Har renoverat köket och i samband med det haft elektriker hemma som dragit lite ny kabel och uttag samt satt en del nya säkringar och jordfelsbrytare i elcentralen. Häromdagen skulle jag montera en taklampa och mätte då med min Biltemamultimeter som tidigare alltid visat ca 230 V men får nu ett värde på mellan ca 250 V och 275 V när jag mäter. Det är inte bara i köket utan i samtliga rum. Allt funkar och ser ut som det ska vilket får mig att tro på att det är multimetern som är knas. Finns det överhuvudtaget något teoretiskt scenario att man skulle få dessa värden i elsystemet?
 
Inte på alla faser, men om du har en dålig nolla så kan spänningen stiga på en fas och sjunka på en annan vid belastning. Får du 275 V på alla faser så får vi hoppas det beror på multimetern. Om du har möjlighet kanske du även kan mäta huvudspänningen på något bra ställe där du kommer åt, t.ex ett trefasuttag.
 

Bästa svaret

Har du bytt batterier någon gång?
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Ja det finns ett väldigt obehagligt scenario med flytande nolla som kan ge den här typen av värden. Men jag skulle börja med att byta batterier i instrumentet, eller ännu hellre prova med ett annat. Det är inte ovanligt att billiga multimetrar visar för högt när batterierna börjar ta slut.

OM du har flytande nolla så bör du även ha lägre spänning än 230V i vissa uttag. Det som händrr vid flytande nolla, är att spänningen mellan faserna och nollan kommer ur "balans". Tänk dig en liksidig triangel. Längden på sidorna mellan hörnen motsvarar 400V mellan faserna, varje hörn är en fas. I trinangelns mittpunkt har du nollan, om man nu mäter ex. 4cm mellan hörnen så har du 2,3cm till nollan i mitten (=230V). Detta så länge nollan är kopplad till elnätets jordpotential.

OM då nollan tappa kontakten med elnätet, kabelbrott, dålig koppling osv. Då börjar den flyta omkring inne i den där triangeln. Typiskt komme den att flytta sig till något av hörnen. Då blir spänningen mellan den fasen och nollan nära noll, medan spänningen mellan de andra faserna och nollan ju blir ca 400V. En helt livsfarlig situation.
 
  • Gilla
  • Älska
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Men om spänningen varierar så mellan faserna vid flytande nolla så bör det väl synas på tex lampor i olika delar av huset (olika faser)?

Jag har bytt batteri en gång men det var ett bra tag sedan. Ska testa det som en första åtgärd.
 
E elmont skrev:
Har du bytt batterier någon gång?
Nytt batteri och multimetern visar 230V. (y)
 
  • Gilla
paradisturre och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
H hempularen skrev:
Ja det finns ett väldigt obehagligt scenario med flytande nolla som kan ge den här typen av värden. Men jag skulle börja med att byta batterier i instrumentet, eller ännu hellre prova med ett annat. Det är inte ovanligt att billiga multimetrar visar för högt när batterierna börjar ta slut.

OM du har flytande nolla så bör du även ha lägre spänning än 230V i vissa uttag. Det som händrr vid flytande nolla, är att spänningen mellan faserna och nollan kommer ur "balans". Tänk dig en liksidig triangel. Längden på sidorna mellan hörnen motsvarar 400V mellan faserna, varje hörn är en fas. I trinangelns mittpunkt har du nollan, om man nu mäter ex. 4cm mellan hörnen så har du 2,3cm till nollan i mitten (=230V). Detta så länge nollan är kopplad till elnätets jordpotential.

OM då nollan tappa kontakten med elnätet, kabelbrott, dålig koppling osv. Då börjar den flyta omkring inne i den där triangeln. Typiskt komme den att flytta sig till något av hörnen. Då blir spänningen mellan den fasen och nollan nära noll, medan spänningen mellan de andra faserna och nollan ju blir ca 400V. En helt livsfarlig situation.
Jag gillade förklaringen med triangeln mycket. (y)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja det finns ett väldigt obehagligt scenario med flytande nolla som kan ge den här typen av värden. Men jag skulle börja med att byta batterier i instrumentet, eller ännu hellre prova med ett annat. Det är inte ovanligt att billiga multimetrar visar för högt när batterierna börjar ta slut.

OM du har flytande nolla så bör du även ha lägre spänning än 230V i vissa uttag. Det som händrr vid flytande nolla, är att spänningen mellan faserna och nollan kommer ur "balans". Tänk dig en liksidig triangel. Längden på sidorna mellan hörnen motsvarar 400V mellan faserna, varje hörn är en fas. I trinangelns mittpunkt har du nollan, om man nu mäter ex. 4cm mellan hörnen så har du 2,3cm till nollan i mitten (=230V). Detta så länge nollan är kopplad till elnätets jordpotential.

OM då nollan tappa kontakten med elnätet, kabelbrott, dålig koppling osv. Då börjar den flyta omkring inne i den där triangeln. Typiskt komme den att flytta sig till något av hörnen. Då blir spänningen mellan den fasen och nollan nära noll, medan spänningen mellan de andra faserna och nollan ju blir ca 400V. En helt livsfarlig situation.
Att det är 400V mellan fas och nolla håller jag inte med om att är livsfarligt. Det förstör prylar, men är inte överhängande farligt. Det som kan vara riktigt farligt är att det är 230V mellan skyddsjord och riktig jord. Vilket skulle kunna dyka upp mellan brödrost och diskbänk tex.
 
Magnus E K
Har multimetern ingen indikator för låg batterinivå? Det har till och med min gamla TES 2200 från 1989. (Och ja, den börjar också visa för högt om man ignorerar varningen och fortsätter använda gamla batteriet.)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag gillade förklaringen med triangeln mycket. (y)
Samma här. Väldigt pedagogiskt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.