Det är inte alltid den röda pluppen hoppar av, så det kan vara lurigt att se ibland.
Hur är diskmaskinen inkopplad, med vanlig kontakt? Isf, går proppen med den utdragen?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag upptäcker också att trots att propparna går så syns det ej på proppen, det röda ramlar aldrig av.
Normalt om det inte är kortslutning utan bara en överström.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag upptäcker också att trots att propparna går så syns det ej på proppen, det röda ramlar aldrig av.
Vill du vara helt säker finns ett läge på din fluke så du kan mäta att de släpper igenom ström eller brunnit av. Det kallas kontinuitet, men en ohmmätning duger lika bra. Vi kan kalla det för ungefär samma sak.:)

Bara att röra proberna (med säkringen urtagen och på köksbordet t.ex) på vardera ände och se.

Eftersom problemet kvarstår är det kanske lika bra att be elektriker komma tillbaka?
 
Jag har löst diskmaskindiskandet temporärt genom att koppla diskmaskinen till en förlängningssladd från ett annat rum.

Katten Smilla tittar på.
 
  • Diskmaskin kopplad till förlängningssladd under vasken, omgiven av städprodukter, med katten Smilla som tittar på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kom först, hönan eller ägget?
Är detta problem pga PE-kabeln eller berodde PE-problemet pga det här?
Antingen är detta felkällan, eller så kanske fler grupper påverkats?
 
T Tsdoesds skrev:
Eftersom problemet kvarstår är det kanske lika bra att be elektriker komma tillbaka?
Vi får inte längre några stötar och jag lyckas inte längre hitta samma spänningsskillnader som innan jordkabeln lagades (temporärt).

Men två elektriker kommer komma hit för att fixa bytet av det gamla proppskåpet och den gamla kabeln samt snyggare och säkrare skåp för kablar där nere.

Jag kommer också be dem se över alla förreckningar så att de är up-to-date.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag har löst diskmaskindiskandet temporärt genom att koppla diskmaskinen till en förlängningssladd från ett annat rum.

Katten Smilla tittar på.
Jag hoppas eluttaget i det andra rummet är jordar bara.

Så där skall man egentligen inte göra...
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Finns det något sätt att skydda sig mot PEN fel?
Läs först mitt inlägg nr 204.
I det fallet höll sig spänningsvariationerna inom hyfsat ofarliga gränser genom att anläggningen hade ett lokalt jordtag med väldigt bra värden.
I distributionsföretagens elnät med luftledning anordnas alltid jordtag nära nätets ytterpunkter bl. a. av detta skäl. Det tar inte bort faran med PEN-ledarbrott men minskar till viss del skadeverkningarna
Med ett eget rejält jordtag minskas även risken för farliga potentialskillnader mellan eljord inne och sann jord ute.
I trådens anläggning finns potentialutjämning i betongplattan men då plattan ligger på cellplast uppnås inte denna "utomhusfunktion".
Om du gör en åskledare enligt norm
installeras en ringledare av tex kopparlina i mark runt huset, då får du ett super jordtag om inte tomten ligger för torrt och isolerat från elverkets jordtag - på ett berg tex..(detta påverkar inte ringledarens funktion som åskledare).
Som överkurs kan du installera en "delta/Y-kopplad" trefastransformator 1:1 som matar ditt hus. Den drivs med bara 400 volt och är därför oberoende av elnätets PEN. Medför dock andra problem som måste hanteras - bl. a. låg kortslutningsström och låg spänning på alla faser vid fasbortfall på matande nät.
 
  • Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi får inte längre några stötar och jag lyckas inte längre hitta samma spänningsskillnader som innan jordkabeln lagades (temporärt).

Men två elektriker kommer komma hit för att fixa bytet av det gamla proppskåpet och den gamla kabeln samt snyggare och säkrare skåp för kablar där nere.

Jag kommer också be dem se över alla förreckningar så att de är up-to-date.
Tänkte mest på att du inte får igång diskmaskinen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hoppas eluttaget i det andra rummet är jordar bara.

Så där skall man egentligen inte göra...
Ja, alla våra uttag inomhus är jordade, vi har varit noga med det. Tror bara att vi har ett trefasuttag i källaren som ej är jordat.

Uttagen utomhus är också moderna men jag vet ej om de är jordade eller ej.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi får inte längre några stötar och jag lyckas inte längre hitta samma spänningsskillnader som innan jordkabeln lagades (temporärt).
Låter som att din elektriker inte gjort en ok felsökning och nödvändiga efterföljande kontroller.
Kanske har han bara åtgärdat ett symptom men inte felet.
Hur "lagade" han den delvis sönderärjade koncentriska ledaren?
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ja, alla våra uttag inomhus är jordade, vi har varit noga med det. Tror bara att vi har ett trefasuttag i källaren som ej är jordat.

