Hej!
Nybörjarfråga då det är första gången.
Jag planerar bygga en innervägg men jag har använt "regelsökare" på golvet för att se vart rören/strömkablar ligger i. Verkar finnas något rör som ligger i närheten där jag ska fästa väggen (måste fixa en bättre regelsökare innan jag kör igång!).

Min fråga är hur lång spik/skruv behöver jag ha då jag fäster golvsyll och själva ramen (väggregeln/takregel)?
På väggen och tak är det betong jag fäster i. I golvet så är det träparkett, sen masonit och sedan bjälklag av betong gissar jag.

Har ni något tips på en regelsökare som är BRA? Den här zircon i520 är alldelles för opålitlig.
 
Jag hyrde någon proffsmodell ur Bosch blåa sortiment för att leta reda på några klossar under putsen på fasaden. Den verkade funka perfekt ända tills jag satte borren i fasaden; en av sju klossar var rätt markerade.
Jag har med andra ord inget bra intryck av dessa manicker!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
surris
A andersanders123 skrev:
Hej!
Nybörjarfråga då det är första gången.
Jag planerar bygga en innervägg men jag har använt "regelsökare" på golvet för att se vart rören/strömkablar ligger i. Verkar finnas något rör som ligger i närheten där jag ska fästa väggen (måste fixa en bättre regelsökare innan jag kör igång!).

Min fråga är hur lång spik/skruv behöver jag ha då jag fäster golvsyll och själva ramen (väggregeln/takregel)?
På väggen och tak är det betong jag fäster i. I golvet så är det träparkett, sen masonit och sedan bjälklag av betong gissar jag.

Har ni något tips på en regelsökare som är BRA? Den här zircon i520 är alldelles för opålitlig.
Är det golvvärmerör du är orolig över? Vad är det för hus/lägenhet och när är det byggt? Det ska egentligen inte ligga så högt upp i plattan. Men regelsökare finns att hyra på tex Cramo. Är det golvvärme så funkar det jävligt bra med en värmekamera för att se slingorna.
Men är det ingen golvvärme så skulle inte jag vara så orolig. Kör nån betongskruv som bara går ner 20mm i plattan, sätt tätt och limma syllen med. Fäst ordentligt i väggar och tak om du inte är orolig för rör där med
 
Ska du bygga en enkel innervägg så behöver du inte ens fästa i golvet. Speciellt inte när du fäster både i tak och vägg. Sedan kapar du ju de stående reglarna till en lämplig höjd så att de pressas fast mellan golv och takregel. Jag har precis byggt hus på en betongplatta med ingjuten golvvärme, jag ville inte chansa med golvvärmedjupet och infästning så jag limmade helt enkelt fast golvreglarna direkt på betongen (syllpapp häftade och limmade jag fast på regeln). I ditt fall kan du ju lika gärna sätta en skruv rätt genom parketten för att undvika eventuell rörelse, så har jag gjort förr.
 
Redigerat:
  • Gilla
frenberg och 2 till
  • Laddar…
U-plåt reglar till tak och golv,


Fäst m dubbelhäftande Bygg Tape ( Beijer ). + ev några skruvar.


Dom vertikala reglarna ska vara av trä...cc 60.



(hopplöst att skruva gips skruv på plåt reglar)....((special skruvar kanske funkar m gips o vertikala plåt reglar....))



Annars är tipsen bra på följande länk...




Byggmax tipsar, bygga innervägg med stålreglar
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
surris
G Granatäpple skrev:
U-plåt reglar till tak och golv,


Fäst m dubbelhäftande Bygg Tape ( Beijer ). + ev några skruvar.


Dom vertikala reglarna ska vara av trä...cc 60.



(hopplöst att skruva gips skruv på plåt reglar)....((special skruvar kanske funkar m gips o vertikala plåt reglar....))



Annars är tipsen bra på följande länk...




