit fanns definitivt inte när det där taket byggdes.
 
Jag vet inte, hus kan ju innehålla sådant och det var ju ett tag då sånt var kontaminerat med asbest.

Det här brinner inte när jag försöker sätta eld på det men det kanske bara är för att det är gammalt?
 
Rickard.
Testa elda på några flisor med en tändare, vermikulit är helt obrännbart. (och ofarligt)

Är det spån kan man se att det glöder och sotar lite.
 
Det där är sågspån. Det brukar inte gå att tända eld på sågspån.
 
Tack för svaren, jag har en till fråga.
Det yttersta lagret på vissa ställen är mjukt, jag antar att det betyder det är murket.
Jag kan göra märken med nageln men som sagt, det verkar bara vara ytligt.

Är det ett problem?
 
M Madde123 skrev:
Tack för svaren, jag har en till fråga.
Det yttersta lagret på vissa ställen är mjukt, jag antar att det betyder det är murket.
Jag kan göra märken med nageln men som sagt, det verkar bara vara ytligt.

Är det ett problem?
Är det bara någon enstaka millimeter är det inga problem, trä har naturligt mjukare och hårdare delar. Gammalt virke blir mjukt på ytan men är ofta tätvuxet och hårt inuti. Ta en kniv eller annat vasst föremål och stick med spetsen, ska max gå in någon millimeter i virket. Detta blir väldigt tydligt på trä som utsätts för väder och vind, ta tex. drivved eller gamla lador och hus där sol och regn gjort sitt. Då har den mjukare veden på ytan ofta försvunnit och lämnat den hårdare veden kvar.

Med tanke på hur mörkt ditt virke är verkar det vara behandlat med något, kanske påverkar. I min kåk ser brädorna bakom väggar och tak ut som nya förutom lite gulnad.
 
Man kommer inte så långt in när man gräver i virket, någon mm eller två kanske och sen tar det stopp. Under det så är virket ljust igen.

Så det är ok för mig att fortsätta då? :)
 
S Saffady skrev:
Med tanke på hur mörkt ditt virke är verkar det vara behandlat med något
Skulle tro att det är återanvänt och kan ha varit gammal målad panel eller något. Är det en 75–100 år gammal kåk tog man ofta vad man hade till innertak, det var ju varken något som skulle synas eller bära något (mer än spånen i isoleringen då).
 
Taket ser friskt och bra ut, det har klarat sig bra i långt över hundra års tid. Sluta noja och fortsätt arbeta;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.