Inför husbygge har vi möjlighet att välja mellan alumininiumfönster av antingen Traryd eller Nordan Tanum.
Någon som har erfarenhet eller vet någon skillnad mellan dessa?
 
C
Har ingen erfarenhet av Traryd, men däremot alu-fönster från Tanum-serien.
Har inget negativt att säga, bara positivt. Bra kvalitet, och fönster samt karm är trä, med alu-profiler monterade på utsidan som är enkla att demontera om man skulle vilja göra om till rena träfönster eller renovera dem någon gång i framtiden.
En sak - de är väldigt välisolerade (gäller nog alla nya treglasfönster) så under vår och höst blir det lätt kondens på utsidan när temperatur och luftfuktighet ändras under morgon/kväll. Man kan välja tillägg med någon slags beläggning som ska minska det, vilket kan vara värt att undersöka. Har det inte själv så vet ej hur bra det funkar.

Tillägg, köpt totalt 21 alu-fönster, samt ett stort 2,1x4 m skjutdörrsparti. Allt har varit bra.
Är helt klart värt att konkurrensutsätta olika ÅF - fick avsevärd rabatt på Woodys jämfört med Fredells. Nordan brukar också köra en kampanj på senhösten med större rabatter. Har köpt då vid båda tillfällena. Antar att orderstocken går ned under vintern.
 
  • Gilla
Limefrukten
  • Laddar…
Har 5 altandörrar och 18 fönster från traryd. Aldrig hört talas om tanum så kan inte ge någon jämförelse. Är nöjd med mina. Speciellt altandörrarna. De fungerar som en vanlig dörr så man kan bara skicka igen den så stängs den . Hade en bra mindre återförsäljare och är väldigt nöjd med honom.
 
  • Gilla
Limefrukten
  • Laddar…
Om man åker till en Beijer butik så har de många olika fabrikat att jämföra mellan, då kan man i lugn o ro se för o nackdelar utan att fara runt.
 
  • Gilla
Limefrukten
  • Laddar…
F Fönster teknikern skrev:
Om man åker till en Beijer butik så har de många olika fabrikat att jämföra mellan, då kan man i lugn o ro se för o nackdelar utan att fara runt.
Beijer har varken tanum eller traryd så det kan väl knappast hjälpa ts då det är detta han kan välja mellan ?
 
D DaDolly skrev:
Beijer har varken tanum eller traryd så det kan väl knappast hjälpa ts då det är detta han kan välja mellan ?
Beijer borde ha SP fönster, då kan man kolla på de istället för traryd iaf, exakt samma fönster. De enda som skiljer är profilerna på innerbågen. Tanum kan jag ej säga något om då jag aldrig hört det.
 
  • Gilla
Limefrukten
  • Laddar…
Alla gånger Traryd då jag tycker dom har bra support. Dom andra vet jag inget om, och har varit i branschen länge.
 
  • Gilla
Fönster teknikern och 1 till
  • Laddar…
Som sagt traryd och sp är samma fabrik och material och ägare. Bara profilen på karmen som skiljer.
 
  • Gilla
Limefrukten
  • Laddar…
Z zsimpey skrev:
Som sagt traryd och sp är samma fabrik och material och ägare. Bara profilen på karmen som skiljer.
Ingen skillnad på profilen på karmen, bara bågen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Sp har allmogeprofil på båge och karm
 
F fönsterpåven skrev:
Sp har allmogeprofil på båge och karm
Kanske är skillnad på vrid och fasta, men ej 2+1 fönster iaf. Då är karmen lika på både traryd och sp. Endast bågen som skiljer.
 
R RoBo skrev:
Alla gånger Traryd då jag tycker dom har bra support. Dom andra vet jag inget om, och har varit i branschen länge.
eftermarknad är en viktig faktor för oss kunder!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.