Söker målare med erfarenhet för att stämma av offert.

Totalt Ca 15m gipsad vägg, ska spacklas slipas tillräckligt för att sen målas.

Hur lång tid kan det ta?

Fått offert på 40 arbets-timmar ca 18.000 plus material.
 
Är det inklusive målning?
 
  • Gilla
Jenson88
  • Laddar…
Om väggen är 15 x 2.50 så är det löjligt dyrt. Minus torktider så tar det max 10 timmar. Men räkna med två spacklingar och att det blir lite fläng fram och tillbaka, så möjligt att det drar iväg mot 15 timmar. Sedan kan det också bero på hur dessa 15 meter vägg ser ut, är det mycket prång och andra hinder så kan det såklart plussa på med lite ytterligare tid.

Material? Max 5000.
 
  • Gilla
Jenson88
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Om väggen är 15 x 2.50 så är det löjligt dyrt. Minus torktider så tar det max 10 timmar. Men räkna med två spacklingar och att det blir lite fläng fram och tillbaka, så möjligt att det drar iväg mot 15 timmar. Sedan kan det också bero på hur dessa 15 meter vägg ser ut, är det mycket prång och andra hinder så kan det såklart plussa på med lite ytterligare tid.

Material? Max 5000.
Tack för svar , det var ungefär det jag kände också .
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
H Heinel skrev:
Är det inklusive målning?
Det är inklusive målning, material är inte inräknat
 
Dyrt, iallafall om de är vanlig vägg bara, fick offert på 35k o då va de en hel övervåning på 1,5 plans hus, alla tak,väggar och trapphuset va nygipsat men gjorde det själv tillslut ändå:oops::cool:
 
  • Gilla
Jenson88
  • Laddar…
Får inte ihop vad som skulle ta så lång tid. Jag är ingen målare men.. Är förutsättningarna alltså helt nyskruvat gips, inga lister och foder uppsatta?
 
  • Gilla
Jenson88
  • Laddar…
Hur långt bort från objektet befinner sig målarfirman?
 
  • Gilla
Jenson88
  • Laddar…
H Heinel skrev:
Får inte ihop vad som skulle ta så lång tid. Jag är ingen målare men.. Är förutsättningarna alltså helt nyskruvat gips, inga lister och foder uppsatta?
Japp, sitter inga lister eller foder i vägen
 
Z zsimpey skrev:
Hur långt bort från objektet befinner sig målarfirman?
Drygt 2 mil
 
P Patzie skrev:
Dyrt, iallafall om de är vanlig vägg bara, fick offert på 35k o då va de en hel övervåning på 1,5 plans hus, alla tak,väggar och trapphuset va nygipsat men gjorde det själv tillslut ändå:oops::cool:
Ja då börjar det ju stämma isf men känns som att det här jobbet borde va enkelt för en målare ...
 
Jag vet inte, folk är lite optimistiska.

besök 1, hämta spackel mm. 1h
Restid tur och retur 1h
Remsa + spackla: 4h

besök 2
Restid tur och retur 1h
Slipa + spackla 4h

besök 3
Restid tur och retur 1h
Slipa + måla 4h

besök 4
Restid tur och retur 1h
Foga + bättringsspackla (efter ett lager färg ser man skadorna 4h

Besök 5
Restid tur och retur 1h
Slipa + måla 4h

besök 6
Restid tur och retur 1h
Måla 4h

totalt: 31h

Lite skarvat men det ligger inom ramen. Du kan säkert få billigare men inte överdrivet dyrt om man vill ha ett bra resultat. Spacklar han bara 2ggr och målar 2 ggr år risken att du klagar. Han behöver dessutom lite luft på dagarna för att få ihop 8h/dag. Så fungerar det för hantverkare, timpriset är för lågt för att det ska fungera med 6-8h debiterbar tid per dag.

Dessutom behöver han kanske åka 1-2 ggr och hämta grejer, täcka golv, städa, räknar med att detta är olika rum?
 
  • Gilla
Svenbegnt och 1 till
  • Laddar…
Är målare. Offerten känns lite väl dyr. Förutsatt att de var vanliga gipsväggar.
Men som Johan 456 beskriver så blir det många besök och moment.
Men känns ändå som för många timmar
 
J Johan456 skrev:
Jag vet inte, folk är lite optimistiska.

besök 1, hämta spackel mm. 1h
Restid tur och retur 1h
Remsa + spackla: 4h

besök 2
Restid tur och retur 1h
Slipa + spackla 4h

besök 3
Restid tur och retur 1h
Slipa + måla 4h

besök 4
Restid tur och retur 1h
Foga + bättringsspackla (efter ett lager färg ser man skadorna 4h

Besök 5
Restid tur och retur 1h
Slipa + måla 4h

besök 6
Restid tur och retur 1h
Måla 4h

totalt: 31h

Lite skarvat men det ligger inom ramen. Du kan säkert få billigare men inte överdrivet dyrt om man vill ha ett bra resultat. Spacklar han bara 2ggr och målar 2 ggr år risken att du klagar. Han behöver dessutom lite luft på dagarna för att få ihop 8h/dag. Så fungerar det för hantverkare, timpriset är för lågt för att det ska fungera med 6-8h debiterbar tid per dag.

Dessutom behöver han kanske åka 1-2 ggr och hämta grejer, täcka golv, städa, räknar med att detta är olika rum?
Jag tänker ungefär samma ang tidsåtgången för arbetet(minus lite tid för själva målningen).
Nu vet jag inte var TS bor men räknar du med köer eller att han kör flakmoppe till kunderna?(Sorry, lät drygt men skrev min första tanke)

”Han behöver dessutom lite luft på dagarna för att få ihop 8h/dag. Så fungerar det för hantverkare, timpriset är för lågt för att det ska fungera med 6-8h debiterbar tid per dag.”

Förstår inte riktigt det här? Ska hantverkaren fakturera en hel arbetsdag i tid som han inte har jobbat för att han satt en för låg timpeng?
 
H Heinel skrev:
Jag tänker ungefär samma ang tidsåtgången för arbetet(minus lite tid för själva målningen).
Nu vet jag inte var TS bor men räknar du med köer eller att han kör flakmoppe till kunderna?(Sorry, lät drygt men skrev min första tanke)

”Han behöver dessutom lite luft på dagarna för att få ihop 8h/dag. Så fungerar det för hantverkare, timpriset är för lågt för att det ska fungera med 6-8h debiterbar tid per dag.”

Förstår inte riktigt det här? Ska hantverkaren fakturera en hel arbetsdag i tid som han inte har jobbat för att han satt en för låg timpeng?
Nej det är det många som inte förstår. Alternativet hade varit högre timpriser vilket Borde leda till dyrare ”större” Jobb. Det gör dock inte det, kunden kollar timpris så det blir marknaden som reglerar det så.
Jag hade 2 sanerare hemma häromåret som rev 10m eternitrör på vinden. Varför två tänker jag, klara på 5h men jag får betala 16h. Jag fattar att de inte kan åka någon annanstans när de slängt mitt avfall. Så fungerar branschen och jag tycker det är rimligt. Sen att andra inte håller med, fine, men då har man heller inte provat att köra service. Du har ingen aning om hur lång tid ett litet jobb tar, det blir spilltid. Sen måste det vara rimligt. Gällande TS så har han ju fått ett fastpris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.