Troligen brister/frånvaro i/av utbildningen, inte minst hos den (tidigare) äldre delen av dom yrkesverksamma.
Och många hade inte koll på vad isolerad miljö innebar utan tänkte precis som dom flesta "vanliga" att fanns det en jordplint så skulle apparaten jordas och satt det en jordad stickpropp så skulle apparaten jordas. Man får komma ihåg att "på den gamla goda tiden" var det inte så vanligt att man gick på någon skola för att bli elektriker utan dom flesta endast gick som lärling. Dom blev då upplärda av äldre som även dom gått som lärlingar med minimal teoretisk utbildning och man lärde sig att koppla för att få "lampan att lysa".
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Hej igen! Så här sitter kablarna i kontakten fr elementet fabriksmonterat. Dvs överst blå, mitten gulgrön o längst ner brun. Dvs nolla, jord, fas. De. Två svarta i dosan verkar då gå till nolla (blå) men ingen verkar kopplad till jord. Grön till brun (fas).

Elkontakterna i rummer är ojordade. Behövs då inte jord till elementet heller?

Nya elementet är ett Gnosjö med svart, blå, gulgrön och brun kabel.

Testade att koppla in ett likadant av det gamla som pajade som sitter i ett annat rum. Elementet funkade så det ska ju funka så.

Min teori är att jag kopplar in gnosjö blå kabel mot de svarta i dosan och svart kabel mot den gröna. Skiter i jord o den bruna. Eller ska jag koppla tvinna ihop svart o brun så bara jord blir kvar?

Jo elektriker vore smart att ringa. Men i den här stan är det typ en månads kö... Så var det senast.

Edit: Kollade nu kopplingen i det rummet där radiatorn funkar med samma box o kontakt. Där saknas jord helt. Bara brun o svart kabel dragen kopplat till fas o nolla i kontakten.
 
  • Elektrisk dosa med öppen kabelkontakt visar blå, gulgrön, brun, och svarta kablar, ej fullt anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är uttagen ojordade ska elementet också vara ojordat.
 
  • Gilla
andsod
  • Laddar…
Då återstår frågan om jag ska tvinna ihop fasledarna svart o brun från gnosjöelementet till den nedersta gröna, antar att den är fas i kopplingsdosan? 2 fas o en nolla. Eller bara en av faskablarna?
 
Nu kan jag inte hjälpa dig för man måste VETA, och inte tro, vad som är vad och det kan man bara veta genom att på plats göra en "undersökning".
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Kopplade slutligen in svart och brun från gnosjö till grön o dubbelsvart kabel i kopplingsdosan som jag antar är 2 faser. Kopplade inte in blå nolla eller jord då andra uttag i rummet inte är jordade. Slog på elementet o allt funkade.

Kan jag va lugn så eller bör jag ändå kontakta en elektriker? Nollan är ju till för timerstyrning/nattläge vilket iofs nya elementet har. Men kan klara mig utan den funktionen.

Antar att den andra gröna eller gula som inte är kopplade till nåt i dosan är nolla, förmodligen gul. Håller med om att färgerna är konstiga.

Vill jag för säkerhets skull mäta m multimetern hur ska jag ställa den då? Vad ska jag vrida den till för att mäta 230 och 400 v?

Mellan 2 faser ska det vara 400v och mellan jord o nån av de lösa (ej inkopplade) bör det vara 230 v om en av dem är nolla tänker jag.. Tar jag reda på vad som är nollan kan jag ju koppla in den mot nolledaren också isf o dra nytta av nattfunktionen.
 
  • Multimeter inställd för att mäta spänning, med röd och svart testledning ansluten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A andsod skrev:
Kopplade slutligen in svart och brun från gnosjö till grön o dubbelsvart kabel i kopplingsdosan som jag antar är 2 faser. Kopplade inte in blå nolla eller jord då andra uttag i rummet inte är jordade. Slog på elementet o allt funkade.

Kan jag va lugn så eller bör jag ändå kontakta en elektriker? Nollan är ju till för timerstyrning/nattläge vilket iofs nya elementet har. Men kan klara mig utan den funktionen.

Antar att den andra gröna eller gula som inte är kopplade till nåt i dosan är nolla, förmodligen gul. Håller med om att färgerna är konstiga.

Vill jag för säkerhets skull mäta m multimetern hur ska jag ställa den då? Vad ska jag vrida den till för att mäta 230 och 400 v?

Mellan 2 faser ska det vara 400v och mellan jord o nån av de lösa (ej inkopplade) bör det vara 230 v om en av dem är nolla tänker jag.. Tar jag reda på vad som är nollan kan jag ju koppla in den mot nolledaren också isf o dra nytta av nattfunktionen.
Flytta den röda mätsladden till det högra hålet (V/ohm/mA).
Ställ ratten på VAC 600 V
 
  • Gilla
andsod
  • Laddar…
Först och främst skall du INTE mäta med sladdarna på det viset, det slutar inte väl.
Sladdarna till COM och V/Ohm/mA och vredet på VAC 600.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
A andsod skrev:
Kopplade slutligen in svart och brun från gnosjö till grön o dubbelsvart kabel i kopplingsdosan som jag antar är 2 faser. Kopplade inte in blå nolla eller jord då andra uttag i rummet inte är jordade. Slog på elementet o allt funkade.
Jag hittar inte i tråden info om eller bilder på några blå trådar mer än den blå fastråden i elementets anslutningskabel på bilden i inlägg #17. På vad baserar du antagandet att den blå är nolla? Det kanske är rätt som du säger, men om du frågar om råd måste du presentera relevant information.

