Håll ut! :)

Vi hade inte heller några förkunskaper men fick så som vi ville ha det tillslut.
 
  • klartointe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där såg jättefräscht ut!

Jag tror nog att vi skulle klara av det mesta, bortsett från el & vatten, men den stora faran som jag känner är att jag glömmer något viktigt moment som får otrevliga följder senare i bygget. Vore skönt med en mentor som man kunde prata med nån gång i veckan och gå igenom vad som ska göras och få reda på vad man _inte_ får glömma.
 
Mjo, du läste rätt.. gasen ska väck! Vi ska bli moderna människor och skaffa induktionshäll istället :) Jag tycker också gas är bra, men tjejen är måttligt imponerad. Man får ju i princip alla fördelar med induktionshäll också så det ska nog bli bra det med.

Har några bilder hemma med hur vi vill ha slutresultatet och rent planlösningsmässigt så är det nästan detsamma. Diskmaskin, diskbänk och häll på ena sidan. Kyl/frys + micro & ugn i medelhöga skåp på andra.

Golvbrunn lät jobbigt (och dyrt) att ordna, speciellt i juli när varenda VVSare och annan hantverkare har semester nu :( Har aldrig ringt så mycket i hela mitt liv tror jag för att leta folk..

Med "Insats med tät botten" antar jag att du menar såna vanliga läckageskydd (t.ex http://www.onoff.com/online/picdb.nsf/vPictures/10870/$file/prod_10870.jpg) ?

Just detta har jag lite dålig koll på.. speciellt hänger det ihop med hur vi ska lägga golvet, före, eller efter stommarna? Dvs om man ska lägga golvet fram till stombenen eller över hela golvet? Jag fick någon rekommendation att lägga nån plastgrej under diskmaskinen så det skulle rinna ut på golvet om det skulle bli läckage, dvs så att man direkt ser att det läcker. Detta för att inte vattnet ska ligga bakom sockeln och mysa i hemlighet. Men det går väl inte om man lägger golvet sist, då är ju "golvet" bakom socklarna lägre än utanför så då lär ju inte vattnet rinna ditåt...
 
Vortex skrev:
Jag fick någon rekommendation att lägga nån plastgrej under diskmaskinen så det skulle rinna ut på golvet om det skulle bli läckage, dvs så att man direkt ser att det läcker. Detta för att inte vattnet ska ligga bakom sockeln och mysa i hemlighet. Men det går väl inte om man lägger golvet sist, då är ju "golvet" bakom socklarna lägre än utanför så då lär ju inte vattnet rinna ditåt...
Att lägga en sk. "foolproof" under diskmaskinen är absolut att rekommendera. Vi fick dock ett problem med att vår diskmaskin började läcka p.g.a en trasig ventil ett par månader efter installation och detta var just den dagen då man var sen till jobbet och tänkte att ' Jag plockar ur disken när jag kommer hem'.
Följden blev att vid hemkomst fanns numer en smärre sjö i matrummet. Foolproof'en skickade ut vatten i köket som sedan letade sig in bakom socklar, laminat samt vägg.

Ett par veckor med byggfläkt och försäkringssamtal senare var dock allt löst men just då var det allt annat än roligt.

(Lite OT men var tvungen att dela med mig.)
 
Janne: Typiskt att sånt ska hända precis den dagen man minst vill det.. men så är det väl alltid :-?

Idag hann jag inte med så mycket men röjde iaf lite under diskbänken så gasnissen kommer åt. Har sålt gamla diskmaskinen och tvättmaskinen idag och med lite tur kan jag bli av med spis och fläkt också. Hade lite problem med ballofixerna under diskbänken.. verkar inte riktigt som den på varmvattenledningen täpper till helt ordentligt så jag fick krångla lite innan jag fick till det. Har duktigt med respekt för vatten.. det får ju liksom inte gå fel om man inte ska dränka hela huset.

Så här ser det iaf ut idag.
 
  • Picture_003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant att följa!
Har en väldigt liknade bildserie från när jag och min sambo gjorde köket i våran förra lägenhet. :) Bor nu i hus och ska förhopppningsvis ta tag i köket i höst.
Det är himla kul att ha sådana bilder när allt är klart! När man sen sitter där i nya fina köket, kan man titta på hur mycket man slitit innan det äntligen blev klart.. Komma ihåg alla de gångerna man kanske önskade att man aldrig börjat... eller när man önskade att någon annan gjorde "skit"jobbet.. För det är ju inte så himla kul med själva rivningen.... Minns oxå de där jordbävnings säkra överskåpen.. Även om just jag inte gjorde så mycket med dem..så tittade jag på när andra rev ner dem och trodde ibland att väggen skulle följa med :D
Vi var oxå helt "gröna" när vi satte igång med vår renovering. Men det gick jättebra i alla fall!
Längtar tills vi ska sätta igång med vårat kök (förutom rivningen förstås)

Lycka till med det fortsatta arbetet....
//Linn
 
Asch, förhoppningsvis saknar vi inte gasen alltför mycket när vi byter till induktionshäll. Vi har inte varit så imponerade av gasugnen heller så det ska bli ett skönt byte.

