D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen kan du inte mycket om el.
Hur menar du. Kabeln tog i diskbänken i plåten. DEt var en elektriker som sa att kabel höljet ger lite ström till diskbänken. Jag var ung då nu är jag 57, jag har inte brytt mig om att kolla upp hur det föreföll sig. Annars har jag lärt mig en hel del efter det. Men såklart inte lika mycket som en elektriker. Skulle vilja kunna mer helst nu när min bergvärmepump krånglar. Kostar 4500 kr för 1,5 tim felsökning. Jag har inte dom pengarna. Är sjukskriven efter en lever transplantation 2015
 
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kommer så mycket i tråden.

PEN-ledarbrott är typ det värsta och farligaste som vi kan råka ut för, och du får det att låta som att ni orsakar det lite då och då ... :surprised: :worried:

Om nätägare eller entreprenör skulle orsakat det i vårt hus så skulle jag faktiskt propsa på och kämpa ordentligt för att precis all elutrustning i huset skulle bli bytt på deras bekostnad, inte bara den som redan har gått sönder. Ty mycket pajar sen under åren efter det att överspänning skett.

Förutom detta är PEN-ledarbrott ett riktigt livsfarligt felfall, precis all skyddsjordad utrustning i huset kan komma att få 230V på sina höljen, dvs vem som helst som tar i vad som helst kan dö.


Det har inte direkt med potentialutjämning att göra, men det kan påverka denna.
Kul att mitt inlägg #67 fick upp ögonen för Penledarbrott.
Jag är dock inte med på hur du menar att alla höljen skulle få 230V om Penledaren försvinner. Inte hoppar en fas över till jord per automatik om Penledaren saknas? Däremot om det är felkopplat nånstans, men då hade det ju blivit kortslutning när Penledaren var i bruk isf.

I vårt område förlade man nya elledningar för nått år sedan och nu när det är asfalterat och åteställt så insåg man att man glömt lägga med jordlinan. Fråga mig inte hur Penledarens funktion är i mitt hus eller hur dom löst jordningen mellan skåpen. En jordlina från 70-talet rycker man isär med handkraft så den gamla som ligger kvar i backen lär ju knappast vara hel fortfarande efter grävmaskinernas framfart.
Beträffande jordlinan så stämmer dess viktighet annars ganska bra. Det klassas som ett elarbete att skarva den vid avbrott, inget jag får göra trots att jag gått ESA17, BBK och EBR.
 
useless useless skrev:
Vanliga enfasapparater gör ingen skillnad på vad som är fas och nolla. Om det vore så skulle vi inte kunna ha de vändbara stickpropparna vi har.
Ha ha, jag missa att d var ett vägguttag, min kabel var i dosa och hursomhelst så försvann alla stötar efteråt So wvhatever:rofl:
 
H Hydro skrev:
Ha ha, jag missa att d var ett vägguttag, min kabel var i dosa och hursomhelst så försvann alla stötar efteråt So wvhatever:rofl:
Växelström beter sig likadant oavsett om det är en dosa eller ett vägguttag.
 
T ToreS skrev:
Kan även bero på externa faktorer. Bor du tex. i närheten av en kohage med elstängsel kan du få stötar in i kranar och diskbänk om inte stängslet är ordentligt gjort.
Njae, detta är ett helt annat problem. Elstängslet kör med höga pulser (flera kV) men endast korta (under 1ms) och en puls per sekund. Detta ger helt andra "stötar" än 50Hz växelström... Det är ganska otroligt att ett elstängsel (med problem) skulle inducera spänning mellan verklig jord och PEN och aldrig 30V konstant växelspänning som här.
 
Kan någon förklara för en imbecill hur en trasig kabel i elcentralen leder till spänning i diskbänken? Jag begriper inte.
 
Avsaknad av PEN kan ge uppåt 230V på jorden om jord och nolla är ihopkopplade och flyter fritt. Men då fungerar ingenting i huset.

I detta fallet så är resistansen i jordledaren för hög (pga få kardeler) och då får man ett spänningsfall över denna. Det leder till att man här fått ca 200V i apparaterna och 30V på jord. Så snart apparaten används så har sannolikt resistansen mot jord sjunkit, så de fungerar då tillfredsställande ändå.

Det är inte diskbänken som får spänning, det är jord på ugn, brödrost mm som inte är jord utan plötsligen strömförande enligt ovan.

Inte bra, men inte heller livsfarligt i just detta läget. Farligt blir det när resistansen i apparaten är för låg (hög effekt/låg resistans, eller om det är jordfel i den). Lite förenklat fortfarande...
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
F fp01 skrev:
Elstängslet kör med höga pulser (flera kV) men endast korta (under 1ms) och en puls per sekund.
Jag har lagt märke till att det fungerar så men det känns lite riskabelt. Ett smart vildsvin lär sig nog snart när pulserna kommer och hinner forcera stängslet under pausen. Intervallet borde vara randomiserat istället, typ en sekund i genomsnitt men med standardavvikelse på en halv sekund.
 
  • Gilla
HerrPalmqvist
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Kan någon förklara för en imbecill hur en trasig kabel i elcentralen leder till spänning i diskbänken? Jag begriper inte.
Du behöver utbildning för att förstå hur el kan vara så farlig som den är!
När el är korrekt kopplad går elektronerna från uttaget runt i anläggningen och tillbaka till uttaget ...
om något är fel så går elektroner andra vägar!
Då kan det vara livsfarligt!
Har du jordfelsbrytare så klarar den vissa av dessa fel men inte alla typer!
Ett annat skydd som bara skyddar mot brand är propp eller säkring
Som sagt okunniga ska vara mycket försiktiga med El och om något onormalt händer kontakta någon elektriker och fråga!
 
