Hej

jag har som hobby att inreda akvarium med mkt växter och bygga minilandskap osv, kallas ofta för Aquascaping.

Nu har jag en vision för några mindre 30l akvariumkuber som vardera med sand och vatten borde hamna starx under 40kg st.

jag skulle vilja köpa liknande virke enligt bilden i något snyggt trä och verkligen ”polera” och behandla den för lite troligt vattenspill och sedan väggmontera ett eller flera sådan som hyllplan.

väggen är motsvarande ytong (tyskt fabrikat) och jag undrar hur jag kan på ett säkerställt få detta hållbart. Hur skall jag fästa detta i och h på vägg för att vara säker på att det håller för ca 120kg (om endast en längre för 3 akvarium) plus själv virket måste ju väga as?!

vore så tacksam för er hjälp med detta projekt!

Med vänlig hälsning,
Mattias
 
  • Naturkantigt trästycke för akvariumhylla stående på ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Hej!

Akvarier är tungt men jag tror att om du fäster 3 st konsoler (som vardera klara minst hälften av totala vikten för att vara på säkra sidan) på väggen med plugg och skruv så ska det räcka.

Hyllplanet är ju mer tycke och smak. Jag har sett okantade ekhyllplan på Bauhaus (scheisse teure ) annars blir det till att hålla utkik på blocket. Där kan du hitta ”råvirke” men dessa måste planhyvlas innan ytbehandling. Om då ska ha akvarier på hyllan skulle jag rekommendera ett antal laget med klar båtlack.

Hur har du tänkt placera CO2-tuben och övrig teknik?

/mikael.
 
Hej!

Tack för svar och bra råd! Ja jag ska leta efter en snickare som kan hjälpa mig att ta hand om virket på ett sätt, bra tips om våtmark där!

Funderar på att antingen ta en rostfri profil underifrån för att gömma allt, alt gömma allt i ett litet hyllplan inunder. Hursom måste någon typ av förvaringslösning finnas i anslutning.

Tack snälla, nu är inspirationen på topp igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.