Hejsan, lång historia så ska försöka hålla det kort och gott.

- Köpte min första lägenhet förra hösten, en 1:a på 49 kvadrat byggd under 70-talet.
- 25:e december. Vattenskada i rörslits utanför lägenheten, 12 lägenheter skadades.
- Slutet av februari, badrum och hallgolv rivs efter besiktning, föreningen gav endast 3 dagars varsel om åtgärden. Man får sedan dess använda ett badrum i källaren. Föreningens försäkring ska stå för hela återställandet.
- Flera månader av byggfläkt gåendes 24/7 och öppet avlopp.
- I årstämman omkring april så röstas det in att man ska utföra ett stambyte hos alla (cirka 90) lägenheter istället för att bara åtgärda dom 12 drabbade.
- Idag så har det gått cirka 7 1/2 månader och allting sitter still. Ingen entrepenör har valt för att dom inte anses vara billiga nog.
- Det finns ingen tidsplan. Tal om att åtgärda badrum som ett "kostnadsexempel" för entrepenörerna har mynnat ut i ingenting. Detta har varit historien i ungefär 3 månader nu.
- Ingen nedsättning av avgiften anses vara rimlig.
- Styrelsen har ansvarsfrihet.
- Då jag flyttade in så skapades ett glapp i hemförsäkringen på en vecka (banktransaktion gick inte igenom då banken var stängd 22:a till 28:e December) . Skadan skedde under det glappet, så ingen som helst kompensation från dom.
- Klagomålen till styrelsen verkar inte hjälpa, det är bara samma historia i flera månader om att det är "pågående", men råder en känsla av att det inte är en brådska för någon av dom ansvariga, att man inte vill ta in en konsult för att spara pengar/styra processen och så vidare.

Så nu sitter jag här. 7 1/2 månad senare, ingen framgång, och är trött på att ta hissen till källaren för varje badrumsbesök och att inte kunna ha besök pga hur omständigt det är. Det lutar åt att ta minst ett år (!) efter skadan innan något lär bli gjort.

Ska det verkligen kunna gå till på det här viset? Finns det någon som man kan vända sig till eller något som man kan göra?

Tack!
 
Redigerat:
J _Julius skrev:
Hejsan, lång historia så ska försöka hålla det kort och gott.

- Köpte min första lägenhet förra hösten, en 1:a på 49 kvadrat byggd under 70-talet.
- 25:e december. Vattenskada i rörslits utanför lägenheten, 12 lägenheter skadades.
- Slutet av februari, badrum och hallgolv rivs efter besiktning, föreningen gav endast 3 dagars varsel om åtgärden. Man får sedan dess använda ett badrum i källaren. Föreningens försäkring ska stå för hela återställandet.
- Flera månader av byggfläkt gåendes 24/7 och öppet avlopp.
- I årstämman omkring april så röstas det in att man ska utföra ett stambyte hos alla (cirka 90) lägenheter istället för att bara åtgärda dom 12 drabbade.
- Idag så har det gått cirka 7 1/2 månader och allting sitter still. Ingen entrepenör har valt för att dom inte anses vara billiga nog.
- Det finns ingen tidsplan. Tal om att åtgärda badrum som ett "kostnadsexempel" för entrepenörerna har mynnat ut i ingenting. Detta har varit historien i ungefär 3 månader nu.
- Ingen nedsättning av avgiften anses vara rimlig.
- Styrelsen har ansvarsfrihet.
- Då jag flyttade in så skapades ett glapp i hemförsäkringen på en vecka (banktransaktion gick inte igenom då banken var stängd 22:a till 28:e December) . Skadan skedde under det glappet, så ingen som helst kompensation från dom.
- Klagomålen till styrelsen verkar inte hjälpa, det är bara samma historia i flera månader om att det är "pågående".

Så nu sitter jag här. 7 1/2 månad senare, ingen framgång, och är trött på att ta hissen till källaren för varje badrumsbesök och att inte kunna ha besök pga hur omständigt det är. Det lutar åt att ta minst ett år (!) efter skadan innan något lär bli gjort.

Ska det verkligen kunna gå till på det här viset? Finns det någon som man kan vända sig till eller något som man kan göra?

