Hej!

Jag drömmer om att bygga ett ladhus. Jag har en ganska klar bild av vad jag är ute efter, men innan jag villar mig bort alldeles för mkt så vill jag få lite input på vad det faktiskt kostar att bygga lösvirke.
Jag har en totalbudget på ca 3.5 miljon.
Tomten är gratis (stycka av en bit land från en gård i familjen)
Har gjort en väldigt grov kalkyl på kringkostnader bara för att se vad som blir över till huset, se nedan. (har säkert glömt nån post. Har medvetet struntat i garage och finplanering av tomt)

Tomt 0
Bygglov 30000
Avstyckning 50000
Avlopp 100000
Brunn 100000
Elanslutning 25000
Markarbete 200000
KA 25000
Pantbrev 15000
Grund 300000
Hus: material, montering 2500000

Total 3345000

I min värld så borde ett ladhus rent konstruktionsmässigt vara ganska kostnadseffektivt, eller? De man ser ute hos visssa hustillverkare har ganska hög prislapp, men beror väl antagligen på trendfaktorn i dem?
Jag tänker mig ett 1,5 plans på ca 160 kvm med halv övervåning, dvs 'öppet ner' på en del av huset. Kök, bad, tvätt, wc placeras nära varandra för att minimera rördragning. Jag tänker att man anlitar en arkitekt och ber dem rita ett ladhus med enklast möjliga konstruktion, och så utgår man från det?
Vad gäller grund vet jag inte, det är skogsmark så osäker på vad som skulle vara bäst.

Tomten har en del större träd, har inte full koll på hur virket skulle bli, men ev att man kan deala med ett sågverk att de sågar upp åt en så att man åtminstone kan använda en del av virket som finns. Kan också säkert få hugga ner lite mer runtom (det är brorsans skog ;D)

Köper in golv, kök, bad osv på kampanpriser, kanske köper utgående modeller på vitvaror, kakel från Polen etc.
Vi har precis byggt ett prefab hus där vi gjorde en del inköp själva, så har hyfsat koll på.... (nu har vi separerat, och jag vill på sikt bygga mig ett eget hus då villan vi har nu är lite för dyr för mig att behålla i längden, samt att jag vill flytta 'hem')

Jag är verligen bara i 'drömstadiet' än så länge, men vill ogärna drömma mig vidare om detta verkar omöjligt uppdrag....
All input uppskattas!
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
H hajnor skrev:
Hej!

Jag drömmer om att bygga ett ladhus. Jag har en ganska klar bild av vad jag är ute efter, men innan jag villar mig bort alldeles för mkt så vill jag få lite input på vad det faktiskt kostar att bygga lösvirke.
Jag har en totalbudget på ca 3.5 miljon.
Tomten är gratis (stycka av en bit land från en gård i familjen)
Har gjort en väldigt grov kalkyl på kringkostnader bara för att se vad som blir över till huset, se nedan. (har säkert glömt nån post. Har medvetet struntat i garage och finplanering av tomt)

Tomt 0
Bygglov 30000
Avstyckning 50000
Avlopp 100000
Brunn 100000
Elanslutning 25000
Markarbete 200000
KA 25000
Pantbrev 15000
Grund 300000
Hus: material, montering 2500000

Total 3345000

I min värld så borde ett ladhus rent konstruktionsmässigt vara ganska kostnadseffektivt, eller? De man ser ute hos visssa hustillverkare har ganska hög prislapp, men beror väl antagligen på trendfaktorn i dem?
Jag tänker mig ett 1,5 plans på ca 160 kvm med halv övervåning, dvs 'öppet ner' på en del av huset. Kök, bad, tvätt, wc placeras nära varandra för att minimera rördragning. Jag tänker att man anlitar en arkitekt och ber dem rita ett ladhus med enklast möjliga konstruktion, och så utgår man från det?
Vad gäller grund vet jag inte, det är skogsmark så osäker på vad som skulle vara bäst.

