Hej!

Sitter och googlar klurar på bästa sätt... Chansar, kanske någon här vill bidra?

Ska bygga en egen BoomBox (som jag googlat mig till att det heter). Anledningen är att jag har sommarstuga med 12v elsystem, jag har också 2 st nästan nya 6*9 bilhögtalare liggande hemma på en hylla. Bara att köpa en någorlunda bilstereo som funkar att köra Spotify från telefonen med.

Kul projekt att bygga i vinter :D.

Någon som gjort liknande? Vad ska man tänka på? basrör eller slutet? Ska högtalarna riktas framåt? Dämpning? Kan verkligen ingenting, men desto roligare om det blir bra :rofl:. Tips på bra sida?
 
homemadesuperboombox01.jpg
 
Nåt åt det hållet. Ska bara stå i stugan så behöver inte vara flyttbar/ha handtag.
 
Om det inte är superviktigt med just bilstereo så gillar jag att bygga med såna här förstärkare. Kostar inte mycket och låter helt ok tycker jag.
 
Faktiskt.io

Där finns kunskapen.

Högtalare kan bli hur komplicerat som helst om man vill.
 
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Om det inte är superviktigt med just bilstereo så gillar jag att bygga med såna här förstärkare. Kostar inte mycket och låter helt ok tycker jag.
Tack för tipset! Ska kolla närmare. Jag som begränsar mig p g a okunskap :)
 
platon1980 platon1980 skrev:
Faktiskt.io

Där finns kunskapen.

Högtalare kan bli hur komplicerat som helst om man vill.
Toppen! Där fanns en del kul!
 
R
Skippa bilstereon, drar bara onödigt med ström och gör allt tyngre/klumpigare.

Skaffa ett förstärkarkort class D eller en färdig typ som den som länkades ovan.
Lägg lite tid och pengar på denna delen då den i princip är viktigast. Så ta inte första/billigaste du hittar.
Läs på och leta recensioner så kommer du säkerligen hitta nått lämpligt.

Var längesen jag byggde boombox nu och då använde vi Jan:s AMP-6 kort.
Tyvärr försvann både han och hans sida helt plötsligt.

svenskbyggda förstärkarkort som var top notch världen över när folk började bygga egna boomboxar
 
Mikael_L
M Mikael K. skrev:
basrör eller slutet?
Ärligt talat går det endast att besvara efter att man fått reda på lite högtalardata, Thiele-small parametrar.
Lågt Qts - basreflex, högt Qts - sluten, en tumregel (med massor av undantag, men vi kan börja enkelt).
Hur lågt i frekvens vill man? Boombox... :thinking: , jag får känslan att man vill ha mycket punsch i området runt 80-110 Hz, typ, och att den knappt behöver ge något under 50Hz (då får man inte ens med de lägsta tonerna från elbasen ...).
 
Bilhögtalare (som TS vill använda) är väl normalt byggda för att sitta typ öppet i en hatthylla, d.v.s. gigantisk sluten låda som läcker överallt :)
Är det okej element går det att få okej ljud ändå, men utan parametrar (som Mikael_L skriver ovan) blir det till att testa vad som funkar bäst. Sluten låda funkar alltid (så stor som möjligt), men beroende på elementens parametrar kan det bli dålig bas, även som basreflex, svårt att få lagbas med hög resonansfrekvens t.ex. Basreflexlåda bör/ska även stämmas av mot elementet och lådan, d.v.s. portens diameter och längd och lådans volym.
Men som sagt, högtalarkonstruktion kan gå hur långt som helst.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Allt beror ju på hur höga hifi-krav man har. Som sagt: högtalarbyggen kan bli/göras HUR komplicerade som helst. Själv är jag inte så otroligt kinkig, jag har byggt ihop div suitcase boomboxar, dvs bygga in stärkare och högtalare i resväskor, och det är ju verkligen inte ultimata förhållanden men flera av mina byggen räcker mer än väl åt mig och mitt lyssnande, och då har jag inte ens byggt innerlådor till högtalarna utan de sitter mer som i en hatthylla, i samma utrymme.

Har man högre krav än så så hade jag nog satsat på ett par bra bokhyllehögtalare och så bara byggt in förstärkaren (bilstereon/whatever) och ev strömförsörjning i en liten låda. Om man nu inte VILL hålla på och beräkna högtalarvolymer mm.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker det på sätt och vis är viktig att man inte krånglar till det för mycket för sitt första högtalarbygge, det är lätt att orken avtar, glädjen försvinner och det plötsligt inte blir någon högtalare alls, utan det slutar med lite prylar som ligger på "kommande-projekt-hyllan".

Bättre att hysta ihop något som låter, vara stolt och nöjd, sen kanske få blodad tand och en vilja att nästa projekt ska bli lite bättre.
Det är lite småsvårt att bygga ihop något som är jättedåligt, det mesta hopplock brukar få en del kvalitéer och ha lite brister i något annat, och just det är ju lite kul, då kan man plocka lågt hängande frukter vid nästa projekt och känna tillfredsställelsen över att det blev märkbart bättre.
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 1 till
  • Laddar…
Hoppa bilstereolösningen.
Det finns tonvis med bra ljudkort med batteri-ingångar, blåtandsmottagare och strömställare ute på nätet. Det har aldrig varit enklare att bygga något eget. Det första du måste göra är att först bygga och anpassa enheten efter vad du vill ha i den. Olika högtalare kräver olika mycket och låter olika beroende vad den får jobba mot. Det finns referensvärden att tillgå och diverse förslag på ritningar. Välj något som du tror blir bra. Sök i avs forum bland annat. Tänk också på att allt måste vara i samma spänning. Man anpassar även nätdelen och styrkan på ampen till ditt system. Ställbart ljudfilter är också bra. Det är väldigt lätt att bygga. Konsten är att få det att låta bra. Mitt tips är att kika på färdiga byggsatser så man får ett hum om vad och hur om man inte gjort det förut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.