Angående trefas el så finns det inte indraget till lägenheten men finns lättåtkomligt (enligt styrelsen) i källaren. Får väl se vad den räkningen hamnar på i slutändan. I samma veva ska vi byta ut elcentralen och slippa gamla proppar.

Idag blev det mer rivning och nu är det bara diskbänken kvar. Den jäkeln sitter fastspikad i väggen så jag vetisjutton hur jag ska lyckas få bort den. Får skaffa fram en kofot och bända lite kanske. Vattnet är iaf avstängt men jag vet inte hur böjvänliga rören är så jag vill inte använda mer våld än nödvändigt.

På tisdag kommer elektrikern och ska dra den nya elen och nya vitvarorna ska också dyka upp (och bli uppburna alla trappor.. stackars killar).
På onsdag kommer en rörmokare och ska dra lite nya rör då diskhon hamnar ungefär en halvmeter till vänster.

Det var väl allt för idag.. imorgon måste diskbänken bort!
 
  • Picture_004.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu så är äntligen den jobbiga diskbänken ur vägen och idag har elektrikern varit i farten. Vet inte riktigt hur det ser ut dock men ska dit imorgon. Så här såg det igår kväll iaf.

Har blivit lite nojjig över att det kan finnas asbest i kakelfix/fog .. lite sent påtänkt när jag redan rivit en rad, men hur som helst så har jag idag lämnat in en bit för analys. Har visserligen haft ett ok munskydd men jag vet inte om det är riktigt så bra som det borde vara. Resultat kommer på torsdag så då märks det väl om vi får anlita någon firma för att ta bort resten eller om det är riskfritt att göra på egen hand.

Transport av vitvaror verkar för övrigt vara riktigt svårt att fatta för vissa. Pratade med kvik om detta och att vi vill ha grejerna uppburna. Detta skedde i onsdags och torsdags förra veckan. På fredag ringer siemens och vill boka en tid på måndag fastän vi sagt fredag.. jaja, nej det går inte, men på tisdag passar säger jag. Påpekar ännu en gång att vi ska ha uppbärning, detta visste han inget om men noterar detta. Jahapp, imorse ringde transportfirman och ville komma (jäj!). Å vad säger han sen, jo - Har du någon hjälp att bära upp grejerna? Vafan! Fick boka om så nu ska de komma imorgon istället.. får väl se om de fattat att de ska bära upp grejerna den här gången.
 
  • innan_elektrikern.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Det är nog ingen större fara att riva det dära själv, det är ju ingen längre tid du utsätts för dammet. Själv så rev man kaklet utan munskydd, hur lugnt som helst.

Sen så tror jag inte det finns asbest i antingen fogen eller fixet, varför skulle där vara asbest iblandat?
 
Sen så tror jag inte det finns asbest i antingen fogen eller fixet, varför skulle där vara asbest iblandat?
Vår besiktningsman varnade oss för just det. Det var tydligen vanligt på 40 och 50-talet att det var så. Han sade också att det knäppaste han hade hört talas om som gjordes av asbest var munskydd. De höll ju väldigt bra men.... :surprised:

/pinebar
 
Har lämnat in prover på kakelfix+fog och en bit av plastmattorna för analys. Som tur är fanns det inget i kakelfix/fogen, men däremot hittade de asbest i golvet/limmet!!
Fy fasen säger jag bara :(

Elektrikern har varit gjort "små" hål i väggarna för all ny eldragning så det är som ett redigt bombnedlsag i köket just nu. Ska spackla igen det värsta i helgen tänkte jag men tills vi hittar nån som kan riva golv och ventilationskanalen så lär väl arbetet ligga ganska still i köket. Istället har vi gett oss på att måla om i vardagsrum och sovrum. Om vi nu lyckas få bort allt gammalt skrot från sovrummet vill säga.
 
Efter mycket om och men så har vi iaf kommit en bit på väg. Asbesten är rensad och elen är dragen och inkopplad. Imorgon ska vi förhoppningsvis montera resterande skåpen på båda sidor och sen är det dags för golvet skulle ja tippa på.

Mycket kaos har det varit iaf men det är iaf skönt att kunna använda en häll så man slipper äta micromat nå mer!

Induktionshällen får minst 5+ av 5 möjliga! Ångrar inte en sekund att vi gick över till det. Hinner knappt vända sig om så kokar vattnet/smöret fräser osv.. kul! :)

Tyvärr gjorde en kombination av dåligt tilltaget mått + inte det minsta raka väggar att bänkskivan inte har så mycket överhäng över lådorna, men jag hoppas att det inte kommer se allt för jävligt ut när det är klart.
 
  • Picture_009.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Vad blir det för kakel månne tro?
 
Säg det ! Förslag mottages varmt :)

Vi har pendlat mellan alla möjliga färger.. just nu lutar det åt ett tegelstensformat vitt kakel tror jag.. och kanske nåt lite fräsigare kakel bakom fläkten.. men men, får väl se var vi hamnar på slutet
 
Mycket intressant att följa! Vi ska också totalrenovera vårt korridorkök och det lutar nu åt Kvik Napoli. Det ska bli kul att se hur Asti gör sig hos er då det kan vara ett alternativ!

Hur har ni tänkt att göra golvet egentligen? Borde ni inte ha lagt det först, t ex med tanke på läckagerisk? Ska ni bara lägga golv från sockel till sockel i efterhand?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.