Tänker lägga EPS betong i badrummet. Det är totalt ca 12 cm som ska fyllas, men tänkte ta 10 cm EPS och resten flytspackel med golvvärme i. Räcker 2 cm för flytspackel, eller bör det vara tjockare?

Jag har sett på youtube att man blandade EPS betongen i en sopsäck, för att slippa damm. Funkar den metoden?

Jag kommer nog få svårt att hinna lägga på flytspackel inom 3 dagar. Räcker det att ha plast över allt för att köpa sig mer tid? Hur mycket mer tid får jag då? Eller kan man göra på något annat sätt för att få längre tid på sig? Lägga primer på?
 
surris
S stefand skrev:
Tänker lägga EPS betong i badrummet. Det är totalt ca 12 cm som ska fyllas, men tänkte ta 10 cm EPS och resten flytspackel med golvvärme i. Räcker 2 cm för flytspackel, eller bör det vara tjockare?

Jag har sett på youtube att man blandade EPS betongen i en sopsäck, för att slippa damm. Funkar den metoden?

Jag kommer nog få svårt att hinna lägga på flytspackel inom 3 dagar. Räcker det att ha plast över allt för att köpa sig mer tid? Hur mycket mer tid får jag då? Eller kan man göra på något annat sätt för att få längre tid på sig? Lägga primer på?
Vad menar du med att köpa sig mer tid?

Är det vattenburen eller elgolvvärme? Är det el så klarar du dig med 20 mm, men ska du ha fall så tänk på att det behöver va 15-20mm på tunnaste stället
 
Att köpa mer tid menar jag att jag kanske har 2 veckor på mig att lägga flytspackel istället för max 3 dagar.

Det är elgolv. 20 mm skulle det i så fall vara från EPS till kanten på avloppet. Så det blir högre vid väggarna så jag får ett bra fall.
 
surris
S stefand skrev:
Att köpa mer tid menar jag att jag kanske har 2 veckor på mig att lägga flytspackel istället för max 3 dagar.

Det är elgolv. 20 mm skulle det i så fall vara från EPS till kanten på avloppet. Så det blir högre vid väggarna så jag får ett bra fall.
Okej jag har aldrig använt EPS betong men menar du att du behöver flytspackla max 3 dygn efter pga uttorkning?
Ja med plast och att du fuktar plattan så fördröjer du uttorkningen, i vanliga gjutna plattor funkar ju det bra. Vet inte exakt vad denna betong har för egenskaper. Jag skulle försöka planera så det går att göra efter rekommendationen
 
Med EPS-betong kan du absolut prima ytan om det dröjer mer än 3 dagar innan du ska flytspackla.

GVK har en jättebra youtubekanal för precis detta.

 
HomeboY HomeboY skrev:
Med EPS-betong kan du absolut prima ytan om det dröjer mer än 3 dagar innan du ska flytspackla.

GVK har en jättebra youtubekanal för precis detta.

[media]
Tack. Säger inte så mycket om tid. Men om man har plast eller primer på så kanske tiden inte spelar någon roll längre? Då kan man ta det när man har tid.
 
S stefand skrev:
Tack. Säger inte så mycket om tid. Men om man har plast eller primer på så kanske tiden inte spelar någon roll längre? Då kan man ta det när man har tid.
Vågar inte svara på om det finns någon speciell tid då du måste flytspackla men om du primar och ska spackla efter några veckor borde väl inte vara några problem..
 
När jag gjorde vårt badrum så tog det drygt 6 månader från EPS tills vi spacklade. Vi hade primat och den höll sig oförändrad under hela tiden. Så prima och täck eventuellt med plast om du vill vara säker så har du all tid i världen.

Jag skulle inte blanda EPS i en sopsäck. Köp en stor balja eller tunna på Biltema och kör med en klassisk visp så går det smidigt. Se bara till att ha en hyfsat stark borrmaskin till vispen för det är lite tungt för maskinen att blanda.

Ett tips är att lägga en liten ansträngning på avdragsbanorna. Du kommer inte kunna jämna av för hand utan avdragsbanor är ett måste.

