Hej!

Tänkte bygga hyllplan på vinden för bättre förvaring.
Kan/får man bygga på takstolarna?
I detta fallet hade jag tänkt att fästa 2"x3" eller 2"x4" på takstolarnas stödben för att sedan lägga råspont på dessa.

Se bild
 
  • Schematisk illustration av takstolar med markerade punkter för montering av hyllplan på stödben.
Med tanke på hur mycket bråte normala människor spar och särskilt där det inte syns så ser jag inga problem i att även du gör det. Lär nog inte bli nå mängder som påverkar takstolen nå mycket antar jag?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Takstolarna är dimensionerade för en viss last, inkl. den last som uppstår efter en viss mängd snö, så det kan vara vanskligt att belasta dem mer, särskilt som man numera beräknar efter mer snö än för några årtionden sen efter en del olyckor.
 
Och sedan bör man inte förvara något organiskt på vinden, typ papplådor mm.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Takstolarna är dimensionerade för en viss last, inkl. den last som uppstår efter en viss mängd snö, så det kan vara vanskligt att belasta dem mer, särskilt som man numera beräknar efter mer snö än för några årtionden sen efter en del olyckor.
Tack!

Kanske ska fördtydliga att jag förstår att de tål belastningen rent generellt men för att förtydliga frågan. Kan/får man belasta stödbenen på en takstol?
Som det är idag har vi haft saker på vinden men det har bara belastat bottenregeln på takstolen.
 
R RoBo skrev:
Och sedan bör man inte förvara något organiskt på vinden, typ papplådor mm.
Ja, det har vi haft innan och det var ingen höjdare. Nu blir det förvaring i plastlådor framöver
 
BirgitS
S sulan82 skrev:
Kan/får man belasta stödbenen på en takstol?
Det beror ju om det finns några marginaler i dimensioneringen av takstolarna i ditt hus. Många hus har för svaga takstolar redan för att orka med mycket snö.

S sulan82 skrev:
Som det är idag har vi haft saker på vinden men det har bara belastat bottenregeln på takstolen.
Menar du att sakerna belastar bjälklagret?
Det är ju motsvarande där, att väggarna som bär upp bjälklagret är dimensionerade för en viss vikt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju om det finns några marginaler i dimensioneringen av takstolarna i ditt hus. Många hus har för svaga takstolar redan för att orka med mycket snö.


Menar du att sakerna belastar bjälklagret?
Det är ju motsvarande där, att väggarna som bär upp bjälklagret är dimensionerade för en viss vikt.
Ja. Där är en byggd spång sedan huset var nytt(2008) Så frågan är ju om det är någon skillnad på att belasta stödben eller bottenregel
 
Du kan väl göra hyllkonstruktionen lite lättare än 2tum 4 och råspont.
Typ entum 3 och 12 mm plywood

Protte
 
BirgitS
prototypen prototypen skrev:
Du kan väl göra hyllkonstruktionen lite lättare än 2tum 4 och råspont.
Typ entum 3 och 12 mm plywood

Protte
Fast det viktigaste är kanske inte vikten av själva hyllorna utan vikten av det man lastar på?

S sulan82 skrev:
Ja. Där är en byggd spång sedan huset var nytt(2008)
Spången är väl bara till för att man ska kunna gå där vid en inspektion av vinden?
Så pass nytt, då är det väl i alla fall räknat på realistiska snölaster.
 
Magnus E K
I en fackverkstakstol kallas "stödbenen" för diagonalstänger. De är dimensionerade för tryck- repektive dragkrafter. Jag tycker det är olämpligt att använda dessa för någon form av hyllkonstruktioner även om det säkert inte händer något dramatiskt. Underramstängerna brukar vara dimensionerade för en liten nyttig last på 50 kg per kvm. Detta bör framgå av husritningarna. Som @BirgitS påpekar kan de snölastberäkningar som gjordes när huset byggdes vara föråldrade. Det beror på ålder och snözon. Bra att kolla det också.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
I en fackverkstakstol kallas "stödbenen" för diagonalstänger. De är dimensionerade för tryck- repektive dragkrafter. Jag tycker det är olämpligt att använda dessa för någon form av hyllkonstruktioner även om det säkert inte händer något dramatiskt. Underramstängerna brukar vara dimensionerade för en liten nyttig last på 50 kg per kvm. Detta bör framgå av husritningarna. Som @BirgitS påpekar kan de snölastberäkningar som gjordes när huset byggdes vara föråldrade. Det beror på ålder och snözon. Bra att kolla det också.
Tack, då får det bli att bygga upp från "underramsstängerna" i så fall och göra hyllplan på. Ska se om jag hittar ritningarna också för säkerhets skull.
 
Magnus E K
Fast kan man inte hävda att hyllan (rätt byggd) rentav kan ses som en förstärkning av takstolen. Tänk en svart linje mellan de röda punkterna i skissen.

Jag har själv funderat på att bygga liknande hyllir på mina stödben, i och för sig inte exakt samma konstruktion och äldre hus.
 
Kanske vi skall fråga hur uppbyggnaden är under takstolarna.
Finns det mellanväggar som kan fungera som hjärtväggar t.ex.?
Hyllor på vinden tenderar gärna att samla på sig gamla böcker och tidningar,
och det kan bli avsevärda tyngder när det fylls på.

Var i vårt avlånga land ligger förresten huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.