B byggarätt skrev:
Ett annat skydd som bara skyddar mot brand är propp eller säkring
Säkringar skyddar bara delvis mot brand. Säkringar för anslutningar från 10A skyddar inte mot felaktigheter i installationen som exempelvis: dåligt åtdragna skruvar, dåligt gjorda skarvningar i dosor (oftast toppklämmor). Jag har haft två elbränder i mitt hus (som vi som tur var upptäckte innan de spritt sig) och detta trots att jag kollat igenom anslutningarna. Den ena var i min FLVP som var felaktigt konstruerad (men en kunnig installatör borde ha fångat detta och agerat i förväg) och den andra startade i jordfelsbrytaren där en dåligt åtdragen skruv (misstag av elektrikern att inte dubbellkolla dragningen av skruvarna) rallade upp varvid värmen smälte ned allt i dess närhet (inklusive väggmattan).

El i sig är inte särskilt svårt, men man måste ha utbildning så att man vet vart riskerna finns. Tyvärr är det många i yrket som inte heller förstår dessa - trots utbildning (jag har jobbat med ett flertal).
 
  • Gilla
fp01 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B bakterie skrev:
Kan någon förklara för en imbecill hur en trasig kabel i elcentralen leder till spänning i diskbänken? Jag begriper inte.
Ja oj, detta svar kan ju bli nästan hur långt som helst, om man vill gå genom alla aspekter, och dessutom så en imbecill förstår. ;) :crysmile:

Men om vi tar just detta fallet, nu vet jag förvisso inte helt 100% säkert vad som var felet, men det snackades lite om att PE-ledaren inte hade kontakt längre.

Och då är det såhär, att ute i marken, runt huset och dess närmaste omgivningar finns "sann jord", som har någon elektrisk potential, men vi sätter den till 0V och allt annat får relatera till det.
Och diskbänken har kontakt med denna genom sina metallrör - diskbänken har 0volt också.

Sen får vi sann jord = 0V ifrån transformatorn som matar ström till alla gatans hus, det ordnas där borta vid trafo genom ett jordspett och leds till husen via en PEN-ledare.

Den jordpotentialen leds sen till precis alla skyddsjordsbleck i alla jordade uttag i huset, genom den gul-gröna jordledaren.
Det är bra så, diskmaskinen får sina 0V genom sitt uttag, och inne i DM är maskinens hölje ihopkopplat med skyddsorden, så även höljet får 0V - Bra.


Men om nu PE-ledaren går av någonstans, som här verkar det skett mellan två olika elcentraler, då är DM's hölje inte alls säkert 0V, då den inte längre har elektrisk förbindelse med jord. Det kan bli lite vad som helst.

Och sen har de flesta apparater och maskiner med 230V anslutning + skyddsjord ett nätfilter i sig, konstruktionen av ett sådant är (dels) att man vill leda ner vissa störningar till jord, via två kondensatorer, och det funkar när det finns jord, som denna lilla ström kan ledas bort i.
Men om vi som i detta fall har tappat jorden så blir det en spänningsdelare mellan 0V (nollan, inte jorden) och 230V, så då kommer det bli ca 115V på jordstiftet på DM's stickpropp, samt metallhöljet på DM.
Strömmen som kan gå på detta vis genom nätfiltret är endast en eller ett par mA, ofta mindre, så det är inte farligt, men dock obehagligt, det kittlar.

I detta fall i tråden så hade ju en hel liten central tappat PE, så då finns det troligen flera nätfilter som är inblandade, det i DM, Micro, hällen, ugnen osv. Så då är det inte gott att veta vilken spänning det blir, här verkade det blivit runt 34V. Med flera nätfilter inblandade så ökar mängden möjlig ström, åtminstone teoretiskt. Men det ska bli mååånga apparater innan det kan närma sig farlig ström, men dock alltmer obehagligt.


edit:
Ska väl också förtydliga att det kan finnas många olika möjligheter till sådana här fel och fenomen, detta var bara beskrivning av ett möjligt fall, som faktiskt inte ens helt säkert beskriver det aktuella fallet i tråden.
 
Redigerat:
  • Gilla
fredrik.johansson och 5 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Bra... berättade ni för elektrikern om duschen i källaren också?
Bra tråd för att visa hur elkunder har det i vardagen och hur riskabel en elanläggning lätt kan bli !
Jag förstår inte riktigt. Vi har två duschar, en i badrummet på ovanvåningen och en i tillbyggnaden, men ingen i källaren.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Nej, jag kan inte minnas att jag sett någon särskild potentialutjämningsskena någonstans. Jag trodde bara det var en sladd som förankrad i något armeringsjärn i plattan. Men så kanske det inte ska vara?

Hittar inte heller något särskilt när jag kollar under proppskåpen.

Fast någon elektriker verkar ha fimpat en eller några sladdar av någon anledning som jag ej vet varför.
Men va 17, det ligger ju en ström-ming och tuggar på kabeln i bilden i inlägg #105. Ser definitivt ut som en 30-voltare:p
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag förstår inte riktigt. Vi har två duschar, en i badrummet på ovanvåningen och en i tillbyggnaden, men ingen i källaren.
Jag blandade trådar tror jag
 
C
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag förstår inte riktigt. Vi har två duschar, en i badrummet på ovanvåningen och en i tillbyggnaden, men ingen i källaren.
Det var xxxscrabblexxx som hade dusch i källaren:
P xxxscrabblexxx skrev:
Jag hade problem med att jag då och då fick stötar av duschen i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.