Vi har ett hus från -79 där vi nu funderar på att påbörja att dra nätverkskabel till TV och accesspunkt på bottenplan. Använder idag powerline-pluggar vilket fungerar sådär.

Förutsättningarna är följande, internet kommer in på övre plan i fd bastu, se bifogad bild. I sovrum intill finns det ett förborrat hål rakt genom huset som tidigare ägare tänkt använda till centraldammsugare som aldrig installerats. På bottenplan skulle jag vilja sätta nätverksuttag på två ställen, dels där TV sitter idag och dels i närheten av det förborrade hålet för att kunna sätta en accesspunkt där. Det är även bra om det i framtiden går att dra nätverkskabel relativt enkelt till andra rum på bottenplan då vardagsrum eventuellt kommer flyttas i framtiden. Bjälklag mellan källare och bottenplan är lättbetong, mellan mellanplan och övre plan träbjälklag. Väggar är en form av träfiberskiva.

Jag har en idé om att setupen bör se följande ut men rätta mig gärna om jag tänker galet/bör göra annorlunda.

1. Vid inkommande fiber sätter jag upp en router och en switch
2. Från switchen drar jag två kablar in i rummet där det förborrade hålet är. En som jag stannar med på bottenplan och sätter upp ett nätverksuttag med. En som jag drar hela vägen ner till källaren och sätter i ett näverkuttag tillsammans med ytterligare en switch?
3. I vardagsrummet borrar jag rakt ner genom bjälklaget ner till källaren och drar upp en kabel och sätter ett nätverksuttag vid TVn.
4. I framtiden kan jag borra nya hål genom bjälklaget för att sätta ytterligare uttag på botteplan. . Planritning av vindsplan i ett hus från 1979 med markerad fiberanslutning i en bastu och ett öppet hål för kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning över källarplan i ett hus med markerat öppet område från plan 2, förråd, garage, och V/B position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av entréplan i ett hus med markerade föreslagna positioner för nätverksuttag och kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Välkommen in i nätverksvärlden! Det kommer funka men det stående tipset i alla liknande trådar är att du sätter en patchpanel på en central punkt. Därifrån drar du installationskabel till dina uttag. Du sparar mycket svett och tårar på det åtminstone i framtiden. De är inte dyra heller.
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Håkanen67
Passa på att dra in centraldammsugare om det är förberett, du kommer inte ångra dig! I övrigt håller jag med föregående inlägg, sätt en patchpanel och dra nätverkskablarna via den, och köp verktygslösa rj45 uttag. Spar också svett, tårar och svordomar.
 
Tack för svaren. En patchpanel är en bra idé att sätta uppe vid inkommande fiber. Problemet jag har är bara hur jag ska dra därifrån ner till vardagsrummet. Kommer ner till bottenplan och källare väldigt enkelt via hålet för centraldammsugaren (centraldammsugare är för övrigt inget alternativ, vi håller oss till robotdammsugare i kombo med handdammsugare). Från hall till vardagsrummet blir livet dock lite svårare, om jag inte går ner via källaren och borrar mig uppåt.. alternativt river ner befintliga väggar vid renovering istället för att bredspackla över vilket var min tanke..


Ett orosmoment som jag har vid borrning genom källaren är att det eventuellt skulle kunna gå någon vattenledning där. Har en VVS-ritning från när huset är byggt men hur väl kan man lita på en sådan? Går det att identifiera ledningarna på något sätt? Jag har en enklare regelsökaren som ska kunna hitta metall men den hittar inget alls i golvet..
 
Redigerat:
Visst kan du gå ner en våning och borra upp därifrån igen till vardagsrummet.
Men går det inte att gå med kabel ovanför badrumsdörren på entréplanet? Det ser ut som att det vore den kortaste vägen. Kanske är det en lätt vägg att demolera lite ovanför dörren och sen pilla in slang och kabel där?
 
Ja det stämmer att det är kortaste vägen och antagligen den enklaste lösningen. Vi har dock lite funderingar på att flytta vardagsrummet i framtiden och då skulle jag gärna vilja kunna dra dit kabel. Därför tänkte jag att det vore enklast att dra via källaren när jag drar till befintligt vardagsrum
 
Du kan dra nya uttag den dagen ni flyttar på vardagsrummet.
 
J
Du har möjligen inte telekabel i rör mellan rummen eller våningarna? Det finns en del som lyckats dra genom nätverkskabel med den gamla telen som dragtråd. Iofs brukar uttagen ligga i serie men kan funka mellan rummen etc.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Du har möjligen inte telekabel i rör mellan rummen eller våningarna? Det finns en del som lyckats dra genom nätverkskabel med den gamla telen som dragtråd. Iofs brukar uttagen ligga i serie men kan funka mellan rummen etc.
Detta blev lösningen för mig i ett par rum. I övriga drog jag nya rör.
 
Tack igen för svaren, det finns både gammal tvledning och teleledning. Tyvärr ingen i vardagsrummet..men ska se över om de går att använda i övriga rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.