A andsod skrev:
Kan jag va lugn så eller bör jag ändå kontakta en elektriker? Nollan är ju till för timerstyrning/nattläge vilket iofs nya elementet har. Men kan klara mig utan den funktionen.
Är du 100% säker på funktionen av alla trådar i dosan så kan du vara lugn. Annars bör du kontakta någon som har bättre koll på el. Till exempel en elektriker.

A andsod skrev:
Antar att den andra gröna eller gula som inte är kopplade till nåt i dosan är nolla, förmodligen gul. Håller med om att färgerna är konstiga.
Det är ok att anta sådana saker under förutsättning att man verifierar att det stämmer innan man slår på strömmen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
hsd hsd skrev:
Så sant, men när kom kravet på skyddsjordade uttag i alla rum..
Å andra sidan är det bara elementet som är ett par år, hur gammalt huset och installationen är framgår inte
Tycker att färgvalet på ledarna är konstigt, känner ingen elektriker som skulle välja gult eller grönt i bostadsinstallation, det finns gott om andra färger
1Juli 1994 blev "isolerad miljö" inte längre godkänd som skyddsmetod.
 
Mikael_L
A andsod skrev:
Kopplade inte in blå nolla
OBS OBS OBS
Att någon ledare i detta sammanhang är blå bär endast på en enda information - att man har använt blå plast som isolering.

Det är absolut det enda du kan anta, detta är nämligen så gott som säkert.

Vad den blå har för funktion är helt omöjligt att gissa sig till med den information vi besitter.
 
  • Gilla
Pirreparre och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OBS OBS OBS
Att någon ledare i detta sammanhang är blå bär endast på en enda information - att man har använt blå plast som isolering.

Det är absolut det enda du kan anta, detta är nämligen så gott som säkert.

Vad den blå har för funktion är helt omöjligt att gissa sig till med den information vi besitter.
Suck... Nä om man var utbildad elektriker o visste svaret på vad alla kablarna helt säkert hade för spänning o funktion så skulle man ju inte behöva fråga saker här...
Men den blå är från elementets kontakt varav i manualen står det blå=nolla. Den blåa kabeln är alltså på nya elementet där manualen bekräftar att den är nollan. Jag anslöt inte den.

De kablar i kopplingsdosan som inte är inkopplade skulle jag självklart inte våga koppla som nolla om jag inte först mätte. Men tanken var att kanske mäta fram den då jordkabel och en av de icke inkopplade då borde ge 230v. Isf kunde jag koppla in elementets blå nolla mot den för nattstyrningens skull..

Elementet funkar nu iaf. Det jag undrade var om det ändå kunde vara fel kopplat. Tänker att antingen funkar det inte alls eller så gör det eller att hela elementet blir strömförande eller att en säkring går direkt eller liknande som visar att nåt är fel. Om elementet lyser, ger värme o inget hänt hittills idag så undrade jag om jag kan vara hyffsat lugn.

Jag vet ju hur förra elementet var kopplat som då en elektriker installerade. Så mina "gissningar" bygger på den kopplingen.

Har kopplat det så iaf och kanske för säkerhets skull ska se om det går att få tag på en elektriker ändå. Men brukar inte vara helt lätt här..
 
Redigerat:
Det finns tillfällen då man kan se på bilder och läsa beskrivningen i ett inlägg och utifrån det tala om hur det nya elementet skall kopplas. Den här gången kunde inte jag det. Och tydligen ingen annan heller. Det är alltid ditt ansvar när du kopplar även om du ofta kan få tips härifrån. Men av samma orsak som du inte kunde få en instruktion "koppla så här" utifrån bilderna kan du inte heller få en försäkran om att det är lugnt som du kopplat. Av mig får du inte heller en försäkran om att det är rätt kopplat för att elementet verkar fungera. Speciellt inte när det gamla elementet gick sönder efter ett år. Det kan mycket väl vara rätt kopplat. Men det kan inte jag vara säker på utifrån bilderna och texten i tråden.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
A andsod skrev:
Suck... Nä om man var utbildad elektriker o visste svaret på vad alla kablarna helt säkert hade för spänning o funktion så skulle man ju inte behöva fråga saker här...
Nä, och här har minst en utbildad elektriker svarat som helt ärligt inte vet svaret, för färgerna, är som jag skrev, inget bevis på funktion.
Och faktiskt, när det kommer till radiatorkretsar så finns det inte ens någon 99% eller 90% gissning, det finns bara 50% gissningar, och jag vill inte ge något råd som bara är max 50% chans att det är rätt.

Och mitt "skrikande" har bara att göra med att med alla medel stoppa dig och tänka till lite, innan du står där med en trasig radiator, så det är alltså av omtanke, både om dig och andra framtida läsare av tråden.

Så jag upprepar mig bara en gång till, det finns inga genvägar i fall som detta, det måste mätas, ev, med lite otur, ännu mer undersökning, typ rycka och följa var kablar tar vägen osv.

Och jag hjälper dig gärna med att instruera om mätningar och tolka resultat osv, det kommer bli ett antal postningar då, men det kan vi ta, hellre det än att det blir fel.
 
  • Gilla
elmontören och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.