Jag hoppas det finns några motornissar här på forumet som kan hjälpa mig så grabbarna får åka snart.

Köpte en liten atv till grabbarna i ej fungerande skick, säljaren sa att den inte får gnista och det kunde jag snabbt konstatera att så var fallet. Kopplade förbi "dödmansgreppet" bak och får nu gnista.
Bensin i förgasaren utan problem men den startar inte.
Tagit bort magneten för att kolla packboxen på vänster sida av motorn och den satt rätt långt ut så den knackades in igen. Motorn låter bättre nu när jag drar runt den men fortfarande ingen fart på den.

Tycker inte stiftet är blött, duttar jag i startgas på insugssidan så hostar den till men inte mer än så. Så tror helt enkelt att den inte får bensin in i motorn ordentligt.

Kan den dra tjuvluft/håller ej vaccum vid packboxen jag knackade in? Den såg fin ut men gissar att det är på framförallt baksidan mot motorn jag kan se om den är dålig?

Är kompressionsprov nästa steg?

Alla tips mottages med stor glädje.
 
Ta bortt tändstiftet häll i en tesked bensin blandad med olja för tvåtakt. Sätt tillbaka tändstiftet och försök starta medans du håller halvgas. Den bör starta och varva upp lite för att sedan dö. Om den gör det har du ok komp och gnista. Och felet är isåfall att den inte får bensin.
 
D Melb skrev:
Ta bortt tändstiftet häll i en tesked bensin blandad med olja för tvåtakt. Sätt tillbaka tändstiftet och försök starta medans du håller halvgas. Den bör starta och varva upp lite för att sedan dö. Om den gör det har du ok komp och gnista. Och felet är isåfall att den inte får bensin.
Jag testar det imorgon, men att den startar på det sättet utesluter endast dålig komp mellan ringar/kolv och cylinder? Dessa små motorer suger väl ner blandningen via vevhuset på något sätt om jag fattat det hela rätt? Endast grejat med 4takt och bilar innan så är rätt okunnig.
 
Ja och att tändning är ok.
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Gnistan kan vara för dålig med, dom här små har ibland chaufförer som dödar stift..
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
j.f.s
En tvåtaktare kan släcka stift som för ögat ser ok ut. Gnistan kan hamna ”snett” om stiftet är slitet. Testa ett nytt stift i tändhatten och kontrollera färgen på gnistan. Den ska dra åt det blå hållet.
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag tror inte du ska fokusera på tätningarna på vevaxeln, även om de skulle vara dåliga så bör motorn starta i alla fall.
Det finns egentligen bara två alternativ; tändning eller bränsle.
Om vi då förutsätter att tändningen fungerar (kan nog vara värt att byta stiftet alldeles oavsett) så återstår bränsle.
Om den har stått länge så är risken stor att munstyckena i förgasaren har satts igen av gammal bensin och olja, en ordentlig rengöring är nog på sin plats.
Om förgasaren funkar och du drar runt motorn med choke på så ska stiftet bli blött efter några drag (om motorn inte startar). Blir det inte det så får du felsöka förgasaren vidare!
 
  • Gilla
Byggsten.se
  • Laddar…
Om stiftet inte är bytt så börja med det!
 
Jag åker och köper ännu ett nytt stift idag, har ledig dag så gäller passa på.
Slår i lite soppa i cylindern och testar. Funkar inte det byter jag tändspolen till en ny som jag fick med och så rengör jag förgasaren för 6 gången igen.

Funkar inte det, då försöker jag låna en kompressionsprovare och kollar.

Låter som en plan?
 
Har en bekant som har en sån.....fruktansvärt tjurig på stift. Vet inte hur många stift han bytt på den där. Fattar inte varför. Kan gå bra länge och plötsligt inte starta. Byter stift och så går den igen tills nästa gång. Provar man då att sätta tillbaks ett gammalt stift så startar den inte. I med ett nytt, startar..........De gamla stiften ser knappt använda ut men dom är precis som helt döda.
Vi har provat med och utan resistor, Ingen skillnad.
 
S Stefan1972 skrev:
Har en bekant som har en sån.....fruktansvärt tjurig på stift. Vet inte hur många stift han bytt på den där. Fattar inte varför. Kan gå bra länge och plötsligt inte starta. Byter stift och så går den igen tills nästa gång. Provar man då att sätta tillbaks ett gammalt stift så startar den inte. I med ett nytt, startar..........De gamla stiften ser knappt använda ut men dom är precis som helt döda.
Vi har provat med och utan resistor, Ingen skillnad.
Har du möjlighet att kolla om det är BPR4HS som är rätt stift till en sån?
 
Ja det stämmer om det är en LT 50. Kompisen har nog en LT-Z 50 och de har CR6HSA vilket var de han köpte. Vad det är för skillnad på dem vet jag inte men de har en annan motorkod iallafall.
 
Kan inget om fyrhjulingar men jag börjar fundera på några olika saker. Har någon skruvat på förgasaren så den är helt feljusterad? Har du kollat alla vakumslangar om där finns några? Hur kommer bensinen till förgasaren är det självfall eller ska förgasaren suga bränsle? Om den ska suga bränsle så är pumpmembranet ok? Fungerar tankavluftningen? Ser kolv och cylinder bra ut? Små repor kan påverka mycket i en 2 takt. Hur ser avgasporten ut? Har den gått med dåligt stift en tid så kan det bygga upp sot runt porten vilket ger dåligt flöde?

Kanske du får någon hjälp av mina tankar
 
S Stefan1972 skrev:
Ja det stämmer om det är en LT 50. Kompisen har nog en LT-Z 50 och de har CR6HSA vilket var de han köpte. Vad det är för skillnad på dem vet jag inte men de har en annan motorkod iallafall.
Tvåtakt VS fyrtakt ...

Jag var ju med i "cross-svängen" när det började komma fyrtaktare, och hade bla en Yamaha YZ426, och den käkade också stift om man inte varmkörde den .... Starta, varva lite och sen döda den = byta stift i 99 fall av 100 ..
 
Kontrollera även packningar runt insuget och vevhuset, om det finns någon läcka där brukar det kunna ses genom att det är blött med bensin. Nu vet jag inte om det är en model med reedventil (insugsventil), men den ska i så fall sitta någonstans mellan insuget och vevhuset/cylindern, och är bra att kontrollera också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.