Tack!
Formellt har allt nog skötts korrekt. Några kommentarer:
- Med så stor skada som 12 av 90 så är det kanske klokt, och billigare, att åtgärda allt
- Upphandling av stort projekt tar tid. Tyvärr blir ju ni som redan har skada lidande
- Medlemmar får inte nedsättning av avgift om det inte är medvetet vållande från någon part
- Styrelsen har troligen begränsade resurser, det hjälper knappast att klaga Det medlemmar kan göra är att erbjuda sig att gå in och stötta styrelsens arbete. Man kan också anlita extern hjälp för upphandling.
- Ni kan begära en extra stämma för att bereda frågan, står i stadgarna vad som krävs för detta
- Du hade fått stöd om du haft hemförsäkring, maximal otur att skadan skedde i ett glapp för försäkringen.
 
  • Gilla
Nyatag
  • Laddar…
Det här är en lite skum situation. OM det hade handlat om seg handläggning av en vattenskada, så är det en sak. Men här har ju föreningen gått in och rivit i en lägenhet, men låter sedan bli att återställa. Jag tror att du som enskild medlem kan ha rätt till skadestånd för detta. Men du lär ju inte bli populär om du stämmer föreningen (delvis dig själv).
 
H hempularen skrev:
Det här är en lite skum situation. OM det hade handlat om seg handläggning av en vattenskada, så är det en sak. Men här har ju föreningen gått in och rivit i en lägenhet, men låter sedan bli att återställa. Jag tror att du som enskild medlem kan ha rätt till skadestånd för detta. Men du lär ju inte bli populär om du stämmer föreningen (delvis dig själv).
Visst kan man testa den vägen, att stämma föreningen. Kanske räcker ett hot om detta för att föreningen ska agera snabbare. Men i detta fall är det nog tveksamt hur utgången skulle bli. Det är rimligt att föreningen gör en seriös upphandling för ett så stort arbete, styrelsen måste ta ansvar för föreningens ekonomi långsiktigt. Den enskilde medlemmen bör få hjälp från sin hemförsäkring för problem under perioden, så det är olyckligt att TS inte hade någon giltig hemförsäkring. Jag tror att det bästa som kan göras är att diskutera frågan med andra drabbade och förhoppningsvis gå in och stötta styrelsens arbete. Om det inte fungerar begära en extra stämma där frågan kan diskutera.
 
J _Julius skrev:
- Då jag flyttade in så skapades ett glapp i hemförsäkringen på en vecka (banktransaktion gick inte igenom då banken var stängd 22:a till 28:e December) . Skadan skedde under det glappet, så ingen som helst kompensation från dom.
Förstår inte riktigt datumen, vet heller inte om det hjälper.. Men du köpte lägenheten på hösten men hade tillträde 25/12? Eller hade du tillträde under hösten?
Om du hade tillträde 25/12 men själva köpet/pengatransaktionen skedde 28 dec, kan den förra ägarens försäkring ha varit i gång så du kan få hjälp av den?
 
Självklart måste man acceptera att det tar lång tid med en upphandling av ett stammbyte. I föreningen där jag var ordf. för 30 år sedan höll vi på med förprojektering i 3 år, men fick ned kostnaden från 350 milj, till 75 milj (800 lgh). Men under tiden fortsatte vi att reparera en till två vattenskador i månaden. En byggkostnad på 350 milj, 1990 motsvarar väl typ en miljard idag.
 
Tack för alla svaren!
Jag förstår såklart att det är en knivig situation med att både det både behöver göras ordentligt och genomgående för hela stambytet (där det handlar om stora summor) , snarast för dom drabbade av vattenskadan, och allt det med bristfälliga resurser då endast en i styrelsen verkar ha hand om det hela och ingen konsult har kopplats in.

Vid nästa tillfälle - om inget nytt har hänt - så tänkte jag fråga om dom kan bygga ett extremt billigt/enkelt badrum som kan brukas fram tills att stambytet faktiskt sker. Någonting i nivå av endast toalett, handfat och en lampa, och kanske någon form av golv om det behöver skyddas trots att det ska bilas ur snart nog, annars räcker golvplattor eller liknande.

Verkar det som en resonabel förfrågan?
 
Hemmakatten
Tycker det är helt sanslöst och väldigt allvarligt att inte ha tillgång till sitt badrum på 8 månader!! I dagens samhälle! Vare sig toa eller dusch såvitt jag kunde läsa! Och ett öppet avlopp! Det är inte acceptabelt.

Nog borde styrelsen ha kunnat sätta in en toa åtminstone. Och tycker man borde ha renoverat och åtgärdat de få lägenheter som nu är drabbade i väntan på den stora renoveringen för hela huset.

Vet inte riktigt vad du kan göra. Men ring en jurist. Det finns flera som har gratis telefonrådgivning på en 20-30 minuter. Börja där.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.