Hur tjockt flytspacklet ska vara beror på vad tillverkaren. Läs deras monteringsanvisningar och gör så som det står där. Vi har vattenburen golvvärme och behövde runt 20mm över rören för att få det rätt (jag minns inte exakt nu). Ska du ha en golvbrunn får du räkna med att ha rätt övergjutning närmast brunnen och tjockare längre bort pga fallet. Räkna på detta så att spacklet inte behöver sticka upp över tröskeln bara för att dörren är långt från golvbrunnen.
 
Tack. Då kör vi både primer och plast. Kanske smart att skaffa golvvärmen också så jag vet hur tjock lag flytspackel det märket behöver.
 
Är de inte jätte mängder funkar det att blanda i sopsäckar (y) beroende på typ av golvvärme brukar ja sätta lasern i rätt nivå från höjden på brunnen som blir lägsta punkten med flytspackel sen, sen tömmer ja säck för säck och fördelar ut med med en bred spackelspade , se till att hålla höjden till lasern på ett ungefär är Inge millimeter jobb eftersom man ändå spacklar sen, men man vill ha det slätt o fint så de går smidigt att lägga ut golvvärmen sen.
 
Redigerat:
Är det fack du ska fylla eller ska du lägga på gjutet underlag?

EPSn behöver du inga banor till, sätt ut en höjd och håll dig till den +-1cm så duger det.

Blir bara svårt att flyta om du lägger fall i EPSn
 
Jag vill bara förtydliga att jag inte menade att man skulle glra fall i EPS:en med avdragsbanorna. Tvärtom så menade jag att man ska ha dem för att få det plant.

Har man laser går det säkert att mäta mot den och hålla allt hyfsat jämt. För mig som aldrig hade gjort något liknande innan så var det väligt tryggt och enkelt med avdragsbanor och en rätskiva.

Ang golvbrunn så fäste jag min i en klick vanlig grovbetong innan jag gick på med EPS. Det går säker att fästa den i enbart EPS men det är tryggt att det sitter ordentligt fast exakt där man vill ha den i förväg så att man inte behöver bekymra sig.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag ska lägga det på gjutet underlag. Om jag använder avdragsbanor så blir det att dom gjuts in. Är det ok med trä mot EPS? Eller måste dom vara av metall?
 
Jag brukar ta reglar i rätt höjd tex 45x95 ca 100-130cm långa
Lägg den ena 20-30cm från en vägg och den andra 40-50cm från första regeln
Sen fyller man mellan reglarna och drar dom bakåt en bit och fyller hålen där reglarna varit

Sen är det bara att jobba sig bakåt tills man är klar.

Är golvet hyfsat jämnt så funkar det bra, är det väldigt ojämnt så är laser bra annars avdragsbanor men dom ska plockas upp och hålen /rännorna gjuta igen
 
Man ska alltid klä in trä i plast så att EPS:en inte kommer i direktkontakt med trä. Träet suger ut fukt ur EPS:en så att den torkar för fort. Jag har använt någon mjukare sorts plast från Biltema som egentligen brukar användas som golvskydd vid målning (denna). Om den ska kunna skydda golv mot målarfärg så bör den vara tät nog för att fukten ska hållas på rätt sida. Fördelen med den jämfört med byggplast är att den är mycket mjukare och smidigare så den är lätt att forma och fästa upp i vinklar och vrår.

I mitt badrum skapade jag avdragsbanor genom att gjuta fast två stålrör i rätt höjd. Min far hade rören i sin "bra-att-ha"-hylla så det var en enkel lösning. I vår lilla WC skruvade jag fast reglar i väggarna som jag drog av mot. Dessa reglar fick sitta kvar även efteråt med motiveringen att man ju kan gjuta EPS i regel-fack upp till reglarnas höjd och sedan flyta över hela paketet.

Edit:
Vi har alltså ett väldigt ojämnt undergolv så det går inte att ha lösa avdragsbanor så som nino tipsar om. Om det är möjligt att ha lösa avdragsbanor som man flyttar med sig s är det ju en smidig lösning som sparar en del tid.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.