Frågan om inte en CTR-01 (som någon tidigare var inne på) med vridadaptern hade varit en trevlig lösning i ditt fall.

Då kan du lägga scenario för fläkthastigheten och även handställa den när du känner för det.
Tex dra ner flödet när ni är borta och varva upp den när ni kommer hem.

Manual:
https://static.site.plejd.cloud/docs/Manual_CTR-01_se.pdf
 
fgo fgo skrev:
Du ska ha konstantspänning till qubino.
typ denna [länk]

Det går med egentligen vad som helst som lämnar 12 VDC och 0,5 W.
fgo fgo skrev:
Du ska ha konstantspänning till qubino.
typ denna [länk]

Det går med egentligen vad som helst som lämnar 12 VDC och 0,5 W.
Ok. Jag har tyvärr inte mer utrymme än en apparatdosa. Därför funderar jag på Malmbergs LED-driver MD-77 (https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-led-driver-md-77). Borde inte den fungera?
 
fgo fgo skrev:
Frågan om inte en CTR-01 (som någon tidigare var inne på) med vridadaptern hade varit en trevlig lösning i ditt fall.

Då kan du lägga scenario för fläkthastigheten och även handställa den när du känner för det.
Tex dra ner flödet när ni är borta och varva upp den när ni kommer hem.

Manual:
[länk]
Var nära att välja denna men då jag även hade andra smarthem-funderingar så blev det qubino och smartthing-hub som föreslagits tidigare i tråden. Har även skaffat tre st fibaro smoke sensor som ligger mot hubben.
 
fgo fgo skrev:
nej tyvärr inte. Det är skillnad på konstantström och konstant spänning.

Ska både qubino och trafo in i samma apparatdosa?

[länk]
Japp, allt i samma dosa om det går.
 
fgo fgo skrev:
den här är ju liten som tusan
[länk]
Kanon, den tar vi.
 
R rindler skrev:
Jag är inte elektriker och kan inga termer, men själva qubino 0-10v-dimmern behöver matas med 12/24v. Den kopplas sedan till 0-10v-styrningen på fläkten. Kör just en sådan dimmer till min Systemairfläkt, som går på 230v. Sitter en likriktare 230/24vdc (?) till qubinon.

Fördelen med zwave jämfört med 433 är ju att du får återrapportering från enheten, så du vet vilket läge/procentsats som fläkten går på.
Vilka DH har du valt för att få kompatibilitet mellan fuktsensorn och qubinon?
 
R rindler skrev:
Jag kör Homey, men gissar att DH är en device handler till Smartthings. Borde gå att funka med [länk]
Aha, funkade allt direkt i Homey? Ja det är det är lämpliga device handler jag jagar. Och den du refererar till borde väl funka om jag ändrar koden lite så att den istället "lyssnar" på humidity-input?
 
Redigerat:
M Moltas skrev:
Aha, funkade allt direkt i Homey. Ja det är det är lämpliga device handler jag jagar. Och den du refererar till borde väl funka om jag ändrar koden lite så att den istället "lyssnar" på humidity-input?
Kan inte Smartthings, men gissar att du behöver sätta upp något flöde/rutin eller vad det kan tänkas heta i Smartthings. Jag har ett sådant flöde i Homey som jämför badrumsfuktigheten med andra sensorer i huset, och ökar fläkten om luftfuktigheten i badrummet är 6%-enheter högre än snittet (bl.a).
 
  • Gilla
rawgnar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.