hej

Vi skall göra om ett rum till en tvättstuga
Idag är det självdragsventil i rummet, räcker det eller skall jag sätta in en badrumsfläkt? Tex Fresh intelligent
 
E
Var mynnar kanalen? Ska ni använda tvättstugan som torkrum också?
 
E Emil_K skrev:
Var mynnar kanalen? Ska ni använda tvättstugan som torkrum också?
Det är ingen kanaldragningen utan det är ett hål i väggen ut.
Ja vi kommer ha en torkatällning.
Element finna i tvättstugan
 
E
Vanligtvis brukar jag vara väldigt restriktiv med att rekommendera fläktar av typen fresh eller pax, eftersom luftflödet är så pass lågt i dessa fläktar, trots att jag är elektriker och tjänar pengar på att installera dessa. Men i en tvättstuga med kanal genom ytterväggen så är det faktiskt rätt prisvärt med en fresh.
 
E Emil_K skrev:
Vanligtvis brukar jag vara väldigt restriktiv med att rekommendera fläktar av typen fresh eller pax, eftersom luftflödet är så pass lågt i dessa fläktar, trots att jag är elektriker och tjänar pengar på att installera dessa. Men i en tvättstuga med kanal genom ytterväggen så är det faktiskt rätt prisvärt med en fresh.
Ok tack för svar.
Är självdrag för dåligt? Tänker om man skall behålla det som det är, eller risk för kallras och dålig ventilation?
Dra fram el och installera en fresh är ju inga jättepengar..
 
A Axel Svensson skrev:
Ok tack för svar.
Är självdrag för dåligt? Tänker om man skall behålla det som det är, eller risk för kallras och dålig ventilation?
Dra fram el och installera en fresh är ju inga jättepengar..
Torktumlaren avger ju inte samma fukt som i ett duschrum..
 
Inget fusk nu, in med fläkt, bra för att snabbt avlägsna fukt och husets luftkvalitet.
 
  • Gilla
Bartec
  • Laddar…
Luftavfuktare är inte att tänka på?
 
A Axel Svensson skrev:
Ok tack för svar.
Är självdrag för dåligt? Tänker om man skall behålla det som det är, eller risk för kallras och dålig ventilation?
Dra fram el och installera en fresh är ju inga jättepengar..
Självdrag i gamla hus brukar betyda att luften kommer in i källarventiler och ut genom skorsten (om man eldar något). Med modern uppvärmning så funkar självdrag dåligt. Du behöver säkerställa att fuktig luft lämnar huset genom ventilen. En fuktstyrd fläkt som suger ut fuktluft är viktigt. Alternativt avfuktningsaggregat och strypt ventilation.
 
Under sommar och höst lär elementen inte användas och är uteluften fuktig lär även inneluften vara det. Du kan köra paxfläkt, men risken är stor att din tvätt inte torkar på flera dagar och börjar lukta mögel. Luftavfuktare är lösningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.