Mikael_L skrev:
Det _tycker_ jag är aningens tokigt.
Då utsätter du förbandet gipsskruvens huvud -> gipsskivans papp för onödigt höga påfrestningar. Och all ev rörelse i OSB-skivorna pga fukt, värme och byggnadens rörelse fortplantar sig till nämnda skruvförband. Och vips så har gipsskruvarna gått genom pappen och börjat äta sig ner i skivan.

OBS, nu har jag absolut inga andra belägg för detta än min egna funderingar över vad som skulle kunna hända.
Har du väggar som stått sig bra i många år gjorda med denna metod har du alltså en empirisk bas att stå på. :)
Ja, jag kan ju inte säga att jag har någon erfarenhet att luta mej mot heller, förutom att jag läst att många gör så och att det verkar funka här på det väggar där jag gjort så.

Beträffande risken för att skruvarna skall arbeta sig igenom gipsen pga fuktrörelser i OSBn så tror jag inte att denna är så stor. Rörelsen kan ju max röra sig om några procent av skivans tjocklek, dvs typ 0.1-0.2 mm, vilket knappast kan orsaka att skruvarna går igenom pappen.
 
Ola78 skrev:
Hm, det låter ju onekligen väldigt smidigt har dock aldrig hört om dessa skivor och hur är de tillverkade för inte röra på sig?
Vanliga standardskivor av god kvalitet. :)
 
  • Gilla
emiper
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Ja, jag kan ju inte säga att jag har någon erfarenhet att luta mej mot heller, förutom att jag läst att många gör så och att det verkar funka här på det väggar där jag gjort så.

Beträffande risken för att skruvarna skall arbeta sig igenom gipsen pga fuktrörelser i OSBn så tror jag inte att denna är så stor. Rörelsen kan ju max röra sig om några procent av skivans tjocklek, dvs typ 0.1-0.2 mm, vilket knappast kan orsaka att skruvarna går igenom pappen.
Vad jag förstår så ska normalt var lager fästas för sig, dvs först fösts OSB/spån fullt ut, sedan gips. Detta för att rörelserna inte ska gå från ena lagret till nästa. Men jag har sett flera väggar som inte är gjorda så, och de ser helt okay ut
 
Men om jag bara ska sätta en bit OSB mellan varje regel som ett komplement till enkelgips. Hur fäster jag dem bäst då?
 
garet skrev:
Men om jag bara ska sätta en bit OSB mellan varje regel som ett komplement till enkelgips. Hur fäster jag dem bäst då?
Du sätter inte OSBn mellan utan på reglarna och du skruvar helst fast dom även om en pistol funkar bra åxå.
 
Som jag skrev, jag ska inte bygga på väggarna med ett lager OSB bakom gips. Jag ska sätta en "OSB-lapp" mellan reglarna bakom singelgips. Hur fäster jag bäst denna lapp?

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är mig veterligen ett ganska vanligt komplement till gips när man bygger enkelt och billigt?
 
Redigerat:
Tror nog det är en ganska ovanlig konstruktion, men jag hade nog satt en 45regel alt läkt i väggregeln 11-12mm in och sågat till OSBn så den passade.
Kanske hade jag även skruvlimmat fast OSB skivan.
Tänk bara på hur ev isolering och eldragning påverkas.
 
garet skrev:
Som jag skrev, jag ska inte bygga på väggarna med ett lager OSB bakom gips. Jag ska sätta en "OSB-lapp" mellan reglarna bakom singelgips. Hur fäster jag bäst denna lapp?



Är mig veterligen ett ganska vanligt komplement till gips när man bygger enkelt och billigt?
Jag kan itne först vad du menar, kan vara för att det är för sent också.. Förklara gärna mer ingående..
 
mycke_nu skrev:
Jag gör tvärtom där det är möjligt.

Dvs, fäster OSBn med ett fåtal skruvar, eller tom några skott från spikpickan och skruvar sedan gipsen med långa skruvar genom båda skivorna in i reglarna.
Största risken jag ser med detta förfarande är att gipsskruven "puttar ut" osb skivan någon mm från regeln när skruven tränger igenom, sen när skruvskallen bottnar mot gipsskivan så kommer skruven endast pressa samman gips och osb, inte osb mot träregel eftersom gipsskruvens gänga är i ingrepp i osb-skivan.

Mycket bättra att skruva osb med spånskiveskruv (som saknar gänga under skallen) som drar samman osb och regel på rätt sätt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
garet skrev:
Men om jag bara ska sätta en bit OSB mellan varje regel som ett komplement till enkelgips. Hur fäster jag dem bäst då?
Jag har ju aldrig hört talas om att göra på det viset.
Men det borde väl fungera med att skruva fast med två lodräta rader gipsskruv mellan varje regel "från gipskivehållet".
Skruva med cc300 och ca 5cm från kanten av OSB-skivan. Man borde kanske också trycka dit en 3-4 gipsskruv längs mitten också, för att förhindra att OSB'n kan börja bukta bakom.
 
  • Gilla
Kvastmannen
  • Laddar…
När jag byggde min tvättstuga var det en liten väggsnutt där vi var tvungna att spara in på varje mm. Precis där så skulle frun ha upphängningskrokar för morgonrockar och annat tjafs.

Jag fräste då en fals och fällde in en 15mm plywood som på så sätt hamnade i liv med ytterkant regel.
 
vojma skrev:
När jag byggde min tvättstuga var det en liten väggsnutt där vi var tvungna att spara in på varje mm. Precis där så skulle frun ha upphängningskrokar för morgonrockar och annat tjafs.

Jag fräste då en fals och fällde in en 15mm plywood som på så sätt hamnade i liv med ytterkant regel.
Det var ju en bra idé! Körde du med handöverfräsen på regeln då? Ska också sätta några lappar där tv och lite andra saker kan tänkas komma. På andra håll och kanter funkar ju en mollyplugg bra.
 
Ola78
garet skrev:
Det var ju en bra idé! Körde du med handöverfräsen på regeln då? Ska också sätta några lappar där tv och lite andra saker kan tänkas komma. På andra håll och kanter funkar ju en mollyplugg bra.
Om du nu inte tillgång till fräs så funkar det ju lika bra att ta cirkelsågen/bordssåg och klyva till några lister som du sen spikar dit och fäller in plywooden mot.
 
Jo jag använde handöverfräsen.
 
Ska byta ut ett litet väggparti som är ca 3600x600 pga ett fönsterpartibyte.
Hela partier är mer eller mindre dolt bakom ett element.
Funderar på att sätta obs på insidan utan gips pga utrymmesskäl.
Är ser dumt att skippa gipset av någon annan anledning än det estetiska?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.