Uttagen utomhus är också moderna men jag vet ej om de är jordade eller ej.
Utomhus är jordat, de har varit jordade sedan "alltid". Inomhus var dock bara utrymmen med vatten jordade förr i tiden...
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Redan när han var här så blixtrade det till när han satte i propp nummer 6. Han bytte då propp och satte i en annan. Även då blixtrade det till.
Han har nog klämt en fasledare under locket på centralen så du gör rätt i att låta denna säkring vara bruten. En sådan kortslutning ska dock pluppa loss pluppen där bak...

Lite illa att han lämnade det så när han visste att något var fel.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Finns det något sätt att skydda sig mot PEN fel? Har funderat på att få installera något slags värsting åskskydd typ jordspett eller liknade då de finns en förmöghenhet av el-prylar i huset. Kan man kombinera det och skydd mot PEN problem på något sätt?
Ett skydd du borde titta på är överspänningsskydd!
Då slipper du utifrån kommande överspänning!

Sedan bör du sätta flera jordfelsbrytare så att du kan upptäcka jordfel lättare utan att hela anläggningen slås ut

Sedan när det gäller PEN och flytande nolla så borde det tas fram ett skydd som kontinuerligt mäter och larmar för avbrott och problem?

Även id på faser borde gå att enkelt att skapa med signal
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja oj, detta svar kan ju bli nästan hur långt som helst, om man vill gå genom alla aspekter, och dessutom så en imbecill förstår. ;) :crysmile:

Men om vi tar just detta fallet, nu vet jag förvisso inte helt 100% säkert vad som var felet, men det snackades lite om att PE-ledaren inte hade kontakt längre.

Och då är det såhär, att ute i marken, runt huset och dess närmaste omgivningar finns "sann jord", som har någon elektrisk potential, men vi sätter den till 0V och allt annat får relatera till det.
Och diskbänken har kontakt med denna genom sina metallrör - diskbänken har 0volt också.

Sen får vi sann jord = 0V ifrån transformatorn som matar ström till alla gatans hus, det ordnas där borta vid trafo genom ett jordspett och leds till husen via en PEN-ledare.

Den jordpotentialen leds sen till precis alla skyddsjordsbleck i alla jordade uttag i huset, genom den gul-gröna jordledaren.
Det är bra så, diskmaskinen får sina 0V genom sitt uttag, och inne i DM är maskinens hölje ihopkopplat med skyddsorden, så även höljet får 0V - Bra.


Men om nu PE-ledaren går av någonstans, som här verkar det skett mellan två olika elcentraler, då är DM's hölje inte alls säkert 0V, då den inte längre har elektrisk förbindelse med jord. Det kan bli lite vad som helst.

Och sen har de flesta apparater och maskiner med 230V anslutning + skyddsjord ett nätfilter i sig, konstruktionen av ett sådant är (dels) att man vill leda ner vissa störningar till jord, via två kondensatorer, och det funkar när det finns jord, som denna lilla ström kan ledas bort i.
Men om vi som i detta fall har tappat jorden så blir det en spänningsdelare mellan 0V (nollan, inte jorden) och 230V, så då kommer det bli ca 115V på jordstiftet på DM's stickpropp, samt metallhöljet på DM.
Strömmen som kan gå på detta vis genom nätfiltret är endast en eller ett par mA, ofta mindre, så det är inte farligt, men dock obehagligt, det kittlar.

I detta fall i tråden så hade ju en hel liten central tappat PE, så då finns det troligen flera nätfilter som är inblandade, det i DM, Micro, hällen, ugnen osv. Så då är det inte gott att veta vilken spänning det blir, här verkade det blivit runt 34V. Med flera nätfilter inblandade så ökar mängden möjlig ström, åtminstone teoretiskt. Men det ska bli mååånga apparater innan det kan närma sig farlig ström, men dock alltmer obehagligt.


edit:
Ska väl också förtydliga att det kan finnas många olika möjligheter till sådana här fel och fenomen, detta var bara beskrivning av ett möjligt fall, som faktiskt inte ens helt säkert beskriver det aktuella fallet i tråden.
Det finns en annan sak där som är otrevlig minst sagt:
kondensatorerna i nätfiltret måste vara av en speciell säkerhetstyp.
Normal kondensatorer kan när de går sönder bli kortslutna men säkerhetskondensatorer
ska till skillnad mot detta brinna upp eller i varje fall bli ett garanterat avbrott.
Vill man lita på att en apparat från exv Jula som är tillverkad av det företag som gav Jula lägst pris och som köper in sina
nätfilter från en annan leverantör som även den blev tvungen att acceptera
ett lågt pris för sin produkt.
Tänk nu att den här underleverantören för en tillverkningserie av nätfilter missar i hopblandningen av kondensatorn ?
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.