Har planer på att bygga en fristående bastu ute på min altan då utsikten är bedårande. Den ska stå precis bredvid jacuzzin är det tänkt samt eventuellt en enklare relaxdel emellan dem. Jag har precis flyttat in i huset men projekten växer på hög i mitt huvud :rofl:

Men då kommer jag till funderingarna över belysningen och först och främst tänkte jag installera en liten "stjärnhimmel" i taket. Inte i hela taket men en liten del.

Så nu undrar jag om någon här har gjort det och kan ge mig lite tips på både hur jag lättast gör samt även bra produkter? :thinking:

Går allt som jag tänkt så är det troligt att jag kommer göra ett litet projekt över bygget här på Byggahus då jag tycker det är så roligt att se andra projekt som växer fram :)
Altan vid sjö med solnedgång, bastu och roddbåt vid brygga, spegelblank vattenyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå lysande fiberkablar designade för att efterlikna en stjärnhimmel för inomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du ska ha vedkamin, så välj en med glaslucka. Då behövs ingen extra belysning och du får en mer avslappad atmosfär där inne. Blått eller vitt ljus vill åtminstone jag inte ha i min bastu.
 
  • Haha
Nobbe_1
  • Laddar…
Tack "Mysfarbrorn" :p

Jag har redan en ny vedkamin stående med glaslucka så absolut håller jag med dig om just den atmosfär som bara skenet av elden kan ge. Men jag är ändå ute efter "min" stjärnhimmel. Sedan ska jag även ha både små "dottar" (bastu-spot) som är helt genomskinliga och tål höga temp. och även lite upplights. Allt ska sedan kunna dimmras var för sig.

Vedkamin med glaslucka i bastuhörn med belyst stenvägg och träpaneler, belysningen skapar en mysig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om du ska ha vedkamin, så välj en med glaslucka. Då behövs ingen extra belysning och du får en mer avslappad atmosfär där inne.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Tack "Mysfarbrorn" :p

Jag har redan en ny vedkamin stående med glaslucka så absolut håller jag med dig om just den atmosfär som bara skenet av elden kan ge. Men jag är ändå ute efter "min" stjärnhimmel. Sedan ska jag även ha både små "dottar" (bastu-spot) som är helt genomskinliga och tål höga temp. och även lite upplights. Allt ska sedan kunna dimmras var för sig.

[bild]
Tyckte bara att det vore fel , att förstöra den fina utsikten över sjön, med kallt ljus, men smaken kan ju vara olika.
 
Jag satte ingen stjärnhimmel, men dock fiberljus i taket för att belysa bastuväggarna.

Paket med LED källa och fiber från finska Cariitti. Källa placerad utanför basturummet, och fiberknippen in genom bastufolie. Sedan är det bara att placera och borra och lägga fibern mellan glesen till takpanelen.

I ditt fall med himmel blir väl den största utmaningen placering av hålen, det kräver nog en del planering.

Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Har planer på att bygga en fristående bastu ute på min altan då utsikten är bedårande. Den ska stå precis bredvid jacuzzin är det tänkt samt eventuellt en enklare relaxdel emellan dem. Jag har precis flyttat in i huset men projekten växer på hög i mitt huvud :rofl:

Men då kommer jag till funderingarna över belysningen och först och främst tänkte jag installera en liten "stjärnhimmel" i taket. Inte i hela taket men en liten del.

Så nu undrar jag om någon här har gjort det och kan ge mig lite tips på både hur jag lättast gör samt även bra produkter? :thinking:

Går allt som jag tänkt så är det troligt att jag kommer göra ett litet projekt över bygget här på Byggahus då jag tycker det är så roligt att se andra projekt som växer fram :)
[bild] [bild]
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Då ska jag kolla på deras sida (y)

Ja jag tror inte att det bara är att borra in dom lite slumpmässigt i taket

N Nikorasu skrev:
Jag satte ingen stjärnhimmel, men dock fiberljus i taket för att belysa bastuväggarna.

Paket med LED källa och fiber från finska Cariitti. Källa placerad utanför basturummet, och fiberknippen in genom bastufolie. Sedan är det bara att placera och borra och lägga fibern mellan glesen till takpanelen.

I ditt fall med himmel blir väl den största utmaningen placering av hålen, det kräver nog en del planering.
 
Nej, inte slumpmässigt. Du måste borra där du villa att stjärnorna ska hamna. Det kluriga blir att sätta panelbräda för bräda och samtidigt få till det mönster du vill ha. Därav planeringen.


Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Då ska jag kolla på deras sida (y)

Ja jag tror inte att det bara är att borra in dom lite slumpmässigt i taket
 
Satt såna i gipsat tak, va bland de värsta ja gjort, efter första skivan där man kunde borra och limma på bocken va de ett helvete:crysmile: hängde en miljon trådar ner från taket fick hissa upp nästa skiva till nån dm från taket o pilla in resten på plats , va inte alls kul men med panel blir de ju inte så stor bredd man bygger med varje ”ny del” så blir nog mkt lättare:cool: vi körde ganska slumpmässiga hål bara se till att de inte vart för tomt eller för konsentrerat nånstans . Vart väl helt okej tillslut:)
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Märke?

P Patzie skrev:
Satt såna i gipsat tak, va bland de värsta ja gjort, efter första skivan där man kunde borra och limma på bocken va de ett helvete:crysmile: hängde en miljon trådar ner från taket fick hissa upp nästa skiva till nån dm från taket o pilla in resten på plats , va inte alls kul men med panel blir de ju inte så stor bredd man bygger med varje ”ny del” så blir nog mkt lättare:cool: vi körde ganska slumpmässiga hål bara se till att de inte vart för tomt eller för konsentrerat nånstans . Vart väl helt okej tillslut:)
 
Kommer jag tyvärr ej ihåg då de va åt en kund så kan inte kolla det nu heller tyvärr:)
 
Jag installerade fiberoptik från Cariitti i min bastu, dock inte stjärnhimmel. De grejorna har funkat utan problem i snart 20 år. Nu är jag inte säker på om just stjärnhimlarna funkar inne i en bastu. Kolla noga vad produkterna klarar för maxtemperaturer.

https://www.cariitti.fi/en/product-category/starlight-skies/
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.