Byggmax tipsar, bygga innervägg med stålreglar
Ne fyfan för plåtreglar...sen att sätta golvlist och taklist i det...
 
Dubbelhäftande tejp på golvet. Funkar hur bra som helst.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg och 1 till
  • Laddar…
E
Plåtskenor är överlägset det bästa alternativet till innerväggar. Garanterat raka väggar, enkla att fästa i golv och tak, smidigt att få stående pinnarna på precis rätt ställe m.m

Golvsockeln fäster ju ändå i plyfan så inga problem att skjuta dessa heller.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
HomeboY HomeboY skrev:
Ska du bygga en enkel innervägg så behöver du inte ens fästa i golvet. Speciellt inte när du fäster både i tak och vägg. Sedan kapar du ju de stående reglarna till en lämplig höjd så att de pressas fast mellan golv och takregel. Jag har precis byggt hus på en betongplatta med ingjuten golvvärme, jag ville inte chansa med golvvärmedjupet och infästning så jag limmade helt enkelt fast golvreglarna direkt på betongen (syllpapp häftade och limmade jag fast på regeln). I ditt fall kan du ju lika gärna sätta en skruv rätt genom parketten för att undvika eventuell rörelse, så har jag gjort förr.
Hur tusan fick du till ångspärren då ? Låter helt fel.
 
  • Wow
Kurtivan
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Hur tusan fick du till ångspärren då ? Låter helt fel.
Ångspärr på en innervägg? Vad menar du?
 
  • Gilla
lopec och 2 till
  • Laddar…
surris
E Emil_K skrev:
Plåtskenor är överlägset det bästa alternativet till innerväggar. Garanterat raka väggar, enkla att fästa i golv och tak, smidigt att få stående pinnarna på precis rätt ställe m.m

Golvsockeln fäster ju ändå i plyfan så inga problem att skjuta dessa heller.
Jag håller inte med dig...plåtreglar är ett satans påfund. Ska enligt mig bara användas när det är någon brandklass eller inget organiskt får användas. Går mycket fortare att få upp en träregelvägg och blir bättre
 
  • Gilla
k.qvant och 2 till
  • Laddar…
HomeboY HomeboY skrev:
Ångspärr på en innervägg? Vad menar du?
Självklart mot en betongplatta med golvvärme. Inte på, under.
 
Riktigt bra kommentarer, älskar detta forumet =)
Här bifogar jag en bild från hur det ser ut enligt byggnadsinstruktionerna. Det är en bostadsrätt och jag bor på bottenvåningen, huset är byggt 1974 och stammar bytt typ slutet av 90-talet tror jag.

Men som jag tolkar vissa av er så behöver man egentligen inte ens fästa innerväggen i golvet (eftersom jag fäster i taket och sidoväggen)? Bra att veta innan ni svarar på den frågan är att min innervägg kommer endast kunna fästas på ena kortsidan (se bifogad planlösning, det är alltså sovalkovens väggar jag bygger upp), och som ni ser på planlösningen kan jag bara fästa den i EN betongvägg, samt i taket, samt då kanske limma mot golvet? Lite orolig att det inte ska räcka med att limmma då jag bara fäster i en sidovägg... vad tror ni?

b) Hur långa skruvar/spik är rekommenderat att ha för att fästa in reglarna i betongväggen och betongtaket?

Tack hörrni!
 
  • Sektionsritning av golvkonstruktion med betongbjälklag, isolering, el- och värmeledningar, och parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av en bostadsrätt med markerade väggar för sovalkov, kök, duschrum, och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E
surris mattias1jonsson skrev:
Jag håller inte med dig...plåtreglar är ett satans påfund. Ska enligt mig bara användas när det är någon brandklass eller inget organiskt får användas. Går mycket fortare att få upp en träregelvägg och blir bättre
Ja, plåtreglar är ett helvete att hålla på med. Stålskenor och träpinnar däremot, som jag skrev, är hur smidigt som helst
 
  • Gilla
Granatäpple
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.