Tomten har en del större träd, har inte full koll på hur virket skulle bli, men ev att man kan deala med ett sågverk att de sågar upp åt en så att man åtminstone kan använda en del av virket som finns. Kan också säkert få hugga ner lite mer runtom (det är brorsans skog ;D)

Köper in golv, kök, bad osv på kampanpriser, kanske köper utgående modeller på vitvaror, kakel från Polen etc.
Vi har precis byggt ett prefab hus där vi gjorde en del inköp själva, så har hyfsat koll på.... (nu har vi separerat, och jag vill på sikt bygga mig ett eget hus då villan vi har nu är lite för dyr för mig att behålla i längden, samt att jag vill flytta 'hem')

Jag är verligen bara i 'drömstadiet' än så länge, men vill ogärna drömma mig vidare om detta verkar omöjligt uppdrag....
All input uppskattas!
Jag älskar också ladhus - obefintliga takutsprång, rena linjer, öppna ytor. Vem har inte drägglat över huskatalogen Svenska Ladhus eller Leva husfabrik? Så snyggt, men så dyrt. Jag får ibland också känslan av att dessa hus är snyggare än praktiskt! Stora rum, få ytor att sova eller dra sig undan i, svår aukustik.

Lite beroende på budget och hur mycket du kan tänka dig att göra själv, så kanske du skulle titta på modulhusföretagen? De har block för både villa och fritidshus. De kan göra små eller obefintliga takutsprång, och det är enkelare att göra mycker själv vid ett sånt bygge än lösvirke.

Vad det gäller eget trä, så är jag osäker på om du sparar något på det egentligen.

Vad det gäller grund, svårt att säga något. Det är såklart billigare med plintgrund än platta på mark, men det beror på markförhållanden och vad du tycker om plint rent estetiskt.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Har nu haft lite kontakt med Kutvillan, gillar deras 'krokviken'. Med viss modifikation i planlösningen
Då det är osäkert huruvida jag får bygglov eller inte (strandskydd) så känns det lagom kul att anlita en arkitekt för att börja rita på nåt...
Ska kontakta kommunen och börja nysta lite i detta. Kanske bäst är att ansöka om dispens för strandskyddet i samband med ett förhandsbesked. Får man ja på det, kan jag ju börja ta in offerter på arbetet isf.
 
  • Gilla
Samuel1980
  • Laddar…
Du måste ha ett förhandsbesked, annars får du inte stycka en tomt.
 
  • Gilla
hajnor
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Du måste ha ett förhandsbesked, annars får du inte stycka en tomt.
Ja så är det nog. Det märkliga ä'r att när jag pratade med kommunen sist (några år sedan) så tyckte de jag skulle börja med avstyckningen samtidigt som jag ansökte om dispens. Det lät lite som att det här med att ansöka om dispensen bara var en formalitet... Ska bygga ca 150 m från en sjö som har utökat strandskydd, dvs 200 m.
 
H hajnor skrev:
Ja så är det nog. Det märkliga ä'r att när jag pratade med kommunen sist (några år sedan) så tyckte de jag skulle börja med avstyckningen samtidigt som jag ansökte om dispens. Det lät lite som att det här med att ansöka om dispensen bara var en formalitet... Ska bygga ca 150 m från en sjö som har utökat strandskydd, dvs 200 m.
Det är inte alls säkert att det går igenom. Många kommuner har blivit hårdare med strandskydd de senaste åren!
 
T
H hajnor skrev:
Jag tänker mig ett 1,5 plans på ca 160 kvm med halv övervåning, dvs 'öppet ner' på en del av huset.
Jag har ett 2-planshus på ca 170 kvm, med en öppning ner i mitten av huset/vardagsrummet och jag har även några bekanta som har liknande planlösningar. Vi är alla rörande överens om att vi aldrig skulle bygga med "öppet ner" om vi skulle göra om det! Med småbarn så är ljudnivån enormt hög i hela huset och man slipper aldrig ifrån ljudnivån om man inte låser in sig i sovrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.