Beror ju på hur tjock du vill ha väggen. Du kan kanske mura upp en lättbetongvägg?
 
Någon som vet om man efteråt kan kolla om det verkligen är isolerat i väggen utan att riva den??
 
Räcker med att knacka på den så hörs det tydligt om det är isolerat eller ej. Bäst är ju om man är där och ser att de verkligen sätter in isoleringen i väggen innan de skruvar dit det yttre lagret.
Ett tips är att kanske ska installera web-kameror i delar av huset så att man kan följa byggprocessen i realtid?
 
:) Tack. nu har jag sprungit runt och knackat i väggarna, hm det låter stumt i samtliga men helt klart inte likna stumt....
 
Vi tänkte ta semester under byggtiden och mata snickarna med kaffe, smörgås och bullar för att dom ska orka jobba ;D
Sen kommer vi att ha kamera i handen och ta bilder när dom jobbar, för att lägga på vår hemisda.
Tror ni inte att dom kommer att försöka göra ett bra jobb om dom vet att deras bild kommer upp på nätet ;D ;D ;D
 
Har hört om ett snickarlag som gipsade in sina matrester i väggen... men det är riktigt sjukt
 
I en grindstolpe jag byggde för några år sedan la jag in ett plastat dokument som beskrev lite om vilka vi som bor/bodde där hade det samt lite annan kul info. Vanligt är väl att man även slänger in någon dagstidning i väggar, mm. Hoppas det är mer vanligt än gammal mat, :p

Mvh Ingvar
 
Det är väldigt spännande för efterkommande generationer att hitta dokumantation från svunnen tid. Jag klädde om en soffa som var från slutet av 1700-talet och hittade under tyget en liten fyrkant av originaltyget som någon hade lagt där. Det kändes faktiskt som ett meddelande...Så lämna spår efter er om ni gör något...det är så lätt att skriva något eller gömma ett litet meddelande osv
 
Vi har lagt ett brev med en cd-rom med byggbilder plus lite bilder på oss under en gipsskiva.
Hoppas att det inte kommer en spik just där :)
 
KarlXII skrev:
Vi har lagt ett brev med en cd-rom med byggbilder plus lite bilder på oss under en gipsskiva.
Hoppas att det inte kommer en spik just där :)
Hoppas att det finns några CD-läsare kvar när någon river ner gipsskivan och hittar en konstig plastsak från stenåldern... ...eller att någon river ner gipsskivan inom 20 år (ungefärliga livslängden på en CD-skiva).

I vår förra lägenhet hade byggjobbarna roat sig med att rita obscena bilder på väggarna. Lite kul faktiskt.
 
I de fall man använder CD-Rom skivor så kanske man skall skicka med en dokumentation över vad det är för typ av skivaoch vilket format datat är på.

Tänk om man hittade ett gammalt rullband ifrån 70-talet idag. Då skulle jag inte ha en aning om vad jag skulle göra med det.
 
Bannade glädjedödare >:(
 
Tja dom har ju skickat grejor upp i rymden oxå, bla var väl grundämnena med koder med, som om en marsian skulle kunna läsa bokstäver, så var det visst bilder på en hon och en han oxå, dom blir nog skitskraja!! hihi
 
Vi har skrivit små meddelanden här och var i huset. :D
Hoppas det är framtida barnbarnsbarn som river och ska bygga om. (har inga barn ens men man får ju drömma för det)
 
Rolig idé att bygga in ett meddelande. Renoverat timmerhus på ett gammalt torp de två senaste somrarna och man hittar mycket roligt.

Snällt av Sweli att bjuda snickarna på fika men var inte för trevlig om du betalar dem per timme. Timmarna rinner iväg fort när man har trevligt :).

Är det någon som vet hur mycket isolering man bör ha i innerväggen samt i mellan bjälklaget? 45-70-95?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.